och, tsja, kleinigheidje hou je toch Noem het maar een vurig karakter…
Het is blijkbaar heel moeilijk om dit nieuws foutloos neer te typen…
Heilige koe in brand
Dokkum - Dinsdagavond ontdekte de eigenaar van een groene Citroen BX rond 21.40 op de Altenastreek dat zijn heilige koe in brandt stond. De brandweer was net klaar met een oefening en kon direct doorrijden.De gehele voorkant van de auto is uitgebrand en total-loss verklaard. De berger uit Wouterswoude heeft de auto afgevoerd. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.
karel schreef:
Een BX met een uitgebrande motor-ruimte. De passagiersruimte lijkt me nog intact.
Gevolg van de stalen motorkap, zo te zien. Bij een kunststof kap slaan de vlammen door.
Dat is niet waar. De kunststoffen BX-motorkappen zijn van glasvezelversterkt materiaal en daar slaan de vlammen echt niet zomaar doorheen -> Glasvezel=onbrandbaar!
Ik dacht bij het zien van de foto’s eerder aan een kunststof motorkap omdat deze zo doorhing. Dat was bij een stalen exemplaar niet het geval geweest, denk ik
Wel is het zo dat de bindende kunststof tussen de glasvezel door de hitte verdampt en gaat branden en wat overblijft is een herinnering van het object in de vorm van een met kool omklede glasvezelmat en als het vuur heet genoeg was en niet voortijdig gedoofd zelfs een schone glasvezelmat. Ik heb meermalen polyester en andere glasvezelversterkte dingen verbrand gezien of zien afbranden met het hoervoorbeschreven resultaat.
`verum ipsum factum’
Ik dacht bij het zien van de foto’s eerder aan een kunststof motorkap omdat deze zo doorhing. Dat was bij een stalen exemplaar niet het geval geweest, denk ik
Volgens mij is ‘t een stalen kap, je ziet het binnenwerk bovenop de motor liggen. Plastic kappen hebben geen binnenwerk, en niet dat V-profiel
bx fikken nog wel eens af. Vooral 14 modellen. Schijnt te komen dat de kabelboom wat losjes door de koets gestoken is. daar gaat ie dan slijten met kortsluiting als gevolg. Fikt ie mooi af. De duurdere modellen hadden een beter omhulsel.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Harm schreef:Ik dacht bij het zien van de foto’s eerder aan een kunststof motorkap omdat deze zo doorhing. Dat was bij een stalen exemplaar niet het geval geweest, denk ik
Volgens mij is ‘t een stalen kap, je ziet het binnenwerk bovenop de motor liggen. Plastic kappen hebben geen binnenwerk, en niet dat V-profiel
Daar heb jij weer een punt. Nu ik nog eens goed kijk zie ik het ook (dat V-vormige framewerk) en de vlammen weerkaatsen tegen het blik-> dat gaat niet bij een verkoolde polyestermassa.. Wellicht dat hij zo kromgetrokken is van de hitte.
`verum ipsum factum’
verkuilm schreef:bx fikken nog wel eens af. Vooral 14 modellen. Schijnt te komen dat de kabelboom wat losjes door de koets gestoken is. daar gaat ie dan slijten met kortsluiting als gevolg. Fikt ie mooi af. De duurdere modellen hadden een beter omhulsel.
de bx had in de begin jaren een inferieure benzinepomp
Dat heeft wel wat bx-en gekost
maar de laatste tijd blijken vooral slechte brandstofslangen fataal, bij de injectiemodellen. Iets om op te letten bij je eigen bx.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:verkuilm schreef:bx fikken nog wel eens af. Vooral 14 modellen. Schijnt te komen dat de kabelboom wat losjes door de koets gestoken is. daar gaat ie dan slijten met kortsluiting als gevolg. Fikt ie mooi af. De duurdere modellen hadden een beter omhulsel.
de bx had in de begin jaren een inferieure benzinepomp
Dat heeft wel wat bx-en gekost
maar de laatste tijd blijken vooral slechte brandstofslangen fataal, bij de injectiemodellen. Iets om op te letten bij je eigen bx.
Ja, of een drukregelaar op de injectierail die uit elkaar valt (Wessel, BX GTI 16V: gelukkig op tijd opgemerkt).
Kortsluiting in de (motor)bedrading kan natuurlijk ook nog.
jeroen_m schreef:karel schreef:
Een BX met een uitgebrande motor-ruimte. De passagiersruimte lijkt me nog intact.
Gevolg van de stalen motorkap, zo te zien. Bij een kunststof kap slaan de vlammen door.Dat is niet waar. De kunststoffen BX-motorkappen zijn van glasvezelversterkt materiaal en daar slaan de vlammen echt niet zomaar doorheen -> Glasvezel=onbrandbaar!
Ik dacht bij het zien van de foto’s eerder aan een kunststof motorkap omdat deze zo doorhing. Dat was bij een stalen exemplaar niet het geval geweest, denk ik
Wel is het zo dat de bindende kunststof tussen de glasvezel door de hitte verdampt en gaat branden en wat overblijft is een herinnering van het object in de vorm van een met kool omklede glasvezelmat en als het vuur heet genoeg was en niet voortijdig gedoofd zelfs een schone glasvezelmat. Ik heb meermalen polyester en andere glasvezelversterkte dingen verbrand gezien of zien afbranden met het hoervoorbeschreven resultaat.
Nou, zoek dan maar eens goed naar plaatjes van uitgefikte 16v’s (ik heb er al zat gezien), dan zul je zien dat de vlammen gewoon door de motorkap en de voorruit heen naar binnen zijn geslagen.
Van de kunststof zie je helemaal niks meer terug. Zulk romantisch spul is het ook allemaal niet; goedkope prutspolyestertroep met glasvezel. Blijft weinig van over.
Ich bin ein Breaker
Ok, Harm, als jij dat zo hebt gezien, dan zal dat zo zijn. Ik heb niet zoveel (geen) ervaring met afgebrande BXen en dan de kunststofmotorkap in het bijzonder. Ik neem mijn stellige “Dat is niet waar” terug.
Ik heb meer ervaring met glasvezelversterkte schakelkasten, een polyester kajuitbootje en golfplaten. Het is niet zo dat de vlammen er doorheen slaan, maar wel dat het materiaal aan de andere kant na verloop van enige tijd begint te branden (en behoorlijk goed).
Nu zijn die schakelkasten bij nader inzien van halyester en daar zit een brandvertrager (halogeen) doorheen. Vandaar dat daarvan het meest overblijft na brand. Miusschien een goed idee geweest voor de BX motorkap…
`verum ipsum factum’
over fries gesproken
http://www.google.com/intl/fy/
onderhoud kost geld,, dan maar aan de hobby of de hobbyist op de hoek…
resultaat,, zie foto’s pagina 1 post 1.
Ok, Harm, als jij dat zo hebt gezien, dan zal dat zo zijn.
Ikke??
Harm schreef:Ok, Harm, als jij dat zo hebt gezien, dan zal dat zo zijn.
Ikke??
Volgens mij bedoelde Jeroen Karel…..
Test
BX19trs schreef:Maare dit is niet de eerste bx die spontaan uitfikt, volgens mij had de sport last van lekkende benzinepompen achterop het blok, boven het uitlaatspruitstuk…
Niet alleen de Sport had dit euvel, maar ook de GT/Digit, waarbij een metalen benzinepomp bovenop het motorblok zit. De pakking tussen de 2 delen van de pomp ging vaak lekken. Benzine die druppelt op een warm motorblok levert brand op, maar dat lijkt me logisch.
Verder waren vooral de BX 19 Digit’s erg gevoelig voor kortsluiting in de ingewikkelde bedrading…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX