na voor de kerst een ‘nieuw’ projectje te hebben aangeschaft, na de kerst eens gekeken of ik een begin kon maken met het verhelpen van de ‘problemen’.
met het lastigste project begonnen: het vervangen van de koelradiateur. de radiateur was lek (wist ik) en moet dus vervangen worden. maar jeetje wat een butt-klus.
grootste struikelblok is momenteel het loskrijgen van de onderste koelslang. ik heb het klemmetje er al wel uit gekregen, maar verder is er geen beweging in te krijgen, en je kan er ook niet echt lekker makkelijk bij (zacht uitgedrukt). op de lokatie waar de Xant staat was geen klein ijzerzaagje voorhanden om de plastic aansluiting aan de radiateur door te zagen. dat komt dus in het nieuwe jaar. tot nu toe (en da’s net een week, ik weet het) valt het sleutelen aan de Xant me nogal tegen: je ken verdimme nergus bij…ik heb de radiateur wel los en kan ‘m er ook wel een behoorlijk eind uit tillen, maar doordat ik de onderste slang niet los krijg ben ik vrijdag zo ongeveer de hele dag (van 11 tot 5) bezig geweest en nog niks/niet veel opgeschoten.
vragen die ik momenteel heb:
1. wat zie ik over het hoofd? is er op enige manier een mogelijkheid om de luchtpijp van de intercooler naar GKH (GasKlepHuis ) los te krijgen en te verwijderen, zodat ik meer ruimte heb om de radiateur te vervangen.
2. hoe kan ik er voor zorgen dat ik in de toekomst de koelslangen er weer makkelijk uit krijg?
verder nog even snel gekeken naar het koppelingspedaal: ik heb geen vrije slag naar boven (richting dashboard) toe, en de koppeling grijpt erg hoog aan. betekent dit dat mijn koppelingskabel ‘uitgesteld’ is en/of dat mijn koppelingsplaten op zijn? zo ja: moet dan inderdaad het motorblok eruit (ergens bij Autoweek gelezen in een gebruikersreview van een XantiActiva-rijder) om de koppelingsplaten te vervangen? de Xant heeft nu 223K op de teller. uit het verleden kan ik me herinneren dat Xantia-koppelingen vrij laat aangrijpen.
4. is het nodig om bij deze motor, een 8-kleps 2 liter turbo de kleppen te stellen? stationair klinkt-ie nogal rauw, bij stationair+200 is dat over (als in: ‘klinkt wat mooier’)
is er op het internet ergens een WPHB van de Xantia te vinden? soortgelijk aan de Bentley over de Saab 900 en 9000. voor de beeldvorming: de ‘Bentley’ is een stadaard-naslagwerk van 500 pagina’s.
alvast mijn dank voor het meedenken en de reacties.
Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri
vandaag weer verder gegaan met het vervangen van de koelradiateur van de Xantia.
doordat de onderste koelslang muurvast in de toegangsmof van de radiateur zat, de mof maar doorgezaagd met zo’n uitschuifbaar ijzerzaagje. daarna het restant dat om de slang zat overlangs doorgezaagd en verwijderd.
nieuwe radiateur erin, aansluiten en klaar.
jah, me neus! de onderste slang wilde niet in de nieuwe radiateur. geprobeerd met een stukje schuurpapier P80 het uiteinde van de koelslang schoon te schuren waardoor de slang zou moeten passen. nee dus. uiteindelijk met een klein schroevendraaiertje de oxidatierommel van de sok, die aan het uiteinde van de koelslang zit, geschraapt. toen wilde het ineens wel.maar stiekum ben je dan wel een uur verder, omdat je er zo heerlijk makkelijk bij kunt…(waarom kan dat niet gewoon met slangklemmen? zóveel makkelijker)
daarna even een jerrycan benzine gehaald en toen begon het Grote Vullen. de enige ontluchting op het blok die ik gezien heb is op het thermostaathuis. een slangetje van een cm of 6 waar een bout in gedraaid zat met een slangklem erom heen. in al mijn enthousiasme (en lompheid) dat korte slangetje iets aan de kant geduwd en ja hoor: knak. piefje afgebroken. daar heb ik dus maar even een torx-parkertje ingedraaid.
bij het vullen viel me op dat de koelvloeistof op een gegeven moment uit het expansievat klotste, terwijl er nog niet eens 1 can van 5 liter in ging. zou er toch nog ergens lucht in het systeem zitten? de temp. liep op naar 90 en ik zag de naald daarna vrij snel zakken naar onder de 80. kachel uiteraard op maximaal om ook de kachelradiateur vol te krijgen. het koelverhaal heeft vandeweek dus nog enige aandacht nodig, want ik kan me niet voorstellen dat het vervangen van een koelradiateur maar 4 liter KVS ‘kost’.
de werkplek:
trouwens wel zwaar, zo’n motorkap zonder gasveren
heeft iemand trouwens enig idee of je bij dit type (2 liter T8 (Turbo 8-klepper) ) kleppen moet stellen?stationair loopt-ie niet echt lekker (als in: rammelt nogal), en als je een dotje gas geeft, is het net of-ie zich verslikt, voordat-ie toeren gaat maken. het toerental is stationair wel constant.
Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri
Eerst maar eens de klepspeling meten, dat is een eenvoudig klusje.
Om de kleppen daadwerkelijk te kunnen stellen, moet de nokkenas eruit en dus ook de distributie los.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
k vind de 2.0 8v turbo van zichzelf ook wel een beetje rauw stationair ... de mijne verslikt zich ook stationair wel eens wanneer ik ineens even een dotje gas geef (vooral als het veersysteem nog niet op druk is) rijdend nooit geen problemen.
Ook hier recent de radiateur vervangen, wou ook de onderste slang niet los helaas. Door oxidatie gaan die enorm vast zitten.
mijn koppeling grijpt ook hoog aan maar slipt niet en doet zijn werk voor alsnog prima, ik vraag me ook wel eens af hoe lang dat nog gaat duren maar ook wanneer ik de koppeling een beetje test doet hij het prima. Dus zo lang het niet slipt zou ik me er niet druk om maken. Maar ook ik heb de verhalen gehoord over demontage van het blok om de koppeling te kunnen vervangen….
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Grote kans dat deze xantia ook in mijn bezit is geweest. Hoe gaat het nu met deze xant?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
even een (hele) late reactie. excuses daarvoor.
de XantiActiva is vrij snel na ophalen en vervangen van de radiateur helaas toch afgevoerd naar een demontagebedrijf. het rauw lopen van het blok, de tikkende kleppen en het (vele) werk om die gesteld te krijgen, de hoge koppeling en er de pest over in hebben dat dingen zo verrot lastig te bereiken zijn, hebben mij indertijd doen besluiten om de Activa weg te doen en het bij Saab te houden. dat sleutelt toch makkelijker. nu, 1,5 jaar later natuurlijk spijt van als haar op mijn hoofd!
echter, nu begint het toch weer te kriebelen. de beide Saabs rijden voortreffelijk en ook de inmiddels aangeschafte cabriolet in de vorm van een Mercury Capri rijdt leuk en goed. alleen: een Saab 9000 is geen Xantia.
dus zit ik weer een beetje rond te kijken naar een veerbol-auto. nadeel is wel: de Saab 9000 voor dagelijks gebruik is met 205000 mijl (GB-import, laatste bouwjaar, 1998) nog te goed om te slopen en ik ga er vanuit dat niemand in een rechtsgestuurde auto wil/durft rijden. na eventuele aanschaf van een Xantia zal ik daar dus mee blijven zitten…
wat zou ik weer willen rijden?
een Xantia, da’s wel duidelijk. keuze genoeg, dus de keuze is zo gemaakt. ja, dat dacht je. wat voor motor wil je? een 1,6 (al eens eerder gehad, op LPG), een 1.8 (idem), een 2.0 (idem), een 16-klapper, V6, aCTIVA?
moet-ie zakken of niet? vragen vragen vragen….
aangezien het prettig zou zijn om de auto door mezelf ‘besleutelbaar’ te houden, moet-ie niet te ingewikkend zijn. dat betekent dus dat de V6 en Activa afvallen. een Citroën-specialist zit hier om de hoek, mocht ik er zelf niet uit kunnen komen.
waar kijk je dan naar?
Xantia 1.8, 1.8 16v of 1.8 automaat. eventueel ook de 2 liter. LeBreak zou prettig zijn, maar is voor een alleenstaande geen must…(net als 3 auto’s voor de deur. ja, ik weet het )
Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri
in mijn latente zoektocht naar een Xantia ben ik er een op het spoor gekomen. zakt (helaas?) niet, in een (volgens mij) weinig voorkomende kleur, met automaat en (naar mijn mening) foeilelijke (want non-Activa) achterspoiler met 3e remlicht, zonder trekhaak, maar wel weer met een set winterbanden. 11 jaar bij vorige eigenaar geweest, 248k km op de klok. distributie is in 2013 vervangen en het koelsysteem is gereviseerd (nieuwe slangen en !!kachelradiateur!!), als gevolg van foutief geleverde en gemonteerde koelslangen door een Duitse dealert. dit is door de Nederlandse dealer van de verkoper op kosten van zijn reisverzekering hersteld. de reden van verkoop: eigenaar is tegen een ‘07er Xsara Picasso met weinig km’s (nog geen 30k) aan gelopen en kan die (begrijpelijk) niet laten lopen.
overig voordeel van deze Xant: 20+, dus te verzekeren als klassieker/oldtimer voor het bedrag van €5 per maand.
(standaard-)manco: sloten en sleutels hebben een verschil van mening over het begrip ‘passend’. uit mijn Xantia-verleden kan ik me dat nog levendig herinneren. alledrie Xants die ik heb gehad, hadden er last van. wat er de oplossing voor was, ben ik vergeten. iemand enig idee? smeermiddelen losten het probleem niet op, dacht ik.
verdere nieuwtjes volgen donderdag a.s.
Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri