met “ging hard”, bedoel je dat de PhI harder aanvoelt bij het knallen over een overweg? Of bedoel je dat je met de PhI harder over de overweg heen kunt rijden?
Een test is denk een beetje weinig om uit te vinden welke harder is. In ieder geval is de Xm in het voordeel, omdat deze een 10cm grotere wielbasis heeft. Met 3jaar/100.000km op de teller zitten de bollen op 60% van hun verwachte levensduur (5jaar) dat kan een lichte verharding verklaren, om hier achter te komen moet je wat meer referentie wegdekken opzoeken in de omgeving.
Spoorwegovergangen zijn idd goeie testen op relatief lage snelheid, sommige drempels kan je tot 120km/h nemen, om het gedrag op nog hogere snelheden te testen moet je de juiste snelwegen tot je beschikking hebben. Bijv. door op steeds hogere snelheden een bocht te nemen (van een klaverblad oid)
Belgie ben ik niet zo bekend mee, maar vanuit Antwerpen richting Bergen-op-Zoom (A4) heb je een aantal snelwegaansluitingen waar dit goed te testen is. Wel oppassen voor oom agent
Wat betreft de overweg, als je normaal aan komt rijden (niet sturen, geen extreme hobbels, niet remmen/accellereren) dan zal H3+ pas nadat de voorwielen een grote invering voelen naar HARD schakelen. Als je PhII niet naar HARD gaat in deze situatie, moet je eens proberen harder over deze overweg te rijden, of juist langzamer om te kijken of de PhI ook zacht kan blijven (de parameters voor de invering zijn indirect snelheidsafhankelijk, IIRC 50 mm/sec en niet afhankelijk van de sport/normaal stand)
Door iets langzamer te rijden zou je onder de grenswaarde kunnen blijven. Het kan natuurlijk zijn dat met PhII de grenswaardes veranderd zijn. Voor zover ik weet is het hydraulische en mechanische gedeelte niet veranderd, dwz. zelfde bollen, zelfde stabi’s, gelijke wielen, etc.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Citroen geeft aan er in principe geen onderhoud hoeft te worden gepleegd de eerste 5jaar of 200.000km. Maar een harde garantie dat de bollen dan nog ok zijn geven ze ook niet.
Aangezien stikstof door staal heen kan glippen ga ik er vanuit dat het zich niet voor de eeuwigheid door een of ander membraantje laat tegenhouden.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
De stuurbekrachtiging maakt gebruik van de LDS van de vering. (Niet dezelfde pomp wel hetzelfde reservoir)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
En de middenbol, of kon je daar niet bij? Achter ook ok?
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
En rond de 5jaar in ieder geval
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije