22 van de 26
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
   
123-LPG: Pools alternatief, nu incl katalysator
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 13 januari 2014 03:39 PM
  [ # 316 ]

Alle smalband lambda regelingen, ook bij benzine motoren, zijn voortdurend aan het verstellen.

De test op werking bij een benzine auto is zelfs om te kijken of de regeling met een soort zaagtand heen en weer gaat.
Het is dus een terugkoppelings systeem wat bedoeld is steeds een beetje overshoot te hebben en nooit een stabiel punt te hebben.

Ik begrijp dat je een geavanceerder regelcircuit zou wensen, dat naar een stabiel punt gaat. Dat doen de moderne motormanagement systemen met een breedband sensor wel. Ik betwijfel of je dat kan realiseren met een smalband sensor, wat immers eigenlijk een aan/uit sensor is.

Kennelijk is bij jou de overshoot zo groot dat het hinderlijk wordt. Ik neem aan dat dit mn zo is bij stationair. Bij stationair is de regellus natuurlijk extra lang. Een simpele oplossing zou dan toch zijn om gebruik te maken van een gasklep sensor, zodat je de terugkoppeling uit zet bij stationair. In je IE heb je al een gasklepsensor zitten, misschien kan je dat signaal wel gebruiken?

.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 14 januari 2014 01:26 PM
  [ # 317 ]

Goed verwoord Egbert!

Ik realiseerde mij gewoonweg niet dat het een smalband meting en zaagtand regeling is. Kwestie van accepteren.
Komt wel bij dat ik niet zuiniger rijdt, maar wel de geruststelling dat de kop/kleppen niet een te arm mengsel te verwerken krijgen.

Aan die gasklep standmelding heb ik ook zitten denken.
Voorlopig laat ik het maar zo, andere prioriteiten

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 15 januari 2014 01:25 AM
  [ # 318 ]

Hallo, ik had ook een complete set aangeschaft maar nu niet meer nodig ivm aanschaf DS 23 IE BVH.
Voor de liefhebber, inkoopsprijs.

gr

Harry

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 15 februari 2014 06:23 PM
  [ # 319 ]

Wat ik me laatst zat af te vragen, kan er met zo’n gasregelsysteem een katelysator gemonteerd worden?

In de jaren 80 van de vorige eeuw kwamen de eerste katelysators op de markt en feitelijk hadden deze ook niet meer aansturing dan de lambdasonde die we nu ingebouwd hebben. Maar ik kan me natuurlijk helemaal vergissen. Ik hoor graag de reacties van de experts.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 15 februari 2014 09:41 PM
  [ # 320 ]

Zit ik ook aan te denken. Maar is het nut groot van een katalysator bij LPG?

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 16 februari 2014 02:31 AM
  [ # 321 ]

De NOx deeltjes uitstoot is 3 tot 5 keer zo hoog als normaal, gemiddelde uitstoot in NL. Door een katelysator kan dat een heel stuk omlaag. Maar ik las dat als je dan omschakeld naar benzine en die is niet goed, lees niet, geregeld, dan vervuild de katelysator snel en dan doet deze zijn werk niet meer. De onverbrande benzinedeeltjes kleven als het ware aan de edelmetalen in de katelysator waarbij op de lange termijn de werking van de katelysator weg is.

Ik vraag me af hoeveel minder wordt de NOx uitstoot. Bij moderne auto’s schijnt onder koude omstandigheden de NOx deeltjes opgeslagen te worden en als de katelysator op temperatuur is (250-450*C), als nog door de katelysator worden gelaten. Wanneer haalt de uitlaat van de DS deze bedrijfstemperatuur? Hoeveel deeltjes gaan er zo doorheen zonder verwerkt te worden? Wat is dan effectief het effect van een katelysator op de DS?

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2417
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 17 februari 2014 02:51 PM
  [ # 322 ]

De gaskleppositiesensor van een IE werkt waarschijnlijk net als bij een cx? Dwz een aan/uit schakelaartje bij stationair en bij WOT en daartussen geen terugkoppeling. Zou dat voldoen voor deze lpg regelunit of zou het een GKPS met potmeter moeten zijn?

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 februari 2014 03:38 PM
  [ # 323 ]

het uitlaatgas van de DS is rond de 1200 graden. dus dat gaat wel werken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 17 oktober 2014 09:57 PM
  [ # 324 ]

LPG-lambda-systeem

Het is nu ruim een jaar geleden dat ik het LPG-lambda-systeem samen met Egbert heb ingebouwd. En het gemiddelde verbruik is in die periode: 1:7,4 (13,6l/100km). Waar het 7 jaar gemiddelde 1:7,84 (12,8l/100km) is.

Dus een verslechtering qua verbruik zou je kunnen concluderen. Echter ik heb veel vlotter gereden dan voorheen. Ik heb ook langer door gereden in de bergen (Pyreneeën) op gas, omdat de motor koeler bleef, dan op benzine. Onder zware omstandigheden (aanhanger, volle bepakking en 40*C buiten, zonder thermostaat) bleef de motor veel beter op temperatuur (90-95*C).

Daarnaast heb ik veel kilometers op hoge snelheid gereden +130kmh en dan verbruikt de dame 1:7 (14,3l/100km). Sinds een paar weken heb ik een “LEO” schuifdak in de dame en dat zorgt ervoor dat ik heel veel rustiger rijd dan voorheen. Ik heb zelfs een keer 1:9,4 (10,6l/100km) gereden (450km snelweg, 100-110kmh).

Wat ik zelf het allerfijnste van het systeem vind, de trekkracht onderin is toegenomen. Ik kan makkelijk in de stad in z’n 3 30-40kmh rijden en dan langzaam versnellen naar 50-60kmh. Op de snelweg vergelijkbaar van 80 naar 120 in z’n 5. Daarnaast kan ik makkelijker vanaf 2500tpm door trekken naar 5000tpm. In de bergen heb ik dat een aantal keren gedaan en dan bleef de temperatuur beter op niveau dan op benzine. Ook de afdalingen in de bergen zijn op gas veel prettiger, omdat er minder ploffen in de uitlaat plaatsvinden. Dus de afdaling vindt veel rustiger voor de inzittenden plaats.

Is het echt een zaligmakend systeem? Ja, in mijn beleving wel. Het enige dat ik niet goed kan plaatsen is de eerste koude start van de dag. Deze moet op benzine met de choke. Eenmaal gestart, dan moet ik naar buiten rijden uit de garage, eenmaal buiten aangekomen kan ik de dame omzetten naar gas en dan is er enige warmte (denk ik) in het koelsysteem waarop de motor blijft draaien op gas.

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen heb ik inmiddels wel het verwarmingselement van de lambdasonde aangesloten en dat scheelt overdag wel met het starten, maar voor de eerste koude start van de dag maakt het niets uit.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 17 oktober 2014 11:08 PM
  [ # 325 ]

Mooi resultaat!
Die koude start blijft bij mij ook lastig. Bij mijn 123 lpg komt dat door het initialiseren van de stappenmotor. De unit begint daar altijd mee en sluit dan even het gas af. Ik sluit bij het starten de voedingsspannig af naar de 123lpg en zet hem pas aan als de motor goed loopt tijdens rijden. Ook dan houdt de motor heel kort in tijdens het initialiseren.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 18 oktober 2014 12:54 AM
  [ # 326 ]
ppvandep schreef:

LPG-lambda-systeem


Wat ik zelf het allerfijnste van het systeem vind, de trekkracht onderin is toegenomen. Ik kan makkelijk in de stad in z’n 3 30-40kmh rijden en dan langzaam versnellen naar 50-60kmh. Op de snelweg vergelijkbaar van 80 naar 120 in z’n 5. Daarnaast kan ik makkelijker vanaf 2500tpm door trekken naar 5000tpm. In de bergen heb ik dat een aantal keren gedaan en dan bleef de temperatuur beter op niveau dan op benzine. Ook de afdalingen in de bergen zijn op gas veel prettiger, omdat er minder ploffen in de uitlaat plaatsvinden. Dus de afdaling vindt veel rustiger voor de inzittenden plaats.

Is het echt een zaligmakend systeem? Ja, in mijn beleving wel. Het enige dat ik niet goed kan plaatsen is de eerste koude start van de dag. Deze moet op benzine met de choke. Eenmaal gestart, dan moet ik naar buiten rijden uit de garage, eenmaal buiten aangekomen kan ik de dame omzetten naar gas en dan is er enige warmte (denk ik) in het koelsysteem waarop de motor blijft draaien op gas.

Dit kan ik helemaal onderschrijven, ben er ook heel tevreden mee. Alleen die koude start is bij mij nooit een probleem geweest. Sterker nog, zelfs na drie maanden stilstand startte hij vorige week in één keer. Na een paar keer pompen met het gaspedaal loopt hij al netjes regelmatig stationair, nog voor dat de vering in rijstand is gekomen. Kan het zijn dat je de vaste regelschroef op de regelunit en/of op de verdamper wat verder open moet draaien?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 18 oktober 2014 08:07 AM
  [ # 327 ]

@jano, daar heb ik nog niet aan gedacht. Ik zal die eens verder openzetten.

@egbert, bij het 123LPG had ik het juist niet verwacht, omdat het systeem het regelt. Of houdt het systeem geen rekening met de koude start?

Ik heb een auto gehad met een G3-installatie. Die start standaard op benzine. Ik dacht dat het te maken had met het testen of het benzinesysteem nog werkt. Maar zou dat misschien wel met dit koude start"probleem” te maken kunnen hebben?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 18 oktober 2014 10:32 AM
  [ # 328 ]
JanO schreef:

Sterker nog, zelfs na drie maanden stilstand startte hij vorige week in één keer.

Off topic,
maar JanO betekent dit dat je weer in de DS rijdt en het chassisno probleem met de RDW opgelost is??

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 18 oktober 2014 01:22 PM
  [ # 329 ]

Nee, ik moest hem alleen even verplaatsen…..

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 20 oktober 2014 04:53 AM
  [ # 330 ]

Ook ik heb inmiddels een jaartje ervaring met het Italiaanse Emmegas DEG-103 systeem, en ben zeer tevreden. Mijn 21ie loopt op beter op gas dan ze ooit gedaan heeft, en ook beter dan op benzine. Merkwaardig genoeg vind ik het verschil op mijn 23break minder groot, maar ik ben in elk geval zeer tevreden. Verbruik is niet minder, maar de ‘driveability’ is enorm toegenomen.
M.b.t. de koude start: ongeveer 3 maanden na eerste montage had ik opeens enorme problemen met koude start/blijven lopen gedurende de eerste twee minuten. Ik ben gaan meten, en het verwarmingscircuit van de Lambda-sonde bleek kapot. Die is netjes onder garantie vervangen terwijl ik op een oude Bosch-sonde verder reed. Ik heb nog steeds het afstel-kastje in de auto en kijk dus vaak mee met wat er gebeurt. Wat je dan ziet is dat, zolang de sonde koud is, het mengsel door de regeling als veel te rijk wordt gezien, en dus zal de kraan dichtgeknepen worden. Met een beetje extra gasgeven houdt ik haar wel aan de praat. Na een minuutje zie je opeens de ledjes weer gaan oscilleren en vanaf dat moment loopt alles weer als een zonnetje. De Bosch-sonde is in mijn observatie iets trager met opwarmen dan de NGK.
Een oplossing kan zijn de regeling de eerste minuut uit te schakelen (met het knopje “test”) waardoor de kraan volledig open gaat staan.

Al met al blijft het een aanrader. Als je je vlampijp om welke reden dan ook naast de auto hebt, las dan vast die moer (M18x1,5) er in, ook al doe je er voorlopig verder niks mee.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
 
22 van de 26
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook