Vorig jaar is de motor van mijn Panhard gereviseerd, maar sindsdien loopt hij slecht.
Na revisie heb ik tevens een nieuwe verdeelkap, rotor, bougiekabels en contactpunten geplaatst.
Geen resultaat.
Helaas weinig tijd gehad, maar een paar weken geleden carb eraf gehaald en kwam er achter dat van de 2 acceleratiepomp-sproeiers er maar eentje zat. Bij het clubmagazijn kon ik er eentje ophalen en die erin gedraaid. Vanmiddag carb in de auto gezet, maar geen resultaat. De motor start redelijk goed, loopt stationair ook redelijk, maar bij gas geven houdt ie in.
Iemand idee? Heb een filmpje gemaakt.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Je merkt ook dat ie terug slaat, ploffen in carberateur, ik denk je ontsteking eerder, en dan met name de vervroeging, als de verdeelkast eraf is kan je dan de grondplan waar de contactpunten op zitten, verdraaien, en komt ie dan ook terug, en als er ook een vacuüm vervroeging op zit, zit de slang dan goed aan gesloten? En staat ie wel op tijd, vaak is het zo bij oudjes afstellen zonder vacuumslang,
Vacuumslangetje zit goed vast en had ik al gecheckt. Eraan gezogen en zag dat het veertje om te kunnen vervroegen wel bewoog. Maar of dit in voldoende mate is weet ik niet. Ik kan wel wat sleutelen maar ben zeker niet van het caliber monteur. Het gekke is dat ik eerder dit jaar wel kon rijden. Niet goed, maar kon wel enigszins optrekken en ook rustig in z’n 4 rijden (niet harder dan ca. 60 km). De ontsteking had ik al met lampje gesteld en nadien heb ik hier niet meer aan gezeten. Daarom dacht ik aan een brandstof probleem.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
RF dat afstellen met lampje is alleen, het staties afstellen van de ontsteking om de auto aan de gang te krijgen, en daarna verder af te stellen, met een stroboscooplamp kan je dan ook ziien of de vervroeging werkt, maar nog even over de verdeler, haal nou even je verdeelkast eraf, en kijk of de grondplan goed draait, normaliter kan je hem niet met je mond zelf terug laten trekken, ja een fractie meschien, en zit de slang ook op de juiste plek aangesloten , ik heb zelf niks met de type auto, maar in de jaren 70 en 80, genoeg gesleuteld aan verwanten met zelfde ontstekingen, en zijn de kleppen wel goed afgesteld, heb gewoon het idee dat de hele timing niet klopt, hij staat ook te schudden, en dat voor een boxer
Ik zal eens kijken of ik die plaat kan (zien) verdraaien. Stoboscoop heb ik niet, maar anders sleep ik ‘m wel naar een garage in de buurt. Kunnen zij die ontsteking stellen. Kleppen zijn na de revisie gesteld,
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Panhard-boxertjes worden altijd statisch op tijd gezet qua ontsteking. Volgens mij zijn er niet eens gegevens voor afstelling met een stroboscoop. Als de timing niet klopt, kan je motortje er vrij snel aan gaan. Hoe heb je de ontsteking met het lampje precies gedaan?
Citroen!
Plusdraad van testlampje op as verdeelhuis en mindraad op 1 van de koelribben. Contact aan en het verdeelhuis in de sleuf iets verdraaid tot testlampje ging branden.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoe stond het vliegwiel toen je bovenstaand uitvoerde?
Citroen!
Tussen de 5 en 6 tanden naar links vanuit het midden. (Even uit mn hoofd).
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als je voor de auto staat en naar achter kijkt neem ik aan?
Heb je een verdeler met centrifugaal-vervroeger? Dan is 5 tanden vooronsteking goed. Indien je een verdeler hebt zonder centrifugaal-vervroeger: 9 tot 9,5 tand voorontsteking.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Link: (Wel in het frans, maar met goede plaatjes)
http://myreader.toile-libre.org/uploads/My_5278ddd95ae9f.pdf
Citroen!
Misschien zit ik er dan die 4 tanden naast. Heb een vacuumvervroeging. Paar weken gelden nog een nieuw slangetje gekocht.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Normaal gesproken hebben alleen de Tigre-motoren GEEN centrifugaalvervroeger (en dus een heel laag verdelertje). Jouw motor zou een “normale” verdeler met vervroeger moeten hebben, en dan is 5 tanden goed. Zit de verdeler nog goed vast op de grondplaat? Dat grondplaatje stelt weinig voor. Het wil wel eens gebeuren dat het verdelerhuis los gaat in de grondplaat.
Citroen!
Franek heeft vorig jaar die hele motor onder handen genomen, daar was je op die zaterdag nog bij. Het enige wat ik zelf heb gedaan is het blok weer in de auto gezet. Maar ik zal binnenkort zoveel mogelijk rondom de ontsteking controleren als me dat lukt.
Dank voor de tips en tekening!
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Franek’s kunsten zijn boven elke twijfel verheven volgens mij.
Heb je al gecontroleerd of de verdeler goed vastzit?
Je kan altijd wat meer vervroegen en dan gaan proefrijden. Wel opletten dat ie niet pingelt dan. En goede benzine (98 octaan) tanken natuurlijk…
Citroen!
De Z staat in een garage op paar km afstand, heb daar ook geen verlichting. Komende zondag dus (als het droog is….).
Dyna Z1: Tout alu.