Came to think about it. Voor het nieuwe interieur veerde ze ook niet lekker
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
In mijn beleving zijn er veel componenten die het veergedrag van een DS bepalen. Mechanisch en hydraulisch. Een auto is zo goed als zijn slechtste onderdeel.
Bij mechanisch denk ik dan aan de staat van de draagarmen en zijn lagers. Slijtage van lagers, veelal door vochtinwerking, en de voelbare reactie daarvan op de draagarmen. Voor en achter.
Fusees kunnen ooit eens verkeerd gemonteerd zijn geweest, of “opgeknapt”, “gesteld”, “aangedraaid”/strakker gezet”, “gereviseerd”. En natuurlijk slijtagegevoelig, al naar gelang rijgedrag en onderhoud. Een ovaal gesleten fusee of braamvorming en slijtage in lagering zullen het veergedrag nadelig beinvloeden.
En, maar dat spreekt natuurlijk voor zich, de montage van alle beweegbare onderdelen in de schakel van band, stabilisatorstang, veercylinder. Zorg voor de juiste montage (...), en onderken de waarde van originele delen. Namaak maakt waakzaam.
Verschillende fabrikanten van veerbollen hebben, door de jaren heen, menige gebruiker op het verkeerde spoor gezet voor wat betreft het veergedrag, de “beleving”.
Inwendige schokbrekers kunnen verschillend zijn. Met dito karakteristieken.
En drukopbouw en “flow” mag natuurlijk niet gefrustreerd worden door afgeknepen of verwrongen leidingen.
Soms lijkt het anders dan het is (of is het anders dan het lijkt…).
Ik kan nauwelijks het verschil waarnemen tussen de op mijn Dspecial (‘71) gemonteerde gelaste (40 bar), en deelbare, met instelbare uitliggende schokbreker (26 bar), achter-veerbollen.
Maar ik kan wel heel goed het verschil in veergedrag waarnemen tussen een goed gemonteerde gave fusee, of een fusee die onrond is of namaak.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok het boltype is de juiste maar is de druk erin nog goed?
Hoogte heeft niks met stugheid te maken. Wel met veerweg. je raakt de aanslag eerder. Als de auto stijgt is de kracht gelijk binnen en buiten het membraan. meer olie zet de auto hoger. en verhoogt de druk niet. Tot dat je aanslag raakt en de extra olie de membraan verder indrukt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat klopt niet. Als de druk in elke stand gelijk zou zijn zou de auto meteen naar de maximale hoogte gaan. De geometrie is dusdanig ontworpen dat voor een hogere rijstand een hogere druk nodig is. En dan wordt de vering stugger.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. De auto stopt met stijgen omdat de hr dicht gaat omdat de torsie as die dicht drukt ( met een stangen stelsel.).
Jantje, dit is echt basis…. Ik had iets meer van je verwacht.
Gewicht per wiel wordt gedragen door de zuiger die middels druk x oppervlak een kracht uitoefent. De oppervlak van het membraan x druk gas is dan het zelfde.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt, maar het gaat niet alleen om het gewicht, maar vooral om het moment. Bij verandering van de hoogte verandert de arm van het moment doordat de geometrie verandert. Als je hem in de hoogste rijstand zet (dus niet de allerhoogste) is de vering duidelijk stugger.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ok maar met zo’n hoogte fout zal Salsa toch niet rijden?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat was mij nou net niet helemaal duidelijk. Uit zijn verhaal kreeg ik de indruk dat vanwege het tapijt de hendel niet in de normale stand wilde. Vandaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Klopt wat jantje zegt,want je draag arm staat onder een andere hoek tenopzichte van de weg.dus de hobbel of bobbel wordt anders opgevangen.
Qua druk in de veerbol en membraam oppervlak heb je natuurlijk helemaal gelijk bogaart.
maar omdat de hobbel of bobbel anders ontvangen wordt door de draagarm is het veergedrag toch anders.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Salsachris: waarom hem niet op een brug gezet en de normale rijhoogte goed afstellen? Misschien is die al een hele tijd niet goed. Wel even controleren of het hendeltje van de hoogteregelaar vrij is van de handbediening als die in de normale rijstand staat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
SalsaChris schreef:
Wanneer ik de hendel in zijn laagste stand wil zetten springt deze, door de spanning, terug naar 1ste rijstand.
Dit lijkt mij helemaal niet in orde. Eerst de hele handbediening controleren en vrij beweegbaar maken, dan eventueel de wagenhoogte afstellen, daarna pas naar andere zaken kijken.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Gisteren dus bij de garage langs geweest.
Hij heeft de wagen gecontroleerd en buiten dat de stand mss 1-2cm lager mag kon hij niets abnormaals zien.
We zijn daarom ook even gaan rijden, een aantal stevige drempels genomen, en hij kon niets abnormaals voelen.
Hij vond dat de auto heel goed reageert op accelereren, sturen en vering. Fijne auto om mee te rijden.
Enige opmerking dat hij kon geven was dat de banden (Vredestein 2,4 bar) te hoog was.
Ik kreeg als raad de banden af te laten tot 2 bar en HD-systeem nog’s grondig te ontluchten (eerst nieuwe nippel plaatsen)
Mocht ik toch zachter willen rijden moest ik deelbare bollen eens proberen.
Kan ik ergens een beschrijving vinden over de hoogte aftselling en de instelling van de hoogte bediening?
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Afstellingen in het WPHB. Alleen de remmen hebben ontluchtingsnippels. Je kunt bij draaiende motor de ontlastschroef een halve slag losdraaien, niet er uit!. Ook een aantal keren flink gymnastieken helpt om lucht er uit te krijgen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
SalsaChris schreef:Enige opmerking dat hij kon geven was dat de banden (Vredestein 2,4 bar) te hoog was.
Ik kreeg als raad de banden af te laten tot 2 bar en HD-systeem nog’s grondig te ontluchten (eerst nieuwe nippel plaatsen)
Wat voorschreven staat bij mijn auto:
2.1 voor
1.8 achter
Kijk even goed na wat voor jouw type voorgeschreven staat. 2.4 lijkt me (bijna gevaarlijk) hoog.