Blijkbaar hadden sommige sm’s standaard een knop om de 4 knipperlichten samen te laten werken igv ongeval e.d.: Een alarmschakelaar of ‘hazard’switch.
Ik heb die niet, wél een vrij plaatsje op de rij schakelaars in de middenconsole én ik heb een losse schakelaar.
Alleen weet ik helemaal niet hoe zo’n ding moet geschakeld worden…
er zijn 7 lipjes:
één voor stroomaanvoer, één voor stroomafvoer naar de knipperautomaat, één ervan terugkomend (ondertussen gepulseerd) en 4 naar de knipperlichten??? Kan dit?
heeft iemand een schemaatje?
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik heb ergens een schema daar van,maar ik geloof dat het de originele montage was door citroën geleverd als accesoire destijds.
Ik ga morgen effe kijken of ik het terug vind.
Van de week op de franse autoroute moest ik vanwege een ongeval wat net was gebeurd heel hard remmen . Ik wild e het achteropkomend verkeer waarschuwen zoals ik met mijn gewone auto ook pleeg te doen en greep ; mis. Het alarmknipperlicht zit er dus niet in. Alles kantjeboord goed afgelopen. Is een schema inclusief een lijstje met aan te schaffen spullen beschikbaar. Bart.
In verband met directe vindbaarheid Mark z’n tekst even hier:
De beloofde uitleg:
de twee draden van de knipperlichtschakelaar (gele stekker ,de gele en groene draad) lus je door en zet hier twee diodes tussen. Neem de paarse draad op het clignoteurrelais en lus deze ook door, dit is je onderbroken signaaldraad.Deze draad gaat rechtstreeks naar je schakelaar, aan de andere zijde van de schakelaar komen de draden van af de knipperlichtschakelaar met de diodes.Ook aan deze zijde van de schakelaar kun je voor de diodes een draad zetten die naar de groene stekker gaat van de controle klok.Hier op deze groene stekker is een draad niet aangesloten (de gevaren driehoek)
Er zijn plug and play setjes verkrijgbaar of te ruilen….
succes
Mark heeft het ook gemaakt in mijn vorige SM, nu die van Marco. De knop zit op de plaats van die van de parkeerlichten. Ik was er blij mee en wil het ook in mijn nieuwe SM hebben. Hier heb je echt wat aan. Ook ik heb een keer zonder gestaan in het donker met regen op een gevaarlijke plek. Dat was geen topper.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet niet hoe het in een SM origineel geleverd werd, maar in een DS werd gebruik gemaakt van deze schakelaar (rechter).
De schakelaar heeft 4 polen, welke bij inschakelen allemaal verbonden worden.
Met behulp van een 2de knipperlichtrelais krijg je de boel dan netjes aan de gang.
Geen diodes of andere zaken nodig.
Nogmaals, dit is voor een DS, geen idee of het bij een SM hetzelfde zit, maar dat lijkt me wel waarschijnlijk.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De schakeling van Mark is een extra uitgebreide. Erg mooi. Echter, de “standaard” schakeling voor alarmlichten in de sm is gelijk aan die van de ds. De schakelaar van de sm heeft een andere vorm, het binnenwerk is gelijk. In mijn SM zaten ook geen alarmlichten en heb ik de draadbundel van een ds gebruikt zoals ook in de boekjes wordt aangegeven ergens. Je hebt dus keuze: het mooiere systeem van mark of het simpele systeempie van Citroen zelf.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dit is de originele schakeling dan:
Ingetekend, maar zo werkt het precies.
Let wel op, je heb er de juiste schakelaar voor nodig.
En een 2de relais:
Kijk daar heb je wat aan. Super duidelijk!! Hoef ik het niet zelf uit te puzzelen.
Dank Gr Nard