




























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je kunt de titel van het topic veranderen in het eerste bericht.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dank je, maar dat had ik al gedaan. heb nu ook de eerste tekst zelf van een extra zin voorzien.
Kijk es, even onder de kap gedoken: Iphone past overal mooi tussen…
Bij mij hebben de draden en de aansluitingen op de spanningsregelaar een kleurcode.
De allerbovenste zonder kleurcode is de massadraad.
Achter het rubberen kapje links zit de dikke plus aansluiting.
De “R” aansluiting:
En de Exc (beetje moeilijk te zien, maar het staat op het plastic)
Ik ga er voor het gemak maar even van uit dat de gele aansluiting de “exc” is, de witte de “R” n de rode de geschakelde plus (pin me er niet op vast!)
Dank je Hans! De garage war ik was heeft inderdaad die onderste als R geduid. De reparatie is nog niet klaar. Ze geven aan dat het toch aan de dynamo ligt. Er is een diodebrug kapot. Die is besteld. Ik zal de afloop nog melden.














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een gedoe! Waarom zetten ze er niet even een nieuwe dynamo in met een elektronische, ingebouwde, regelaar??
http://www.citroworld.com/tableaux/index.php?pageId=24&catId=72&returnId=72&itemId=670
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
panhard schreef:Dank je Hans! De garage war ik was heeft inderdaad die onderste als R geduid. De reparatie is nog niet klaar. Ze geven aan dat het toch aan de dynamo ligt. Er is een diodebrug kapot. Die is besteld. Ik zal de afloop nog melden.
Dat was bij mij ook het probleem, maar dan een slechte verbinding. Af en toe goed, af en toe niet…
Kwam tevoorschijn bij het reviseren. Nog een voordeel, hij glimt gelijk zo mooi…
@Waterman: eigenlijk heb je wel gelijk, maar bij mij was reviseren toch een stuk goedkoper.
Elektronische spanningsregelaar is wel betrouwbaarder en ik zie dat het ook een dynamo voor een diesel is
Die van mij levert maar 45A…
@waterman: ik ken dit bedrijf als een bedrijf waar men repareert en niet zomaar vernieuwt. Normaal waardeer ik die aanpak. Maar natuurlijk hoop ik dat ik niet een gigantische rekening krijg. Maar zoals ik zei: ze zijn gewoonlijk schappelijk.














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Soms is vernieuwen beter: de dynamo met ingebouwde regelaar kan 70 ampere leveren en zorgt voor een laadspanning van 14,4 volt waarbij het originele spul niet boven de 45-50 Amp en 13,8 volt uitkomt
Ik hoop natuurlijk dat het probleem met jouw spullen voor minder dan de 182 euro van de moderne dynamo kan worden opgelost.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb mijn spanning wel eens proberen af te regelen…
Wat een geklooi! of te laag, of te hoog.
Nou staat ie op 13,7 als ie warm is. Niet ideaal (wel binnen de norm van Citroen), maar ik durf er niet meer aan te komen…
Is 14,5V trouwens niet te hoog?












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
14,5 is rijkelijk hoog. Als je veel snelweg rijdt is 13,8 helemaal prima.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Moderne auto’s worden zelfs wel kortstondig met een boost van meer dan 16v geladen.. Het is trouwens 14,4 volt. Post aangepast.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
klopt. kortstondig is dat ook geen enkel probleem. Zeker bij de stop-start systemen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
H@ns schreef:
Bij mij hebben de draden en de aansluitingen op de spanningsregelaar een kleurcode.
De allerbovenste zonder kleurcode is de massadraad.
Ik ga er voor het gemak maar even van uit dat de gele aansluiting de “exc” is, de witte de “R” n de rode de geschakelde plus (pin me er niet op vast!)
Als je goed op de foto kijkt zie je ‘R’ en ‘EXC’ gewoon op de aansluitlippen staan….
En de kleuren van de isolatie om de lippen (naar binnen) zijn ook goedte zien, kleur aan kleur dus.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ik zou nog berichten hoe of wat. Dynama laadt goed; heb alleen nog steeds geen rekening gehad, dus de schade kan ik niet melden….














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb sinds het terugbouwen van de versnellingsbak een vervelende storing; Wanneer ik L van mijn Ducellier spanningsregelaar aansluit op de draad naar laadstroomlampje vliegt de zekering eruit! Als ik het schema zo volg lijkt me dat kul, want er zit gewoon een lampje tussen L en + (laadstroomlampje) Hij laadt niet bij. Wat kan dat nu zijn?