Is geen chiptuning, en wat voor de 1 nuttig is, is voor de ander onzin.
Maar de fabriek doet precies hetzelfde, je klinkt een beetje als een Calvinistische Nederlander die niet eet wat ie niet kent.
Citroën laat allemaal Hdi-tjes van de band lopen, 2.0-etjes. De 1 krijgt een computer met 90 PK instelling, de ander met 110. Kost een paar duizend meer als je de 110 bij de dealer koopt. Als je het achteraf laat aanpassen kost het je 400 (incl. garantie) en dan wordt het opeens “bah chiptunen” genoemd.
Maar goed, als je meer wilt betalen dan nodig, gewoon doen.
Ik wilde aangeven aan de opzetter van dit topic waarom eventueel een 110 pk, of waarom een 90 pk. 90 pk voldoet in Nederland doorgaans, maar als je extra belast is het magertjes. Ik kan vergelijken want heb 2 dezelfde auto’s, 1 met en 1 zonder extra pk-tjes. Rijden net zo fijn, verbruiken net zoveel, maar 110 pk is toch rustiger met 1350 kg.
Dus probeer op het onderwerp te antwoorden ipv een antwoord af te branden.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
beek3762 schreef:Is geen chiptuning, en wat voor de 1 nuttig is, is voor de ander onzin.
Maar de fabriek doet precies hetzelfde, je klinkt een beetje als een Calvinistische Nederlander die niet eet wat ie niet kent.
Citroën laat allemaal Hdi-tjes van de band lopen, 2.0-etjes. De 1 krijgt een computer met 90 PK instelling, de ander met 110. Kost een paar duizend meer als je de 110 bij de dealer koopt. Als je het achteraf laat aanpassen kost het je 400 (incl. garantie) en dan wordt het opeens “bah chiptunen” genoemd.
Ja ja, echt niet! de 110 pk heeft oa. een andere Turbo, een interkoeler, andere zuigers, een andere oliepomp etc etc… niet dus alleen maar een ander programmatje…
Het blok is dus gewoon anders.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hertogjan schreef:alleen al dat gedoe over die domme chiptuning, bah….
Domme ongenuanceerde niet onderbouwde meningen, bah…..
beek56938475 schreef:Citroën laat allemaal Hdi-tjes van de band lopen, 2.0-etjes. De 1 krijgt een computer met 90 PK instelling, de ander met 110. Kost een paar duizend meer als je de 110 bij de dealer koopt. Als je het achteraf laat aanpassen kost het je 400 (incl. garantie) en dan wordt het opeens “bah chiptunen” genoemd.
Er zitten wel meer verschillen tussen een HDi ‘90’ en een ‘110’, zowel motorisch als de overbrenging (BE versnellingsbak + normale koppeling vs. ML versnelllingsbak + hydraulisch bediende koppeling). Meer dan je nu doet voorkomen.
rb schreef:C5breakHDi schreef:Hier in België heeft de C5 HDi met 90 pk zelfs nooit in de catalogus van Citroën gestaan.
Da’s dan raar, ik heb er wel een keurige test van in een Belgisch autoblad.
Ik heb de test erbij gepakt en idd staat er bij de HDi90 ‘niet ingevoerd’. De 90 zal dan wel niet leverbaar zijn geweest. Strange it is.
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Re: C5 90pk HDi Berline
henri_wolf schreef:Als huidig bezitter van een Xantia diesel, ben ik me rustig aan het orienteren op mogelijk nog een Xantia danwel een C5.
In vrijwel alle draadjes over de C5 zie ik vooral de Break met 110 pk HDi dieselmotor terugkomen. Echter, de Break vind ik als model niet geslaagd en de 110 pk HDi vind ik enigszins overbodig (ik ben een rustige rijder die geniet van het comfort van een Citroen). Welnu, ik ben dus op zoek naar ervaringen van berijders van een 90pk HDi hatchback uitvoering van de C5.
Is er iemand die mij meer kan vertellen over de combinatie motor / carrosserie variant en welk uitrustingsnivo te preferen is ? Alvast bedankt.
Als al gezegd, de HDI90 is vooral als instapmodel gebruikt, dus ook laag uitrustingsniveau.
Voor NIEUWE auto´s geeft dat een aanzienlijk prijsverschil.
Op de occasion markt liggen de prijzen veel dichter bijelkaar, zeker omdat er veel meer aanbod is van de HDI110.
Kom je een mooie HDI90 tegen, laat hem dan niet staan, gezien je eisen, maar voor hetzelfde geld (en misschien 20k KM meer) heb je keuze zat in HDI110´s.
Zoeken naar een spelt in een hooiberg is zinvol als de spelt van goud is, maar waarom zou je als die van ijzer is ?
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Ik hou gewoon van Citroens zoals God ze bedoelt heeft ) origineel dus. Zo zijn er meer kennelijk, de starter van dit draadje bijvoorbeeld. Zijn vraag was of je met een een 90 PK uit de voeten kan. Ja dus. Is geen opvoerset of i.d. bij normaal gebruik voor nodig. Dat heeft niks te maken met afbranden van antwoorden, is niet ongenuanceerd or whatsoever. Ik probeer potentiele C5 rijders die niet zitten te springen om extra power maar gewoon rustig willen dieselen, niet te belasten met chip of opvoer overwegingen. Doe maar normaal; dan doe je al gek genoeg. Niet zulke lange tenen, dames.
Het punt blijft dat de 90 pk versie tweedehands dus geen voordelen heeft. In prijs scheelt ‘t bijna niets, hij is minder zuinig, heeft minder vermogen over als je dat even nodig hebt, zal dus minder rustig lopen op kruissnelheid en is niet in alle uitrustingsniveau’s te verkrijgen.
Bovendien is een 90pk variant volgens mij vaak van een leaserijder geweest met een wat te krap budget en wordt er meer van gevraagd van van de 110 pk variant (nou ja, er wordt evenveel snelheid van gevraagd dus…)
Toch??
Daar heb je gelijk in, zonder meer. Maar je zult maar weg zijn van een bepaalde kleur. En/Of de wagen heeft maar 65.000 gelopen of zo, en is aantrekkelijk geprijsd, dan kan ik me voorstellen dat de verleiding groot wordt.
rb schreef:c5breakhdi schreef:Hier in België heeft de C5 HDi met 90 pk zelfs nooit in de catalogus van Citroën gestaan.
Da’s dan raar, ik heb er wel een keurige test van in een Belgisch autoblad.
Inderdaad, dat was in AutoGids, dat naast zijn Vlaamse uitgave ook een Waalse uitgave (Le Moniteur Automobile) en een Franse uitgave (eveneens Le Moniteur Automobile) heeft. Aangezien alle tests (en ook de meeste andere artikels) steeds in de drie uitgaven verschijnen, kregen we deze test ook in de Belgische uitgaven, maar was dit dus vooral nuttig voor de Franse lezers die C5 HDi 90 pk wél in de toonzaal konden vinden.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman771 schreef:beek3762 schreef:Is geen chiptuning, en wat voor de 1 nuttig is, is voor de ander onzin.
Maar de fabriek doet precies hetzelfde, je klinkt een beetje als een Calvinistische Nederlander die niet eet wat ie niet kent.
Citroën laat allemaal Hdi-tjes van de band lopen, 2.0-etjes. De 1 krijgt een computer met 90 PK instelling, de ander met 110. Kost een paar duizend meer als je de 110 bij de dealer koopt. Als je het achteraf laat aanpassen kost het je 400 (incl. garantie) en dan wordt het opeens “bah chiptunen” genoemd.Ja ja, echt niet! de 110 pk heeft oa. een andere Turbo, een interkoeler, andere zuigers, een andere oliepomp etc etc… niet dus alleen maar een ander programmatje…
Het blok is dus gewoon anders.
dit lijkt mij ook ja.
anders zou er ook niet zoveel prijs verschil tussen die modellen zitten lijkt me. (uitrusting is natuurlijk ook wel iets luxer)
Mijn Evasion 1.9 TD had ook 90 pk en die voldeed meer dan genoeg, een die woog 1533 kg leeg.
het was geen racer maar in de alpen kon mijn broer met zijn avensis 1.8 benzine mij met moeite bijbenen.
In de Alpen merk je de turbo pas echt goed, niet zo gek als je bedenkt dat die dingen zijn uitgevonden om jachtvliegtuigen op grote hoogte meer vemogen te geven
Een atmosferische motor (Diesel of benzine zoals die avensis) rijd je er dan makkelijk uit.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Duidelijk…voor Henri is de 90PK genoeg.
c5 90 schreef:Al 3 jaar / 160.000 km gereden met C5 HDI 90 pk,
geen enkel probleem.
Ook met caravan (max 1300 kg) tot Zuid Frankrijk, door de Alpen, steile hellingen in Duitsland: geen moment te weinig trekkracht.
Er zijn snellere auto’s, maar niet iedereen vindt dat belangrijk.
Op Autobahn komt deze auto ook op ruim 180 km/u.
Veel succes met uw C5
prachtig, welkom op het forum
ik had vroeger een diesel met 64 PK heb het een keer gepresteerd met die auto om in 1.5 uur naar de kust te rijden, nu heb ik 110 pk maar dat 1.5u zal wel niet meer lukken met al die flitsers en file’s ed.
Ja, ik heb 115PK en zit in 15 minuten aan de kust…
Zo lust ik er nog wel een.
En Henri, wat denk je dat het gaat worden?