Goed, ik ben verliefd op mijn Visa. Maar er komt nog wel eens iets anders. Ik denk al een tijd over een Acadiane of een Renault 4 bestel ofzo. Maar als Visa fan moet ik eigenlijk een C15 kopen. Ik versjouw nogal eens wat (heb geluidstechniek als hobby en dan heb je je auto best wel eens aardig vol liggen! Ook ga ik graag met flinke groepen mensen naar rommelmarkten .
Nou zie ik dat je voor ‘n euro of 750 een C15 uit 1992 hebt.
Wat mag ik van zo’n auto verwachten? Wat zijn de voor- en nadelen van een C15, hoe betrouwbaar- roest en onderhoudsgevoelig zijn ze en hoe zit ‘t met de belasting? Ik wil een benzine-exemplaar hebben, want ik rijd niet meer dan 12000km per jaar.
Ik hoor ‘t graag! Als het antwoord positief is is de kans groot dat er een C15 komt
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Ik denk hier aan een kleine correctie.als prive persoon moet je tegenwoordig ook voor bedrijfswagens personenbelasting betalen
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
rataplan schreef:correctie het heet bestelauto particulier (bij de belasting dan)
http://www.belastingdienst.nl/reken/mrb/
dus bestelauto particulier
Benzine
Tussen 851 en 9501 kg
= 36 euro
Je hebt gelijk, maar wel apart. Dacht echt dat grijs en geel gelijk geschakeld waren. Dus niet. Ook een diesel bestel is voordeliger dan een vergelijkbare (in massa) personen diesel.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
rataplan schreef:correctie het heet bestelauto particulier (bij de belasting dan)
http://www.belastingdienst.nl/reken/mrb/
dus bestelauto particulier
Benzine
Tussen 851 en 9501 kg
= 36 euro
Hey, dat is dus toch goedkoper dan een gewone personenauto (€ 60/kwartaal). Ik dacht dat dat gelijk getrokken was? En het is zelfs nog goedkoper dan een bestelauto voor ondernemer (€ 46/kwartaal)?!
Ik dacht dat er geen verschil meer was?
toniclight schreef:rataplan schreef:correctie het heet bestelauto particulier (bij de belasting dan)
http://www.belastingdienst.nl/reken/mrb/
dus bestelauto particulier
Benzine
Tussen 851 en 9501 kg
= 36 euroJe hebt gelijk, maar wel apart. Dacht echt dat grijs en geel gelijk geschakeld waren. Dus niet. Ook een diesel bestel is voordeliger dan een vergelijkbare (in massa) personen diesel.
Jeroen
Dat is volgens mij ook zo, maar alleen bij auto’s die eigenlijk niet zijn ingericht als bedrijfswagen (lees: voldoet niet aan de eisen)
Bijvoorbeeld voor een peugeot 205 op grijs kenteken betaal je het gewone gele tarief, maar een C15 is een echte besteller.
Kijk ook een op: http://www.imcdb.org als je van auto’s en films houdt!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zal ik het eens uitleggen!?
Het grijs kenteken voor particulieren is niet afgeschaft, je kunt als particulier gewoon grijs blijven rijden. Wat wel is afgeschaft is het wegenbelastingsvoordeel (en het voordeel op de bpm voor zij die nu een nieuwe grijskentekenauot aanschaffen). Bedrijven kunnen via een andere weg een deel van de toeslag bovenop de oude wegenbelasting terugkrijgen, particulieren niet. Het kleine verschil dat er nu nog is tussen geel en grijs voor particulieren is ontstaan doordat op grijs kenteken nog steeds geen provinciale opcenten verschuldigd zijn. Deze toeslag wordt dus niet berekend en dus komt de belasting voor de prive grijskenteken rijder nog iets goedkoper uit. Daarnaast is de belasting voor een grijskenteken op benzine nooit zoveel goedkoper geweest, omdat er een en hetzelfde tarief was voor benzine, diesel en lpg. Die 12 euro per maand zal dus wel kloppen gezien het iet zo enorme gewicht van een c15.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Heb net eens even gekeken in de rekenformule op autotrack en blijkbaar is er voor benzineauto’s nog wel een redelijk groot verschil, voor een auto van 850 tot 950 kg scheelt het ongeveer de helft. Bij diesel en lpg is het verschil duidelijk kleiner.
dat was een leuke verassing bij mijn c15e ook
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Voor de belasting hoef je ‘t dus niet te laten!
En wat betreft de betrouwbaarheid… hoe groot is de gelijkenis met een Visa?
Zijn er bepaalde modeljaren beter dan de andere? Wat zijn zwakke punten en wat zijn sterke punten?
Tot welk jaar zijn ze in Nederland geproduceert en loont ‘t om een nieuwere in Frankrijk te halen (heb begrepen dat ze daar tot voorkort nog gemaakt werden)?
Ik heur ‘t wel .
Ga er niet binnenkort een halen ,maar vind ‘t leuk en wie weet…
Beetje extra info is altijd welkom.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, ik weet wel dat de nieuwere C15E’s ook een bredere voortrein hebben, zoals de C15D en de Visa Diesel ze altijd al hadden. Dat is dus al een verschil met je huidige Visa. Verder is dan ook best mogelijk dat de nieuwere C15E’s zijn voorzien van de nieuwere TU motoren, maar dat weet ik niet zeker.
Overigens, een nieuwere C15 kun je ook uit Belgie halen, daar zijn ze ook tot het laatst toe geleverd. Die Fransozen gaan over het algemeen toch niet zo zuunig met hun voitures om, en je moet er een stuk verder voor reizen.
Dat reizen valt vanuit hier wel mee, maar België is inderdaad vlakbij .
Anyhow, vertel> Bredere voortrein, TU motoren? Ik ben een complete n00b, zoals dat heet. Wat is het verschil precies?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wel, zoals je misschien wel weet is de Visa met 3 verschillende motorseries geleverd. Ten eerste de 2 cilinder boxers, die nauw verwant zijn aan die van de legendarische 2CV, maar dan met een inhoud van 652cc en voorzien van elektronische ontsteking.
Ten tweede had je de 1124 cc en 1360 cc motoren, er is dacht ik ook een tijdje een 1.2 en een 1.0 liter geleverd. Die zijn allemaal van hetzelfde ontwerp, bij de BX als 1360 cc ook wel de 150 serie genoemd (ik weet niet precies hoe het zit met de naamgeving van de verwante types). Kenmerkend voor dit type motor is de achterovergekantelde positie (kleppendeksel richting schutbord) en de versnellingsbak die op de plaats van de carter zit, waardoor de versnellingsbak gesmeerd wordt door de motorolie.
Ten derde zijn in de Visa ook nog de 1769 cc diesels geleverd, die behoren tot de XU(D) series, die qua ontwerp weer verwant zijn aan de 1.6 en de 1.9 liter blokken die o.a. in de BX zijn geleverd. Mijn BX TZD Turbo heeft die 1769cc motor, maar dan met turbo!! Ook de blokken van de Visa 1.6 GTI behoren tot die XU serie.
Nu is er sinds pakweg 1988 (rond de introductie van de AX) een opvolger gekomen voor die 150 serie blokken, met de codenaam TU. Deze hebben een aparte versnellingsbak en de kleppendeksel bovenop, in tegenstelling tot de serie die ze moest opvolgen. Ik vermoed dat die blokken later ook in de C15 zijn geleverd vanwege die grotere spoorbreedte (zeg maar de afstand tussen je beide wielen) aan de voorzijde, maar dat weet ik niet zeker, zal een C15 bezitter ongetwijfeld meer over kunnen zeggen. Je kunt het in elk geval duidelijk herkennen aan de kunststof spatbordverbreders op de voorschermen. Tevens zijn de velgen in dit geval bevestigd met 4 bouten per velg, waar dit bij de meeste benzine-Visa’s met 3 bouten is geregeld.
Zo wat duidelijker?
die tu is zeker in de c15 geleverd. Ik heb er een.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:die tu is zeker in de c15 geleverd. Ik heb er een.
ik ook
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Ik had ook een met een tu benzine motor en die was geloof ik uit 91. Hij reed superlekker (had snelle bx stoelen ingezet dat scheelde veel qua comfort) en reed inderdaad altijd. Het blokje heeft best wel eens op z’n flikker gehad.
Bij ons was ze wel flink gaan roesten op de bekende plaatsen (onder het zijruitje/plaatje) en bij de naad waar bak en onderkant bijelkaar komen (vlak voor het achterwiel). Bij de ene keuring kwam ze er, mede door dat laatste, niet door de keuring; verder door speling op het achterdraagarmlager en nog tal van kleine dingen. Bij een ander keurstation was er weer niets aan de hand even een paar nieuwe bandjes en we konden weer een jaartje rijden.
Ik zou gewoon lekker gaan rondneuzen en ‘proefrijden’geef je ogen goed de kost. Je weet snel genoeg of t iets is of niet. Maar over het motortje hoef je je volgens mij geen zorgen te maken.
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Nog even over de aanschaf. Je hebt voor minder geld vaak een betere visa. Maar die kan je moeilijker als bijgarage gebruiken.