Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
dank jullie voor de tips
zondag kijkt Ruben (Citroënbx) eens naar mijn Bx en dan zien we wel.
ik hoop idd dat het geen al te dure affaire wordt.
spijtig genoeg ken ik zelf veel te weinig van motoren om te kunnen vertellen waar het probleem juist zit, ik leer dagelijks dingen bij
in ieder geval, mijn bx is een super wagen, rijdt zoet, trekt goed op, zit lekker, rijdt zuinig en heeft de fantastisch citroën vering… nooit meer zonder zou ik zelfs durven zeggen
greetz
c’est fantastique
kreazyV8wuppo schreef:mee eens .
echter, het monteren van eendoorzichtige leiding is (1) niet voor elke hobbyist weggelegt.
(2) vaak trekt ie dan juist lucht langs die slang.
(3) weet een leek welke leiding(en) hij moet controleren.
(4) als de garage al gekeken heeft, mag je toch verwachten dat ze valse lucht als 1e uit hebben gesloten…mijn 5 centen maar,,
mvgr wupke
- hij is wel bij een garage geweest voor onderhoud, lees ik, maar die hoeven het niet opgemerkt te hebben. Een startprobleem door lucht manifesteert zich vaak pas na een nachtje stilstaan. Dat moet de garage maar net treffen.
- een stuk doorzichtige slang heb ik wel eens gebruikt.. sorry, maar als je dat niet kan monteren, kun je het maar beter gelijk aan de garage uitbesteden. Ik heb het wel eens zo gedaan en daarmee idd in dat geval aanvoer van lucht uit kunnen sluiten: ik zie het probleem niet zo. Als je het gewoon voor de pomp monteert, zie je in elk geval alle bellen die de pomp ingaan (natuurlijk niet datgene wat de pomp zelf veroorzaakt). Uiteraard moet je de juiste diameter slang gebruiken en het luchtdicht monteren (met de slanklemmen), dan weet je zeker dat je geen extra problemen introduceert.
oke,dan zal ik mn vermoedens maar kloppen.
de blauwe rook vertaald zich in olie in je verbrandingsruimte.
die olie komt in je motor als hij stilstaat.
waarvandaan?
je turbo zou kunnen, mar ook je klepstelen.
haal heel het intercoolsysteem er eens af en maak het inwendig goed schoon.
dan die witte rook.
dat lijkt op water of wat vaker voorkomt,een foutieve hoeveelheid brandstof,lees onverbrande diesel,bij lage verbrandingsthemperatuur.
ik ga neigen tot het pakking gebeuren in je brandstofpomp.
er zitten enkele keerringen in en een pakking die jezelf kan vervangen,laat dit wel aan iemand over die vaker dergelijke dingen heeft gedaan.
bij het vervangen van die keerringen kan veel mis gaan.
als al dat geen soelaas bood, dan zul je de verstuivers moeten laten testen.
een kapotte of slecht werkende gloeispiraal kan wel, maar lijkt me sterk dat die dit veroorzaken.
matige compressie wil deze storing ook wel ten dele verklaren,, denk aan de onverbrande diesel bij lage verbrandingsthemperaturen…
succ6 wupke
kreazyV8wuppo schreef:oke,dan zal ik mn vermoedens maar kloppen.
de blauwe rook vertaald zich in olie in je verbrandingsruimte.
die olie komt in je motor als hij stilstaat.
waarvandaan?
je turbo zou kunnen, mar ook je klepstelen.
Kan wel, maar lichtblauw/grijzige walm (kleur is vaak lastig te bepalen) hoeft beslist niet door olie verbruik veroorzaakt te worden.
Pomp openhalen raad ik trouwens alleen mensen aan die er gedegen ervaring mee hebben. Ik begin er in elk geval niet aan. Zeker de pompas keerring is iets waar zowat de hele pomp voor uit elkaar moet. (kosten bij mij vorig jaar 350 EUR). Als je de branstofpomp niet zelf kan aanleveren (met andere woorden, je kan hem nie tzelf demonteren) dan ben je pakweg nog eens het dubbele kwijt.
Volgens mij hebben we nu alle potentiele storingen trouwens wel gehad, ik ben benieuwd of topic starter eruit komt met hulp van Ruben (Citroen BX service Vlaanderen ).
mpostma schreef:kreazyV8wuppo schreef:mee eens .
echter, het monteren van eendoorzichtige leiding is (1) niet voor elke hobbyist weggelegt.
(2) vaak trekt ie dan juist lucht langs die slang.
(3) weet een leek welke leiding(en) hij moet controleren.
(4) als de garage al gekeken heeft, mag je toch verwachten dat ze valse lucht als 1e uit hebben gesloten…mijn 5 centen maar,,
mvgr wupke- hij is wel bij een garage geweest voor onderhoud, lees ik, maar die hoeven het niet opgemerkt te hebben. Een startprobleem door lucht manifesteert zich vaak pas na een nachtje stilstaan. Dat moet de garage maar net treffen.
- een stuk doorzichtige slang heb ik wel eens gebruikt.. sorry, maar als je dat niet kan monteren, kun je het maar beter gelijk aan de garage uitbesteden. Ik heb het wel eens zo gedaan en daarmee idd in dat geval aanvoer van lucht uit kunnen sluiten: ik zie het probleem niet zo. Als je het gewoon voor de pomp monteert, zie je in elk geval alle bellen die de pomp ingaan (natuurlijk niet datgene wat de pomp zelf veroorzaakt). Uiteraard moet je de juiste diameter slang gebruiken en het luchtdicht monteren (met de slanklemmen), dan weet je zeker dat je geen extra problemen introduceert.
Dat gedoe met slang is met zo’n oud brandstoffilter inderdaad eitje.
Met een nieuw brandstoffilter op het thermostaathuis zijn het allemaal voorgevormde slangetjes en moet je ontzettend veel van die boel loshalen om er uberhaupt bij in de buurt te komen.
Witte rook (bij koude motor) heeft te maken met motortemperatuur; kapotte gloeiers kan bijv.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
het probleem is nog steeds ni opgelost…
ik ga de gloeiers eens vervangen me Ruben (citroenbx) en dan zien we wel…
greetz
c’est fantastique
Marino schreef:het probleem is nog steeds ni opgelost…
ik ga de gloeiers eens vervangen me Ruben (citroenbx) en dan zien we wel…
greetz
Wat is er inmiddels aan onderzocht en wat is er al gebeurd dan?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
we hebben het probleem geconstateerd en gezien dat hij soms raar draait en soms dan weer niet. maar da wisten we al. we hebben het gwn wat uitgediept en nu gaan we beginnen met de gloeibougies na te kijken.
greetz
c’est fantastique
Marino schreef:we hebben het probleem geconstateerd en gezien dat hij soms raar draait en soms dan weer niet. maar da wisten we al. we hebben het gwn wat uitgediept en nu gaan we beginnen met de gloeibougies na te kijken.
greetz
Vanwege dat on soms wel en dan niet raar draaien zou ik toch nog wat actiever op zoek gaan naar lucht in de dieselleidingen.
mpostma schreef:Marino schreef:we hebben het probleem geconstateerd en gezien dat hij soms raar draait en soms dan weer niet. maar da wisten we al. we hebben het gwn wat uitgediept en nu gaan we beginnen met de gloeibougies na te kijken.
greetzVanwege dat soms wel en dan niet raar draaien zou ik toch nog wat actiever op zoek gaan naar lucht in de dieselleidingen.
Daar denk ik ook aan ja.
de kop van de brandstofpomp is versleten.
lijkt tenminste idem aan een CX TDII die eens onderhanden had.
onregelmatige inspuiting+flink roken bij koudstart.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:de kop van de brandstofpomp is versleten.
lijkt tenminste idem aan een CX TDII die eens onderhanden had.
onregelmatige inspuiting+flink roken bij koudstart.
mvgr wupke
Laat ze eerst maar eens de makkelijkere oorzaken uitsluiten. Trouwens, als je lucht wilt uitsluiten, probeer dan het moment te reproduceren waarop het anders altijd misgaat. (dus bijv. na een tijd stilstaan). Pomp met het losse pompje op het brandstoffilter voor je gaat starten eerst flink wat brandstof door. Je hoort dan vaak al de luchtbellen door de leidingen ruisen. Als ie daarna feilloos start, dan had je wlsk toch met lucht van doen.
Als zoals Crazy denkt t probleem in de pomp zit dan haalt bovenstaande geen moer uit en zal ie nog steeds slecht starten.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
mpostma schreef:Volgens mij hebben we nu alle potentiele storingen trouwens wel gehad, ik ben benieuwd of topic starter eruit komt met hulp van Ruben (Citroen BX service Vlaanderen ).
Ff nog afspraak maken en dan zal ik me idd er is in verdiepen
Maatje van me die bij Peus heb gewerkt heeft het al een tegengekomen, en dat was kapotte gloeibougie…
Blauwe rook is idd meestal olie, maar het kan ook aan een slechte verbranding liggen… Ik dacht dat met een kapotte gloeibougie de motor wel sneller goed zou (gaan) draaien maar het kan gerust zijn dat ie na effe rijden nog raar doet hebben ze me gezegd, dus… Dit weekend waarschijnlijk zal het (hopelijk) duidelijker worden…
Mazoutleiding met scheurtjes->zou ie het altijd moeten hebben…
Compressieverlies ->Blaast niet hard in de carter
mvg
Ruben
Citroën BX Service Vlaanderen
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Citroenbx schreef:Blauwe rook is idd meestal olie, maar het kan ook aan een slechte verbranding liggen… Ik dacht dat met een kapotte gloeibougie de motor wel sneller goed zou (gaan) draaien maar het kan gerust zijn dat ie na effe rijden nog raar doet hebben ze me gezegd, dus… Dit weekend waarschijnlijk zal het (hopelijk) duidelijker worden…
Mwah, als de pomp af en toe lucht hapt krijg je ook prachtige blauwe wolken zonder dat er ook maar 1 druppel olie mee verbrandt.
En motorolie moet wel in héél érg grote hoeveelheden mee verbranden wil je het bij een diesel gaan zien, het vermengt nl prima met de dieselolie. De kleur die je dan ziet is dan doorgaans zwart. Ik heb al aardig wat olie verbrand in mijn diesel-historie maar nog nooit dáár een blauwe wolk aan overgehouden (wel aan lucht etc.).
Blauwe rook door meeverbrandende olie is meer een typisch benzine-auto verschijnsel, zonder katalysator wel te verstaan.
Ich bin ein Breaker
een auto met slechte gloeiers geeft tijdens het starten bij koud weer en koude motor toch juist onder het gestotter veel witte rook??