Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Mijn eerste DS had ook een lek stuurhuis, daarna bij aankoop van mijn tweede (huidige) DS erop gelet dat er een nieuw stuurhuis in zou zitten, is nu ook het geval. Toch kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat ook dit stuurhuis niet is zoals het hoort en dus inwendig lekt. Volgens mij voorziet v d Hengel overal nieuwe rubbers/dichtingen, maar dat lost het inwendig lekken door slijtage van de plunjertjes niet op, dus het volgende wat (op een verfrissing van het interieur na) op het lijstje staat is een ‘nieuw’ stuurhuis van Citrotech, heb je daar geïnformeerd Chris?
Arjan Verkade schreef:Het kan natuurlijk ook een combinatie zijn van waarheden
Zijn er overigens nog veel andere modellen waar die zo scheef staat?
SM, CX, XM, BX en Visa e.d. staan wel recht.
GS, Ami, latere Dyane’s dacht ik ook
Leg uit? Dat van die botsenergie.
VgF
Tijdens onze laatste technische namiddag met een clubje citroen-enthousiastelingen werd de scheefstand van het stuur ook besproken. Blijkbaar zou het stuur zo gemaakt zijn dat het bij een botsing wegplooid en zo energie van de vooruitvliegende bestuurder opneemt. Ook staat de staaf waaraan het stuur hangt scheef zodat (zoals hierboven al vermeld) deze niet tegen de ingewanden zou duwen.
Of Citroen dit effectief berekend heeft alvorens de DS te maken of erna heeft bijverzonnen blijft waarschijnlijk gissen.
( Ik ben net bezig met La grand livre en ben er nog geen info over tegen gekomen.)
Iemand van onze club had een tijdje geleden een per totale gereden en ook bij hem was het stuur weggeplooid, het werkt dus ook echt!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Er is maar één stelmof voor de sporing.
Je kunt dus nooit het stuur in bepaalde stand fixeren en dan de wielstand apart (per wiel) afstellen.
Daarom scheve ‘rechtuit-stand’.
Rest is fantasie, lijkt me.
Nu het stuurhuis geplaatst is wil ik het stugge veren van de voorzijde aanpakken.
Ik had het advies gekregen om de haar in de hoogste stand te zetten, dan de ontlastschroef los te draaien.
Ze zou niet mogen zakken en er mag geen schuim in het LHM-vat mogen komen.
Het omhoog blijven is geen probleem maar heb wel schuim in het vat.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Het probleem lijkt zich enkel te beperken tot de linker veercilinder. Veerbollen gewisseld maar het resultaat blijft hetzelfde
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Links en recht zitten aan elkaar. Het hoog blijven komt door een goede hoogteregelaar. Schuim is niet gek. Bij losgooien van de ontlastschroef wordt lhm met kracht je vat ingespoten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wel vreemd dat ie aan één kant stroef veert…
Als je hem van rijstand of wat hogere stand laat zakken, gaat dat dan schokkerig?
Misschien draagarmlager gaar?
Eerste verdachten zijn toch wel de veerbollen zou ik zeggen…
Ik heb net het systeem nog eens ontucht.
Ontlastschroef los>motor laten draaien>weer dicht.
Hierna komt de achterkant meteen omhoog, voorzijde heeft 10sec nodig. Lijkt me normaal.
Veerbollen zijn net een jaar oud. En mede door de bollen te wisselen ga ik ervan uit dat deze nog goed zijn.
Mogelijk zijn de veercilinders niet meer zo best. Tijdje geleden heb ik de lekzakken vervangen en toen viel het me al op dat links duidelijk meer LHM lekt dan rechts. Beide kanten voorzien van een nieuw setje teflonringen, lijkt me het best.
Is dit goed zelf te doen? Of kan ik beter gereviseerde plaatsen?
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Mocht het daarna nog steeds niet goed veren, dan worden het deelbare bollen.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Het vreemde aan de vering is dat ze bij het opstarten wel goed veert. Maar tijdens het rijden als maar harder word, lijkt wel alsof de druk langzaam bij in-en-uit veren hoger word. Leidingen misschien verstopt of toch veercilinders lek?
Ik ben momenteel ook bezig om te proberen achterhalen in welke staat ze ooit uit de fabriek gerold is.
Vooral de kleur interesseert me.
Nu heb ik ergens op een document beige staan, maar dat is nog steeds geen zekerheid.
(Heb ooit een zwart/blauwe alfa 156 gehad, terwijl op de documenten beige stond. Nooit herspoten geweest!)
Dus de brief voor het “Conservatoire” ligt klaar. Benieuwd wat dit gaat opleveren.
Mocht ze toch beige geweest zijn, beige albatros dan. Vind de klassieke uitstraling van deze kleur combinatie (dit is wel champagne) van een 1956’r wel erg mooi.
Zelfs de zwarte schildjes zijn correct voor 1972. Zo zou elke zwarte DSuper van 1970 t.e.m ‘73 zwarte schildjes gehad hebben.
Kan ik gemakkelijk namaken met de Pallas-schildjes die er nu opzitten.
(Alleen het interieur zou dan qwa kleur niet juist zijn maar dat is ze nu ook al niet qwa uitvoering.)
Please share your toughts
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Begin inderdaad maar eens met de linker veercylinder er uit te halen en uit elkaar te halen. Nieuwe ringen er in zetten is helemaal niet moeilijk. Wel eerst goed kijken of de zuiger en cyl niet erg ingevreten zijn, dan kan je beter gelijk een andere nemen( is goed gebruikt aan te komen).
Bij rood systeem is het een vaak voorkomend probleem dat de veercylinder zwaar gaat lopen, bij groen kan dat ook maar gebeurt minder vaak.
Succes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Revisie van de veercilinders: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/180845/P1815/#1488101
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat soort mooie instructies zouden eigenlijk ergens goed vindbaar en apart moeten staan!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik heb het groene systeem touwens. De auto staat nu op 64.852km
Maar dt kan net zo goed 164.852 of zelfs 264.852km zijn natuurlijk
Bedankt, dat ziet er vrij gemakkelijk uit.
Bestandje is ondertussen afgeprint.
Wordt vervolgd
Wat denken jullie van de kleur wissel?
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert schreef:Dat soort mooie instructies zouden eigenlijk ergens goed vindbaar en apart moeten staan!
Ik gebruikte gewoon de zoekfunctie
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste