Ik heb al veel soortgelijke topics gelezen, maar kan het antwoord op mijn vraag nog niet vinden.
Mijn Bx 1.4 Deaville loopt niet zoals het moet. Tijdens het rijden en optrekken trilt de hele auto. Het is niet heel nadrukkelijk aanwezig, maar wel zodanig dat het zelfs een totaal niet auto-minded iemand opviel.
Ook de versnellingspook gaat bij sommige toerentallen behoorlijk op en neer.
Nu ben ik misschien te kritisch, maar mijn Ax 1.1 die ik hiervoor reed had dit probleem niet. Dus het zou toch mogelijk moeten zijn om een TU-motor trillingsvrij te laten draaien.
Iemand een passend advies om heel gericht deze storing op te kunnen sporen?
Het kan of een motorprobleem zijn, of een aandrijvingsprobleem.
Als het een motorprobleem is dan loopt ie waarschijnlijk op 3 cilinders tijdens het optrekken, dat KAN trillingen veroorzaken.
Als het een aandrijvingprobleem is zit ik aan je aandrijfas(en) te denken, als deze ernstig versleten/stuk zijn kan dat behoorlijk trillen, ook voelbaar aan de versnellingspook etc.
Ik vrees dat je er iemand of een garage naar moet laten kijken want een dergelijk probleem is moeilijk een diagnose voor te stellen zo op het forum!
Emiel
Of dat bij stationairloop en gasgeven ook het geval is, zou ik straks even moeten proberen. De auto trilt alleen tijdens het rijden. Hij valt soms bij een stoplicht wel ver terug in toerental om vervolgens weer sneller te gaan lopen.
Dat is goed; ik weet zelf nog niet op al je vragen een antwoord. Ik ben zo klaar met werken en dan mag ik hem weer naar huis rijden en dan ga ik er nog beter op letten wanneer het nu precies optreedt.
Ik weet vrijwel zeker dat dat terugvallen in toerental alleen bij een warme motor gebeurt. Het is een benzine motor met automatische choke.
Re: ‘net niet’ lekker lopen 1.4
B_iks schreef:Ik heb al veel soortgelijke topics gelezen, maar kan het antwoord op mijn vraag nog niet vinden.
Mijn Bx 1.4 Deaville loopt niet zoals het moet. Tijdens het rijden en optrekken trilt de hele auto. Het is niet heel nadrukkelijk aanwezig, maar wel zodanig dat het zelfs een totaal niet auto-minded iemand opviel.
Ook de versnellingspook gaat bij sommige toerentallen behoorlijk op en neer.Nu ben ik misschien te kritisch, maar mijn Ax 1.1 die ik hiervoor reed had dit probleem niet. Dus het zou toch mogelijk moeten zijn om een TU-motor trillingsvrij te laten draaien.
Iemand een passend advies om heel gericht deze storing op te kunnen sporen?
Eh, bot overkomende maar serieuze opmerking: koop een ander….? Trillingen proberen te verhelpen aan autoos is zo ongeveer de meest zekere manier om al je geld erin te pompen en in het niets te zien verdwijnen. Ik zou zeggen: vraag deskundig advies bij een garage, en tenzij je na 1 poging geluk hebt, stop er niet meer in dan nodig is om het ding rijdend te houden. Er kan echt ZO ontzettend veel aan de hand zijn met een auto die trilt….
Ok, het hangt er wel van af wát er trilt uiteraard. Is het slechts een motorisch probleem dan valt het te bezien hoe eenvoudig het oplosbaar is. Is het een onderstelprobleem, neem dan je verlies en leer er mee leven.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hoe zijn de bougies???
mijne trilde ook bougies vervangen en klaar is kees…. Daan in mijn geval
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Nee, het is zeker wel een overweging om ‘m te ruilen voor een andere Bx. Hij bevalt verder prima, al is iets meer vermogen soms welkom. Dus dan geldt 1+1=2. Maar goed, tot die tijd:
Ik ben zeker niet van plan hiervoor veel geld in de auto te gaan pompen. Het is een maar een heel klein probleem, maar omdat de auto verder helemaal top is, hoop ik dit ook nog aan te kunnen pakken.
De auto heeft zo’n drie weken terug een hele grote beurt gehad, waarbij ook nieuwe bougies zijn gemonteerd. Ik had vooraf geen melding gemaakt van het probleem in de veronderstelling dat het opgelost zou worden. Ik ga van de week nog eens terug voor een diagnose van dit probleem, maar omdat het in zo veel dingen kan zitten is het gemakkelijk als er al wat dingen zijn die je kunt uitsluiten.
kiep er eens wat injectiereiniger in je tank of kijk of je het stationair toerental wat hoger kan zetten (misschien is dat wat aan de lage kant)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Mijn Gs draaide ook een periode niet lekker, dit lag aan een vuile carburator mss is dit bij jou ook het geval…
Met een busje kleppenreiniger kan je niets verkeerd doen dus mss helpt dit en is de motor dan properder.
Veel succes ermee
c’est fantastique
kleppen stellen (controleren) 0,20 +of- 0,05 inlaat. 0,40 +of- 0,05 uitlaat.
verdelerkap op slijtage controleren,zijn je bougie kabels hard en stijf dan vervangen.
en voor je er echt nieuwe onderdelen aan gaat schroeven is een compressie test de meest gerichte weg om vast te stellen of het aan secundaire onderdelen ligt, of dat je compressie mist op 1 cilinder of meer…
ongelijke compressie kan dit euvel ook veroorzaken.
is de compressie ongelijk, dan hoef je verder niks meer te vervangen, een rondje kleppenstellen is dan het enigste wat je kan proberen,aan de rest kan het dan niet meer liggen..
succ6
Marino schreef:Mijn Gs draaide ook een periode niet lekker, dit lag aan een vuile carburator mss is dit bij jou ook het geval…
Veel succes ermee
Huh..? BX deauville met carburateur? Nooit van gehoord!!
Ik had het erg druk de laatste dagen, geen tijd te reageren of om naar de garage te gaan.
Ik heb wel goed opgelet afgelopen dagen: het zit niet in de motor, aangezien hij stationair strak draait en het stationair gasgeven verloopt vloeiend. Kleppen zijn recentelijk gesteld.
Maar zodra we gaan rijden, beginnen de problemen. Ik bedacht me echter het volgende: vlak na aankoop van de auto heb ik een achterband kapot gereden. Deze is voor reparatie van de velg geweest en vervolgens heb ik hem thuis weer gemonteerd op de auto. De loodjes zouden op exact dezelfde wijze teruggeplaatst zijn, maar wellicht is er nu toch in de balancering iets mis. Dus misschien moet ik de auto eerst eens opnieuw laten balanceren en dan eens kijken of het weg is.
Dat lekrijden is echter ook alweer 3000km geleden en aanvankelijk was dit probleem er niet en ook de banden zijn niet scheef afgesleten!?
Ik houd nog steeds goede hoop dat het opgelost kan worden!
B_iks schreef:Ik had het erg druk de laatste dagen, geen tijd te reageren of om naar de garage te gaan.
Ik heb wel goed opgelet afgelopen dagen: het zit niet in de motor, aangezien hij stationair strak draait en het stationair gasgeven verloopt vloeiend. Kleppen zijn recentelijk gesteld.
Maar zodra we gaan rijden, beginnen de problemen. Ik bedacht me echter het volgende: vlak na aankoop van de auto heb ik een achterband kapot gereden. Deze is voor reparatie van de velg geweest en vervolgens heb ik hem thuis weer gemonteerd op de auto. De loodjes zouden op exact dezelfde wijze teruggeplaatst zijn, maar wellicht is er nu toch in de balancering iets mis. Dus misschien moet ik de auto eerst eens opnieuw laten balanceren en dan eens kijken of het weg is.
Dat lekrijden is echter ook alweer 3000km geleden en aanvankelijk was dit probleem er niet en ook de banden zijn niet scheef afgesleten!?Ik houd nog steeds goede hoop dat het opgelost kan worden!
het lijkt me wijsheid om dan eens wat geld te investeren in een rondje balanceren bij de (sorry ik ga schelden) kwikfit oid.
en alle banden aan een nadere inspectie te onderwerpen.
mocht het dat niet wezen, zul je het euvel in de aandrijving moeten gaan zoeken,
rataplan schreef:kijk dan gelijk effe of of je wielen soepel draaien
(lagers remmen enzo kun je dan uitsluiten)
dit is nuttig, mocht je daar weinig of geen gebreken constateren zijn je aandrijfassen de oorzaak,, bij grotere afwijkingen kan je dat zien aan de beweging aan de as tussen tripoiëde en rezeppa koppeling.
Ik ga er vanmiddag mee aan de slag. Het enige wat opvalt is dat de intensiteit van het trillen verschilt bij het aantal toeren wat de motor draait, maar misschien is dat ook wel logisch.
Bedankt voor jullie adviezen, ik laat weten hoe het verder gaat!