Re: Bollen achter plat?
mpostma schreef:
Wat betreft bijvullen. Een paar tientjes per bol, tikt toch aardig aan als besparing.
Ik heb ze op CM rondom laten vullen: 12 EUr x 5 = 60 EUR totaal. 5 x 35 EUR = 175 EUr. Da’s wel iets meer dan een paar tientjes. Bollen die nog niet teveeld druk hebben verloren (restdruk meer dan 15 bar of daaromtrent) kun je prima hervullen en dan is ie weer net zo lang herbruikbaar als een nieuwe bol. Meja, dat blijft toch altijd een welles-nietes discussie.
Grootste mij bekende problemen zijn dat 1. niet iedereen in de buurt van een goedkope hervuller woont en 2. veerbollen te goedkoop geworden zijn (3 tientjes) dat het amper lonend is om te gaan hervullen, zeker als je dat op de dure methode (met hervulnippel) doet. Een overtuigender argument dan dat heb ik zelf nooit van iemand gehoord.
Ik laat ze al jaren bijvullen bij Chyparse en dat gaat echt prima. Nooit ellende mee gehad. Er zal best eens iets fout gaan, maar dat heb je net zo hard met nieuwe veerbollen.
Mijn huidige woon-werk BX staat op bollen met een officiële hervul-nippel. Dat principe schijnt iets meer ellende te kunnen opleveren maar tot nu toe lijkt het goed te gaan. Probleem is dat die nippels los kunnen trillen, het is ook zo’n heel klein nippeltje…
De rest van mijn wagenpark is altijd trouw “gechyparsed” en daar heb ik al 10 jaar goede ervaringen mee; ook meerdere auto’s meermaals hervuld zonder problemen etc.
Voorwaarde is wel dat het uitgangspunt goed is. Een slechte bol met averij aan de dempingsplaatjes knapt natuurlijk niet op van hervullen. Normaal gesproken gebeurt daar niets mee.
Ich bin ein Breaker
Re: Bollen achter plat?
karel schreef:mpostma schreef:
Wat betreft bijvullen. Een paar tientjes per bol, tikt toch aardig aan als besparing.
Ik heb ze op CM rondom laten vullen: 12 EUr x 5 = 60 EUR totaal. 5 x 35 EUR = 175 EUr. Da’s wel iets meer dan een paar tientjes. Bollen die nog niet teveeld druk hebben verloren (restdruk meer dan 15 bar of daaromtrent) kun je prima hervullen en dan is ie weer net zo lang herbruikbaar als een nieuwe bol. Meja, dat blijft toch altijd een welles-nietes discussie.Grootste mij bekende problemen zijn dat 1. niet iedereen in de buurt van een goedkope hervuller woont en 2. veerbollen te goedkoop geworden zijn (3 tientjes) dat het amper lonend is om te gaan hervullen, zeker als je dat op de dure methode (met hervulnippel) doet. Een overtuigender argument dan dat heb ik zelf nooit van iemand gehoord.
Idd. zo formuleert de dealer het ook. Maken ze de bijvulnippels duur en rekenen ze lekker veel arbeidsloon voor het bijvullen. Sja, dan is bijvullen natuurlijk bijna net zo duur als nieuwe bolletjes. Maar met de Chyparse methode is bijvullen zo goedkoop (en zelfs met dat lage bedrag kan Chyparse er nog aan verdienen) dat het prima kan.
Hallo even concreet
weet iemand in de omgeving van Groningen een garage die kan bijvullen ? waar kun aan zien dat er op een bol een hervul-nippel zit ?
pete72ds schreef:Hallo even concreet
weet iemand in de omgeving van Groningen een garage die kan bijvullen ? waar kun aan zien dat er op een bol een hervul-nippel zit ?
ALs je me vanavond ff PBt of op MSN eraan herinnert kan ik wel ff foto’s maken van bollen met hervulnippel en originele nippel. De hervulnippels ziet er in elk geval cilindervorming uit, ong. 2/3 cm lang en 1 cm dik. De normale nippel is iets van 0.5 / 1 cm “lang”.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Jim schreef:..... Als ik namelijk over een heuvel heen rijd is hij al heel snel door zijn vering heen. Ik heb ook nog een andere bx cannes 1.4, deze is een stuk minder snel door zijn vering heen maar weegt ook weer wat lichter. De rijhoogte van de wagen is verder goed…..
Harm schreef:Ik denk dat ik hetzelfde heb; na een drempel heb ik het gevoel dat ie heel hard naar beneden valt. Ook vind ik de vering achter wat week als ik ‘m op en neer duw. Bollen zijn vrij nieuw (GTi- bollen, voor en achter goed erop gezet), LHM is vrij vers en draagarmlagers zijn goed.
Wellicht een te grote interne lekkage? Achter ligt ie ook na een kwartier al plat.
Klinkt eerder als doorslaan op de achtervering, net alsof je bizar soepele achtervering hebt. Ligt volgens mij niet aan de veerbollen (dan zou die juist harder moeten veren, alhoewel een bollencheck nooit kwaad kan) maar aan een lekstroom in het hydr. circuit naar achteren toe, zoals Harm al vermoedt. Kan de achterste hoogteregelaar zijn, een retourleiding van die kant, of (daar is ‘ie weer) de remdrukregelaar die na jaren trouwe dienst ook wel eens aan vervanging toe kan zijn. De achterremmen zitten namelijk op het achterremcircuit aangesloten vanwege de automatisch hoogteregeling icm remdrukregeling.
Een indicatie kan zijn dat je pomp vaak tikt (dat betekent namelijk niet altijd dat je voorraadbol te weinig druk heeft.)
mpostma schreef:pete72ds schreef:Hallo even concreet
weet iemand in de omgeving van Groningen een garage die kan bijvullen ? waar kun aan zien dat er op een bol een hervul-nippel zit ?
ALs je me vanavond ff PBt of op MSN eraan herinnert kan ik wel ff foto’s maken van bollen met hervulnippel en originele nippel. De hervulnippels ziet er in elk geval cilindervorming uit, ong. 2/3 cm lang en 1 cm dik. De normale nippel is iets van 0.5 / 1 cm “lang”.
Goed, hier wat foto’s van bollen.
Bol met originele nippel
Bol met navulnippel
De dempingselementen heb ik ook maar even gefotografeerd.
Voorraadbol
Normale veerbol
Re: Bollen achter plat?
mpostma schreef:karel schreef:mpostma schreef:
Wat betreft bijvullen. Een paar tientjes per bol, tikt toch aardig aan als besparing.
Ik heb ze op CM rondom laten vullen: 12 EUr x 5 = 60 EUR totaal. 5 x 35 EUR = 175 EUr. Da’s wel iets meer dan een paar tientjes. Bollen die nog niet teveeld druk hebben verloren (restdruk meer dan 15 bar of daaromtrent) kun je prima hervullen en dan is ie weer net zo lang herbruikbaar als een nieuwe bol. Meja, dat blijft toch altijd een welles-nietes discussie.Grootste mij bekende problemen zijn dat 1. niet iedereen in de buurt van een goedkope hervuller woont en 2. veerbollen te goedkoop geworden zijn (3 tientjes) dat het amper lonend is om te gaan hervullen, zeker als je dat op de dure methode (met hervulnippel) doet. Een overtuigender argument dan dat heb ik zelf nooit van iemand gehoord.
Idd. zo formuleert de dealer het ook. Maken ze de bijvulnippels duur en rekenen ze lekker veel arbeidsloon voor het bijvullen. Sja, dan is bijvullen natuurlijk bijna net zo duur als nieuwe bolletjes. Maar met de Chyparse methode is bijvullen zo goedkoop (en zelfs met dat lage bedrag kan Chyparse er nog aan verdienen) dat het prima kan.
Goedbeschouwd is het een hap lucht (bijna 80% stikstof) waar het om gaat. Kan natuurlijk nooit zó duur zijn…
Ich bin ein Breaker