Ik heb mijn BX aten keuren en er zijn wat dingen naar voren gekomen. Ik vermoed niks ergs maar jullie hebben iets meer ervaring met BX-en. Hier het lijstje.
Remklauw lv zit vast plus het geleiderubber is geschuurd, moet dus vervangen worden. Is dit rubber makkelijk te vervangen en zit dit gewoon in een revisie setje? Of kan ik beter een andere, tweedehands goede klauw erop zetten?
Aandrijfashoes (buitenste), lijkt me geen probleem. Moet deze er helemaal af en kan deze uit elkaar of is die as uit een stuk? Nieuwe kering mee bestellen?
Fusee kogels links en rechts, kan ik hier gewoon twee andere draagarmen opzetten? Is dit hetzelfde als bij een ZX?
LA draagarm speling? Kan dit lager vast gezet worden? Volgens vorige eigenaar waren deze namelijk al eens vervangen.
Dat was het voor deze keer. Alvast veel dank
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Wel wat klussen, maar te overzien. Als je aan een goede tweedehands klauw kunt komen, is dat altijd simpeler dan het ding uit elkaar halen en reviseren. Weet je precies wat er vastgerot zit?
bogaard77 schreef:Haal de as uit de wiellager. kantel de homokineet naar een uiterste hoek, Geef met een moker een enorme klap op de rand van de homokineet. die moet er nu af schieten. Nieuwe hoes erop.
homokineet weer terug klikken. monteren. klaar.
eitje.
Als de keerring niet lekt, laten zitten lijkt me.
Waarom andere draagarmen erop? Je kunt de kogels er onder vandaan halen (rand omslaan) en er voor een euro of 15 per stuk anderen onder zetten…
Het lager LA vastzetten? Lijkt mij dat er slijtage is opgetreden, anders zou er nu geen speling zijn. Dat ze al eens zijn vervangen, zegt niets. Draagarm er onder vandaan halen en een ander lager (laten) monteren. Of een draagarm met een goed lager. Over het vervangen van die lagers zijn hele pagina’s volgetikt op het forum, zoals hier:
Peter2006 schreef:De ADAL’s klus is goed zelf te doen. Met behulp van Haynes en onderstaande site. Zorg er voor dat de auto (veilig) hoog genoeg staat je moet er immers onder kunnen. Het verwijderen van de oude lagers, of wat daarvan over is, vergt wel meer geweld dan je met genoemde bankschroef kan bereiken. Ik had er een hydraulische pers voor nodig. Bij gereviseerde draagarmen zul je waarchijnlijk ook de remleidingen en remklauwen etc. moeten overzetten. Meteen een gelegenheid om deze goed schoon te maken of mogelijk te vervangen. Let er op dat bij het terugplaatsen van de draagarmen de remleiding BOVENover de draagarmen moeten lopen. Vergeet niet de remmen achter te onltluchten na afloop.
Veel succes,
Om me bij de aangehaalde schrijver aan te sluiten: succes!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 6167
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hoe heeft de keurmeester speling op het draagarmlager geconstateerd?
Auto los van de grond, even de druk eraf en dan wiel vast pakken en torsen. Ik had eigenlijk meer het idee dat de speling voor de as zat. Alsof het wiel niet goed gemonteerd was. Je voelde zonder kracht te zetten het wiel een beetje speling hebben.
Totaal aantal Berichten: 6167
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Op die manier kun je de speling van het draagarmlager niet constateren, behalve als het lager zó gaar is dat het zo’n beetje van de auto af komt vallen. Anders zul je altijd de stabilisator moeten demonteren, en dat mag dan weer niet zomaar voor een APK. Alleen als een keurmeester ernstige twijfel heeft mag hij onderdelen demonteren.
Wat jij beschrijft lijkt meer op een defect wiellager.
en die lager kan ik zo vervangen? Of is dat ook veel werk? Ik neem aan dat die speling er wel uit moet voor de APK? Kan ik er nog achter komen of die speling inderdaad de lager is?
Totaal aantal Berichten: 6167
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Een wiellager hóór je meestal. Da’s al niet goed, speling echt voelen is helemaal foute boel. Beide is afkeur.
Maar, ik zit niet direct naast de auto dus ik ga je niet zeggen dat je even dat lager moet gaan vervangen.
Ik zeg je wel dat je moet uitzoeken waar nou het probleem zit.
En het wiellager van een BX vervangen is ook geen heel simpel klusje.
Ik ga
de rest vervangen, met mijn broer en die weet denk ik wel wat het kan zijn. Ik laat het weten als we het gevonden hebben.
Het demonteren van de stabistang is niet nodig, met de juiste handeling is de speling te controleren.
Maakt voor de afkeur niets uit overigens, het moet nu gewoon gerepareerd worden voor de goedkeur.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ehhh, voor je er van alles afschroeft en -draait, eerst met zekerheid vaststellen OF het bewuste deel dient te worden vervangen! Je riskeert een tijd- en geldrovende operatie, zonder de zekerheid dat je het juiste doet. Veel succes.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Mijn waarschuwing doet niets af aan het advies/oordeel van de keurmeester. Ik stel alleen vast dat er consternatie is over bijvoorbeeld het lager. Overigens heb ik mijn wagen wel eens twee keer achter elkaar laten keuren en daar kwamen toch verschillende ‘lijstjes’ uit. De ene keurmeester is de andere niet…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Zo vandaag het een en ander vervangen, stuurkogel, bijna twee… Bij de tweede bleek dat er een verkeerde in het doosje zat. Nergens een in de buurt op voorraad, dus maar de beste van de twee die erop zaten weer terug gezet. Aandrijfashoes en remklauw vervangen. Nieuwe lekzakken erop. En nu dus de achter draagarm… Daar zijn we niet aan toe gekomen, kan ik daar gewoon een nieuw lager of buis ofzo in zetten? heeft iemand daar een onderdeelnummer van? De speling zit daar waar de draagarm aan de auto vast zit.
Wat is het nut van een draagarmopvulbus? Zou dat een oplossing kunnen zijn?
Groet
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Achterste wieldraagarmlagers zijn berucht bij de BX.
De revisiedelen zijn nog leverbaar volgens service.citroen.com. (erg handig om je daar gratis te registreren).
Destijds hadden ze handige revisiesetjes voor een redelijk bedrag.
Ook vragen bij Brezan of zo, daar kost het minder.
Verstandig is om per kant alles te vervangen, dus twee lagers en afdichtingen en zo.
Als je pech hebt is de draagarm zelf beschadigd. Als je achter de auto staat en je ziet de wielen scheef staan is dat vrijwel zeker het geval.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
t’is niet omdat het wiel scheef staat dat de draagarm beschadigd is.
eigenlijk ben je toch al heel ver voor je de draagarm kan weggooien.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4