Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
SalsaChris schreef:Zo zou elke zwarte DSuper van 1970 t.e.m ‘73 zwarte schildjes gehad hebben.
Heb je daar meer info over, dat heb ik nog nooit eerder gehoord.
Ik dacht dat alleen de DS Administration zwarte schildjes had.
Ik ging ook uit van de veronderstelling dat elke DS met zwarte schildjes van het ministerie was.
In de club hebben we een lid met een zwarte DSuper van ‘73.
Laatst een gesprek met hem gehad over zijn wagen en toen kwam dit ook ter sprake.
Hij heeft de hele geschiedenis “tot zo ver mogelijk” opgezocht
Nu zou het zo te zijn dat het ministerie juist deze wagens kocht omwille van de zwarte schildjes.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De DS Administration is een uitvoering die geleverd is, net als een DSuper of Pallas.
Bij de DS Administration waren ze standaard zwart en ik dacht ook o.a. aangepaste bekleding en werden geleverd aan de overheid.
Tenminste zo heb ik het altijd opgevat.
Zo heb ik het ook altijd begrepen.
Maar volgens zijn speurwerk zou elke zwarte DSuper geleverd zijn met zwarte schildjes
De Pallas versie had dan weer de geborstelde alu schildjes
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Even een kleine update
Afgelopen zaterdag begonnen met het vervangen van het pomphuis. (sorry geen plaatjes gemaakt)
Het ding moet er ooit al een keer af geweest zijn, want ze zat vast met vloeibare pakking.
Gelukkig voor mij want de moeren en tapeinden kwamen (op 1 na) zonder problemen los.
Het “nieuwe” pomphuis blijkt nu wel eentje ve hydroliek te zijn (extra bevestigingspunt voor de centrifugaal) maar verder hetzelfde.
Gisteren is het koelcircuit grondige grondig gespoelden ondertussen zit er weer verse KVS in.
Ik moet zeggen dat het vuil dat eruit kwam verbazend goed meeviel
Gelijk ook de eerste test of de operatie probleemloos verlopen is.
Op een rubber leiding, dat niet vast genoeg was aangedraaid was, leek alles in orde.
Maar naarmate de motor warmer werd begon het kacheltje steeds harder en harder te lekken.
Lek op de beide aansluit punten. Kacheltje verwijderd en schoon gemaakt…
Wat was dat ding vies!! Kacheltje is zeker 3x gereinigd voor het helder water uitkwam.
Kacheltje inmiddels is het kacheltje voor de 2de x weg. Lasjes bleken niet geheel watericht
De veercilinders zijn ondertussen ook gereviseerd.
Rechts had ik op 2uurtjes klaar. Links ging echter niet zo vlot.
De cilinder los maken was geen probleem maar om dat ding door het gat uit te krijgen….
Na een telefoontje naar de garage werd alles duidelijk.
Links heeft een verlengstuk. Goed, die moet je dus eerst verwijderen
Maar voordat ik er een tang op te kon plaatsen, moest het slakkenhuis nog verwijdert.
Daarna kwam alles naar behoren los.
Heb nog niet kunnen test rijden, maar wel ter plekke even door alle standen gegaan.
Wagen op hoogte+motor uit=wagen op hoogte.
Ervoor zakte ze altijd, met het stuurhuis was het al beter maar nu lijkt het helemaal verleden tijd.
Zelfs na een uur staat ze nog steeds op dezelfde hoogte.
Aanslaan vd pomp? Geen idee. Duurde te lang om te timen
Ook geen LHM meer in de lekzakken, vooral links had hier last van.
Hopelijk levert dit een heerlijk zacht verende auto op.
Het slakkenhuis zelf had ook enkele barstjes.
Gaatje boren op de eindpunten, barst in een V leggen en 2K-lijm erdoor. Werkt prima!!
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi resultaat!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Vandaag het kacheltje terug opgehaald, nu is het wel waterdicht.
Maar nu blijkt dat de kraan zelf lek is en dat de voet niet al te best meer aansluit.
Heb nog geprobeerd met papieren- en vloeibare pakking.
Ik zal achter een ander kraantje moeten, voorlopig doen we het even zonder verwarming.
Wat de vering betreft…
Ben er nog niet helemaal tevreden over. Het blijft naar DS standaard te hard.
Auto in rij stand + motor uit= klein beetje zakken.
(Ik had het enkel getest in de hoogste stand).
Mijn vermoeden is dat de voorste hoogteregelaar ook nood heeft aan een revisie.
Maar heeft de hoogteregelaar wel invloed op het veergedrag van de auto?
Ik wil een keer deelbare bollen van iemand lenen om te zien/voelen of het dan beter is.
Verder had ik ook nog de onderste kilometerteller-kabel verwijderd en deze doorgesmeerd.
Tijdens het testrijden hoorde ik nu een vervelend geratel.
Ik heb de oorzaak nog niet kunnen isoleren maar ik vermoed dat het tandwieltje in de bak niet geheel op zijn plaats zit.
Hoe kan ik deze eruit halen en correct plaatsen?
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eerst deelbare bollen monteren voor je verder gaat met hoogteregelaars enz enz ..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zo zag ik het ook al, Waterman
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Wellicht te laat maar een goede manier op een kacheltje te reinigen is het ding te demonteren, de kraan dicht te draaien, en dan en waterleiding aansluiten op de ingang.
Dan de kraan schoksgewijs openen. Je zal versteld staan wat voor troep er dan los komt door de druk schokken.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Wanneer je achterbollen (lagere druk) voor monteerd krijg je ook een stuggere vering (of wanneer je wel de goede bollen hebt maar de druk is te laag)
Druktest heb ik onlangs nog laten doen. Deze was boven 160bar
Veerbollen zijn ook juist gemonteerd (gelaste, ID 75 FA, I.F.H.S)
Morgen ga ik even bij de garage langs om het ea te controleren.
Ik moet er toch zijn voor een ander kachelkraantje en ontluchtnippeltje remklauw.
Hij zei: dat wanneer de auto niet op de juiste hoogte staat, ze ook een vreemd veer gedrag kan hebben.
En daar zou hij wel eens een punt kunnen hebben.
Want sinds de nieuwe bekleding erin zit, blijft de hendel niet meer in zijn laagste stand.
Het geratel is ook ven de baan.
Ik had de radiator zo terug geplaatst dat de ventilator bij het accelereren de kap raakte.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je moet de handle niet in de laagste stand hebben maar dat weet je toch wel?
HRs hebben niets met veergedrag te maken. hoogte ook niet. tot op zekere hoogte dan. het enige wat telt is de initiaal druk van de bol. Gelast bol voor voorkant moet 75 bar zijn. achter 38 bar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat hij de laagste rijstand bedoelt. Bij de hogere standen wordt de vering stugger! Gauw je bekleding aanpassen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
@Bogaard: Net zoals ik het met ID 75 FA eerder vermelde dus.
De 75 staat voor de druk.
Dat rijden in zijn laagste stand bijna niet mogelijk is, wist ik al
Jullie zitten er beiden naast.
Ik zal me even moeten verduidelijken.
Wanneer ik de hendel in zijn laagste stand wil zetten springt deze, door de spanning, terug naar 1ste rijstand.
Ergo 1ste rijstand is te hoog.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand