Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
3x hetzelfde antwoord, dat vertrouw ik natuurlijk niet!
Dus zelf maar even het clubblad uit de verpakking gehaald die vandaan op de mat was gevallen. Maar jullie hebben toch gelijk
Arjan Verkade schreef:
Naaimachine olie?
Met remreiniger goed schoonmaken en als je durft voorzichtig met perslucht ( zeker niet op volle druk) schoonblazen en dan inderdaad smeren met naaimachine olie. Mooiste is om een injectie spuitje te nemen en de scherpe punt van de naald te vijlen, dan kan je kleine drupperltjes op de goede plekken in de diepte brengen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Dat met die DS klokjes roept herinneringen op; hebben allemaal wel wat
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het kan ook zijn dat het asje van de onrust iets teveel speling heeft in het lagertje. Dat kun je voorzichtig bijstellen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het klokje loopt weer!
Gister geplaatst en vanmorgen liep die nog.
Ik had het idee dat die wel te snel liep… Kan het zijn dat ik de magneetjes dan te dicht heb gebogen?
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is toch bij te stellen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Geen idee? Hoe stel je dat bij dan?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. de elekronica bepaalt de loopsnelheid.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Is niet kwarts gestuurd, dus er moet iets bij te stellen zijn lijkt mij.
Ik zal er weer eens een open maken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hij is sowieso bij te stellen, plakbandje van de kast verwijderen en daaronder zit een deeltje met tandjes, deze kun je verstellen met een kleine schroevendraaier, kost veel tijd, maar de mijne loopt op tijd
2 klokjes heb ik inmiddels goed lopend gekregen door ze uit elkaar te halen en te smeren met naaimachine olie en schoonmaken magneetdeeltje plus een beetje bijbuigen die in mijn Ds loopt inmiddels al bijna 1 jaar op tijd.
het verstelmechanisme is op deze foto aan de bovenkant te zien als je goed kijkt
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké even gekeken bij degene die ik hier nog open heb liggen.
Zo te zien kan je daar de veerspanning mee stellen.
Mijn logica:
Strakkere veer = grotere slag = snellere loop van het klokje.
Juist?
Doordat ik de magneten nu dichter bij elkaar heb gezet zit er mee power achter, dus grotere slag.
Dat kan zou je dan weer kunnen compenseren door de veer slapper te zetten.
Logisch?
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Op basis van de algemene regels voor massa-veersystemen verwacht ik dat een strakkere veer een kortere periode / snellere slag zal hebben. Of dat ook voor de constructie in de klok geldt durf ik dan weer niet te zeggen.
Een zekere Mike Phelan schreef in 2002 een epistel genaamd “Servicing the Jaeger electric clock as fitted to the later DS”. Hieruit haal ik: stelschroef met de klok mee = sneller lopen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
eerlijk gezegd, weet ik zo niet, ik ben gewoon gaan stellen toen hij weer liep de andere heb ik niet afgesteld, zou moeten vragen aan mijn schoonvader of hij goed loopt..
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Maakt het voltage nog uit?
Je zou denken:
Motor uit 12v en motor aan 14 volt, dan wordt zo’n spoeltje toch krachtiger?
Dat stellen gaan we maar eens proberen.