Door de manchet rechts gaan 2 kabelboompjes die in het plafond met 2 stekers vastzitten. Als je de kunststof plaat tussen de 13e ruit en het hemeltje weghaalt, zie je die stekers. Daar kun je meten welke draad voor de achteruitrijlampen is.
Met losse stekers en wat vaseline, is de manchet heel makkelijk los te halen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
WimB, ontzettend bedankt. Ik sta opnieuw versteld van dit forum, voor de zoveelste keer ben ik helemaal geholpen.
Door de tip heb ik de stekkers gelocaliseerd, de boel doorgemeten en het aansluitpunt voor de achteruitrijlampen gevonden, en met een nooddraad een apk-waardige oplossing gemaakt. Daarna afgemeld, en klaar voor een jaartje rijden. Morgen even netjes afwerken.
Mocht iemand met hetzelfde probleem dit nog eens lezen: het gaat om de oranje draad in de gele steker, onder de hemel, rechtsachter in de auto, dichtbij de manchet van carrosserie naar achterklep. Het onderhuidse plaatwerk is daar overigens flink scherp, let op de vingers!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Vraag aan moderators…. Ik heb inmiddels een andere XM gekocht. Mogen mijn eerste ervaringen hier, of moet ik een nieuw topic aanmaken? Het is een onverstandige aanschaf, dus vragen genoeg….
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Nou, ik doe het even zo en als een nieuw topic toch vereist is zorg ik daar achteraf wel voor… Want de nieuwe aanschaf staat voor de deur, en mijn handen jeuken!
Wat is het dan: een V6 Exclusive uit ‘98 op LPG-G3. Vandaag mee naar huis gereden, een rit van 130 kilometer. Wát een fijn ding. Motor loopt fantastisch en bijna onhoorbaar, automaat is zijdezacht, climatronic werkt helemaal goed, dus ook de airco. Niet de ‘GTI-killer’ die ik verwachtte (of vreesde), eerder een overkill aan comfort en rust. Ben er blij mee.
Maar goed, de minpunten dan:
- VC staat overduidelijk in noodloop c.q. storing. Het lampje ‘linksboven’ brandt niet bij contact aan en ook niet bij inschakelen sportstand. Maar ook zonder dat lampje is érg te voelen dat de vering ruimschoots te hard is. Heb daar het forum al op doorgezocht, dus geen specifieke vragen op dit moment. Ik zal de VC uitlezen en resetten, en eventueel modificeren.
- Vervelender is een trilling vanaf 110-120 km/u. Openbaart zich vooral in het stuur, maar eigenlijk is het een dreun door de hele auto. Bijna hoorbaar zelfs. Vraag: kan dit verband houden met de storing in de VC of de staat van de vering in het algemeen? De staat van het wegdek wordt immers al te hard doorgegeven? Ik denk zelf overigens van niet, het is niet in lijn met het standaard inschakelen van de sportstand bij 170 km/u….
- Olietemperatuur: zonder gekke dingen te doen (beetje file, stukje 120, niet harder) stijgt die naar 110 graden. Lijkt me hoog?
- Startmotor krijgt de motor nét rond, terwijl er een nieuwe accu gemonteerd is. Dit was zo na een week stilstand (bezichtiging), maar ook na de thuisrit. Kon op het forum niet iets vinden over ‘luie’ startmotoren. Is dit iets bekends?
Bedankt alvast!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gefeliciteerd met de nieuwe Xm! Heerlijk he dat comfortabele, dat waardeer ik ook zo aan de mijne. Succes met het aanpakken van de puntjes. Oja, olietemp is bij mijn Xms met dezelfde motorisering inderdaad wat lager. Maar die rijden niet op gas…
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gaaf, gefeliciteerd hoor en veel rijplezier ermee! Ik wil toch ook nog ooit eens zo’n d cylinder ding….
Die trilling moet je niet in het veersysteem zoeken, ik zou maar eens beginnen met het bekijken van de banden en wielen.
En ja startmotoren gaan ook niet voor eeuwig mee. Bedrading/relais van het start systeem eerst maar eens nalopen en schoonmaken. Een nieuwe startmotor voor mijn XM deed ook wonderen trouwens Start weer als een tierelier.
Olietemp. op gas, geen idee
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Freek1971 schreef:
- Olietemperatuur: zonder gekke dingen te doen (beetje file, stukje 120, niet harder) stijgt die naar 110 graden. Lijkt me hoog?
Te heet is ie pas als ie in het rode gebied staat. 110-140 graden is ok.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Dank! En het klopt ook: vandaag een stuk op benzine gereden, en dat scheelt in de olietemperatuur.
Ik reed alleen niet uit bewuste keuze op benzine: vanochtend ging de auto al niet vanzelf over op LPG maar lukte het nog handmatig, vanmiddag ging ook handmatig pas na talloze pogingen. En zo nog een stuk of 20 dingen die het niet of haperend doen.
Een aanvullend lijstje van kleinere storingen, altijd leuk om te kunnen afstrepen:
- Stoelleuning bestuurder werkt niet. Nu pijn in rug.
- Dashboardverlichting werkt niet/nauwelijks.
- Verstellen armsteun werkt soms, maar meestal niet.
- De zeer lelijke Grundig radio werkt helemaal niet maar trekt wel stroom, alle knoppen blijven steeds verlicht.
- Verstellen linker spiegel werkt héél af en toe.
- Linker voorruit werkt heel aardig, maar het glas krast kennelijk ergens langs het mechanisme.
- Rechter display werkt meestal, en na tikje met de nagel altijd. Linker display minstens 50% dode pixels.
- Enzovoort…
Vrij reguliere goedkope XM, zou ik zeggen. Bovendien: daar tegenover staan minstens 40 dingen die het wél doen, waaronder de automaat en de ABS…. En correctie op eerdere post: bij inschakelen sportstand brandt het betreffende lampje wél. Ik deed iets verkeerd, ben geen HA gewend.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Al een tik tegen de dashverlichtingsregelaar gegeven ??
Meestal doen de lampjes het daarna weer uitstekend
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Die regelaar zocht ik nog, maar in mijn wolk van luxe hoopte ik dat het niet zo’n ordinaire potmeter zou zijn
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Update: dashboardverlichting werkt weer, stoelleuning idem (schakelaar kapot, had ik nog) en de auto rijdt fantastisch. Eigenlijk geen nieuws dus, want ik gebruik mijn tijd om de oude TD -nu sloper- zoveel mogelijk nuttig te strippen.
Wel schakelt de Prince G3 installatie naar eigen inzicht meteen, met vertraging, of helemaal niet automatisch over van benzine naar LPG. Iemand daar bekend mee? Ik neem aan dat er ergens een temperatuurvoeler zit die dit regelt?
Corrosion sympa!
Dat dreunen met die banden.
Dat cuppen kunnen zijn. Heb ik veel last van gehad met die peperure michelin banden.
Voor banden naar achter en probleem is weg voor 20k kilomters.
Beniwud naar de fotos!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Dank! Ja, ik heb het topic over die gecupte banden met interesse gelezen. Heb ook die dure Michelins, dus het zou kunnen. Ik ga dit jaar maar eens vroeg aan de winterbanden…
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zoek een serieus bandencentrum in de buurt en je zal versteld staan over het verschil.
Met het gas idem: laat het even bekijken door een Prins specialist.
Die linker voorruit zal je wel tijd gaan kosten. Maak de boel open voor het vast zit en smeer overal vet op.
En de VC? Eerst uitlezen en zo mogelijk resetten. Niet zelden is de achterste stekker van de hydractiefklep de schuldige, zelfde behandeling als de ABS stekkers: grondig schoonmaken en in de vaseline.
Als de VC het weer doet kan het zijn dat na een week of twee het lampje niet meer aan gaat maar het ding wel correct veert. Meestal is dat de stuurhoeksensor. Niet meteen die sensor schoonmaken, want vermoedelijk is het een programmafout. In mijn C6 heeft zit die ook (nog steeds).
En nog een tip: Zoek onder relaisvoeten op het XM forum, ik verving die dingen steeds, want dat is echte bagger, de oorzaak van veel storingen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Jan, ook hartelijk dank. Voor de LPG zal ik inderdaad een kundige gasboer bezoeken. De linker portierruit liet zich verbazend makkelijk demonteren uit de sloper! Het witte clipje om de ruit te lossen is geniaal, wat mij betreft. Maar er breekt wel gemakkelijk van alles af bij het demonteren, bijvoorbeeld in het deurpaneel, dus inderdaad. Het inbouwen zal wat lastiger zijn.
Dan de VC: werkelijk super hoeveel informatie er al op het forum verzameld is. Dat van die achterste klep had ik nog niet gelezen. Die klappert er, als ik het goed hoor, ook nu nog vrolijk op los. Alles op z’n tijd.
Van het weekend (na zorgvuldig wassen, de auto is erg vies) zal ik foto’s maken en posten.
Corrosion sympa!