




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik had vanavond eindelijk wat tijd om ernaar te kijken. Ik vermoed dat Egbert gelijk heeft en dat het vliegwiel niet klopt bij de motor. Maar in m’n eentje lukte het niet om tegelijk de motor te tornen en een 6mm boortje in het gat te duwen. Hij gaat er namelijk niet vanzelf in. De vorige keer had ik wel hulp. Ik heb nog geprobeerd om er tegelijk met een stang op te duwen. Precies terwijl de schroevendraaier op z’n hoogste punt staat voel ik dan dat het 6mm boortje erin wil (via de stang) maar het lukt niet om hem er precies in te duwen. Zeker weet ik dus niet of het gat nu op BDP (> juli 71) of 12 graden daarvoor zit (zoals het hoort bij de DX), maar ik vermoed het eerste. In dat geval staat de ontsteking dus 12 graden te laat (klopt die redenering?).
Zo kwam ik niet verder, dus heb ik op het gevoel de verdeler iets versteld bij draaiende motor. Ik ga ervan uit dat linksom (tegen de klok in) draaien de ontsteking vroeger zet, corrigeer me als dit niet zo is! Als ik hem vroeger zet gaat de motor sneller draaien. Ik had hem dus zo vastgezet, maar als ik dan probeer weg te rijden slaat de motor af (het is een hydraulique dus het komt vrij nauw). Uiteindelijk kwam ik op een stand die net een tikje vroeger is dan ik had, en zo rijdt de auto prettig tijdens een korte proefrit. Maar als ik stil sta in de 1e versnelling, een dotje gas geef zodat de auto in beweging komt en dan onmiddellijk het gas loslaat, slaat hij wel af. Kan iemand een tip geven hoe je zo op het gevoel de verdeler optimaal instelt? Uiteindelijk wil ik wel een gradenboogje monteren en het netjes doen.














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb nog wel een idee hoe het zonder gradenboog kan. Maar dan moet je ff bij me langskomen met je auto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Neem een 5mm boortje ipv 6mm om het gat te vinden in het vliegwiel!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hee, goede tip!














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Toch is het niet zo moeilijk wanneer je de auto in zn 5 zet met de krik onder de linkerkant (linkerwiel in de lucht) draai je de motor toch redelijk makkelijk rond aan het linkervoorwiel
vlietmansje schreef:Neem een 5mm boortje ipv 6mm om het gat te vinden in het vliegwiel!
Ik nam meestal 5,5 mm.
Maar met elektronische ontsteking hoef ik niet meer















Totaal aantal Berichten: 1422
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
fluidphreak schreef:Ja maar ik probeer AC102 te bereiken. De oude velgen met rond gat die op mijn DS zaten leken echt het meest op RAL 7044.
Voor mijn 67-er ben ik ook met de velgen bezig, gezien het modeljaar 67 zouden ze dan dus ook blanc paros (AC102) moeten worden. Nu heb ik contact gehad met een straal/poedercoat bedrijf en die bieden aan na het poedercoaten er nog een laag blanke lak over te spuiten. Dit omdat de wielen dan makkelijker schoon te maken zijn en het de coating versterkt. Iemand ervaring mee?












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb het advies gekregen om de velgen te laten spuiten ipv te poedercoaten.
Als je bij een coating schade aan de velg krijgt (wat bijna onvermijdelijk is met slaglood) kan je het niet meer bijwerken.
Ze zijn gewoon netjes gespoten bevalt tot nu toe prima.
De (Pallas)doppen schijnen ook beter te blijven zitten, omdat bij een coating die randjes waar de clips achter zitten te rond worden.
Oh ja, en laten afkitten natuurlijk




Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Afkitten doe je toch alleen bij een kleine dop? omdat je de naad ziet, of is er ook een andere reden dan een optische om af te kitten?
roest
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Stef Sep schreef:Toch is het niet zo moeilijk wanneer je de auto in zn 5 zet met de krik onder de linkerkant (linkerwiel in de lucht) draai je de motor toch redelijk makkelijk rond aan het linkervoorwiel
Ja, maar ‘t is een hydraulique. Overigens staat de auto nu gestald tot de zomer, want ik ben een tijdje in Z-Afrika. Mocht je in de buurt van Kaapstad komen, kom even op de koffie.
Mijn velgen zijn alleen gepoedercoat, en ik moet inderdaad zeggen dat dit snel beschadigt. Dus die blanke lak lijkt zo gek nog niet. Spuiten wat Arjan heeft gedaan is misschien ook een goed idee. Maar ik ben ook best tevreden hoor, als ik maar van die roestige randjes rond de Pallas-doppen af ben.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Top! Ik kom over 9 weken bij je op de koffie!
We rijden weer naar Kaapstad deze zomer (December) helaas nu niet met een DS maar(weer) met een saaie Honda. Waar zit je tussen kerst en oud en nieuw?












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Micky schreef:Afkitten doe je toch alleen bij een kleine dop? omdat je de naad ziet, of is er ook een andere reden dan een optische om af te kitten?
Zoals Leeuwis al zegt, tegen de roest.
De velg bestaat uit 2 delen, vandaar de naad.
Daar zit dus ook werking tussen, als het niet afgekit is dan zal er dus door de werking op de naad weer snel roest ontstaan.
Juist bij Pallas velgen wil je dus afkitten, want die kit laag zie je dus nooit.
Bij kleine dopjes is de naad eigenlijk mooier dan afkitten.
Mooiste oplossing is wiel vlak leggen en de naad vol laten lopen met blanke tectyl (na spuiten/poedercoaten)
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Stef Sep schreef:Top! Ik kom over 9 weken bij je op de koffie!
We rijden weer naar Kaapstad deze zomer (December) helaas nu niet met een DS maar(weer) met een saaie Honda. Waar zit je tussen kerst en oud en nieuw?
Je hebt PB!