Waren geen energy’s maar primacy’s dat is nog een groot verschil. Ik heb met die primacy’s vele km’s boven de 160 en zelfs 200 gereden en vindt ze prima sturen bij die snelheden.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kan natuurlijk best zijn en niemand zegt hier dat die banden slecht sturen ofzo…Maar beweren dat je verschil in stijfheid van de velg kunt voelen terwijl die velg is voorzien van banden die 1) een te slappe wang hebben en 2) een verkeerde hoogte/breedte verhouding hebben voor een SM slaat natuurlijk helemaal nergens op en dat weet jij ook Peter
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27924
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daarbij rijdt elke oude auto anders. Geen ervaring met de SM, maar ik heb nog nooit in 2 CXen gereden die hetzelfde reden.
Dus ook hierin zitten veel variabelen die het rijgevoel kunnen beïnvloeden.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Precies. Maar aangezien de advertentie voor die velgjes inmiddels niet meer bestaat gaan we weer ON-topic.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank je voor de tip.
Ach, wat ook zij van alle gedachtes van anderen, ik geef mijn overwegingen weer. Sommigen vinden er wat van en dichten me toe dat ik tot in mijn ellebogen bij iemand in z’n .... zit. Het zij zo. De stijfheid van RR is mijn bevinding en die wordt gedeeld door twee ervaringsdeskundigen met RR. Alles opgeteld wil ik geen showauto maar een rijdersauto. Ik zie mezelf niet elke keer wielen omschroeven om ergens te verschijnen met RR uit showoverweging. De stijfheid is een overweging, ook al kan dat niet iedereen overtuigen. Zeer waarschijnlijk gaat de kleur ook niet passen. En dan liggen ze al met al beter bij iemand anders op de auto dan bij mij op zolder, zeker als ik er nog een paar euries voor kan vangen . Mijn Delta Mics doen het prima. En stalen velgen met wieldoppen, daar heb ik er ook iets van 12 van.
Goed euhhh, onderdelen…. Laatst kwam ik geïnspireerd door Wouter van Le Camion op een leuk idee als we het toch over banden hebben. Hoe zou het zijn om Vredestein te benaderen om moderne zomerbanden in de juiste maat te maken op basis van de winterbanden die ze al in het assortiment hebben? De naamaanduiding voor winterbanden schijnt namelijk niet ingebakken te zijn in de mal, maar een verwisselbaar malletje te zijn.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vreetfestein… Heb ik op 3 auto’s gehad. Wat een ENORME KUT banden zijn dat. Bij de GS liepen ze van de velg…Gewoon in een bocht met 50km/h… Die komen echt NOOIT op mn SM. levensgevaarlijk ook zoals de duitse club al bewezen heeft.
Als jij een rijdersauto wil moet je er vooral vreetfesteins opzetten.
Zoals er op een DS XVSen horen, horen er op een SM XWXen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Welk type van Vredestein had je? Ik heb met de winterbanden met modern profiel gereden en dat ging prima.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
waterman schreef:Dat kan natuurlijk best zijn en niemand zegt hier dat die banden slecht sturen ofzo…Maar beweren dat je verschil in stijfheid van de velg kunt voelen terwijl die velg is voorzien van banden die 1) een te slappe wang hebben en 2) een verkeerde hoogte/breedte verhouding hebben voor een SM slaat natuurlijk helemaal nergens op en dat weet jij ook Peter
Ik beweer niks ik geef alleen aan waarmee gereden is. Ze rijden anders als XWX’en, ieder zijn voorkeur.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
verschillende typen. Weet niet meer welke.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
We gaan maar even terug in de geschiedenis voor de banden. We schrijven begin 70’er jaren, Michelin had net de XWX, Pirelli de P4000 Supertouring voor de sportwagenrijders, en in Engeland reed men bijvoorbeeld op Avon’s als je een Jag had met 205/70-15 en voornamelijk in de USA leverde Goodyear de NCT. . Vredestein had toen de Sprint , nu als Sprint Classic en er ware nog vele andere merken. Wat ik me herinner van toen was dat Ferrari’s, Lamborghine’s en Maserati’s op meestal op XWX’en stonden, want dat waren de banden die in een “ZR” uitvoering bestonden, en dat was nodig voor de snelle bolides. Zelfs BMW en Mercedes gebruikten XWX’en op hun snellere uitvoeringen. Zo’n Vredestein Sprint plus lag voor de meesten in dezelfde categorie als een Avon, stuurden niet precies en waren bij hoge snelheid niet om over naar huis te schrijven. Toen was de keuze dus veel simpeler.
Sindsdien is er veel veranderd, en hebben alle grotere merken “high-performance” banden in hun assortiment waarvan men aangeeft dat die prima zijn, met natuurlijk onderlinge verschillen. Dan blijft de vraag “origineel” of niet: Dat is een persoonlijke keuze denk ik zo.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27924
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De vraag blijft ook of zo’n moderne band met moderne eigenschappen beter tot zijn recht komt op een oldtimer dan een XWX band.
In geval van een CX ben ik (in droge omstandigheden) nog niet overtuigd dat een moderne band beter is dan een TRX band. Bij de DS is de XVS geweldig.
Daarbij, hebben zowel de XWX als de XVS en TRX een geweldig profiel wat beter past bij een oldtimer. Al kan je dat natuurlijk ook beschouwen als persoonlijk.
Het lijkt me helder dat er mensen zijn met behoefte aan een hoge snelheidsband band met modern profiel in de maat 205 70 15, zoals de Pirelli’s toen ze nog leverbaar waren. Dat is niet alleen voor Citroëns. Dat is ook voor Jaguars. Dat gaat niet over de stelling dat de XWX een goede band is. Het gaat over de inschatting van de vraag.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. Het probleem is dat een dergelijke hoge band nu niet meer zo stug gemaakt wordt. Alle high end banden zijn 16 17 en 18 inch.
De 15 inch banden zoals de energy en premacy zijn te zacht. De rest is voor busjes..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nee wat? Er ligt zo te lezen een leuke uitdaging, een hoge band die voldoende stijf is en dat met een hoge snelheidsindex. Stel nou dat het lukt!?
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 27924
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Robin Visser schreef:Het lijkt me helder dat er mensen zijn met behoefte aan een hoge snelheidsband band met modern profiel in de maat 205 70 15, zoals de Pirelli’s toen ze nog leverbaar waren. Dat is niet alleen voor Citroëns. Dat is ook voor Jaguars. Dat gaat niet over de stelling dat de XWX een goede band is. Het gaat over de inschatting van de vraag.
Het lijkt mij helder dat eigenlijk iedereen een XWX band wil.
Alleen niet iedereen is bereid ervoor te betalen.
Als een XWX band gewoon 9 tientjes zou kosten was er heel weinig behoefte aan een andere moderne band.