Ok, dank je zeer. Ik moet nu gaan pitten. Morgenavond nieuwe poging!
Ha,
De draad naar de regelaar ligt er wel en voert ook spanning. Ik heb een multimeter gekocht. Die laat zien dat de spanning op de accupolen rond de 12,5 volt blijf ongeacht de vraag of de motor draait of niet en ook bij hoog toerental.
Met contact aan maar niet-lopende motor is een flinke vonk te zin als je het blauwe stekkertje van de dynamo lostrekt. Of moet ik dat ook nog bij lopende motor checken?
Mvg
Nog even nazeuren: ik zie in het schema dat de volgende aansluitingen aan de spanningsregelaar bestaan:
L = waar het laadstroomlampje op moet worden aangesloten;
R = moet naar de dynamo, maar welke aansluiting daarvan? (ik vraag het omdat al die bedrading los is geweest);
Exc = hieraan zit nu het blauwe draadje dat met een schuifstekkertje op de dynamo zit.
De R- aansluiting (=middelste op de spanningsregelaar zou dus naar de dynamo moeten. Moet die aan die dikke draad die naar de pluspool van de accu loopt dan??
PS: nu blauwe stekkertje ook even losgetrokken bij lopende motor: ook dan een vonkje
O ja, deze kwam ik nog tegen van het contactslot…
Dnak je han. Ik worstel nu echter met de aansluitingen tussen dynamo en spanningsregelaar. Van de R (=middelste aansluiting) op de spanningsregelaar naar de R op de dynamo. Waarbij ik niet weet welke aansluiting op de dynamo de R is.
Ducellier en Paris Rhone hebben misschien niet dezelfde volgorde.
Maar de R moet op de R van de dynamo, de L naar het dashboardlampje en de EXC naar het EXC stekkertje van de dynamo. Verder moet er nog een draad naar de geschakelde + ( van de bobine?)
Ik neem aan dat hier de geschakelde + de bat aansluiting is, de Dyn = R.
Ik mis alleen de L…
Dank je.
De R van de dynamo is volgens mij de pool waar de dikke draad naar de pluspool van de accu aan vast zit. Als ik die aansluit klikt de spanningsregelaar ook als contact niet uitstaat. Dat zou betkenen dat die spoel constant spanning voert, wat mij raar lijkt.
panhard schreef:Dnak je han. Ik worstel nu echter met de aansluitingen tussen dynamo en spanningsregelaar. Van de R (=middelste aansluiting) op de spanningsregelaar naar de R op de dynamo. Waarbij ik niet weet welke aansluiting op de dynamo de R is.
Okee, je topic begon met het startslot, vandaar….
Volgens mij zit er nog een aansluiting op de dynamo waar een draad met een klein moertje op zit.
Die is denk ik voor de R
Ik heb zo gauw de auto niet bij de hand dus verder kan ik even niet helpen.












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maakt ook nog uit welk merk dynamo je hebt. De R is NIEt de dikke die naar de accu pluspool loopt.
Vaak staat het op het plastic kapje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
bovenstaand schema (van mij) is voor de DS mech. dus heb ik een aangepast schema gemaakt:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
@bogaard: het staat niet op de dynamo aangegeven, maar het lijkt erop dat het een aansluiting onderaan is. Dat is ook de enige mogelijkheid die overblijft. Daarop inmiddels de R aangesloten, maar hij laadt nog steeds niet. Vanmiddag bij een autobedrijf geweest. Ze zeggen daar dat het probleem in de spanningsregelaar zit. Ze gaan die morgen uit elkaar halen. Zijn normaal wel schappelijke en handige lui daar, dus ik heb goede hoop.
Bedankt allemaal en ik laat de uitkomst weten.
camemBert schreef:bovenstaand schema (van mij) is voor de DS mech. dus heb ik een aangepast schema gemaakt:
Schema voor dummies!
Duidelijker kan niet!
Sorry allemaal, maar toch even wat uitleg:
Ik begon het topic over de bedrading van het contactslot. Vervolgens bleek al snel, dat het probleem in spanningsregelaar/dynamo of de bedrading daarvan zat. Vragen daarover heb ik toen in hetzelfde topic opgenomen, waarna ik toch maar een apart topic heb geopend over de nieuwe vraag. Dat is echter door de moderator weer samengevoegd (als ik me niet vergis). Het gaat dus inmiddels niet mer over het contactslot! (Desalniettemin dank ik degenen die daarvan schema’s hebben gestuurd.)
Hadden we al begrepen hoor!
We zijn je topic een beetje aan het vervuilen, maar het is zo’n mooi schema dat het geen kwaad kan om er toch nog even aandacht aan te besteden.
Je moet het maar even op je hdd bewaren.
Anderen lezen dit topic ook en kunnen daar misschien (later) hun voordeel mee doen met de zoekfunctie.
Startsloten willen na 40 jaar nog wel eens kapot gaan.
Okee, on topic maar weer!
Ik ben benieuwd wat je garage zegt over de spanningsregelaar.
Houd je ons op de hoogte?
Ik kan zo gauw geen plaatje vinden van de achterkant van een aangesloten DS dynamo en een aangesloten spanningsregelaar.