Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hoogte afstellen altijd op een brug of boven een put
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Waarom?
Ik zet mijn DS op blokken op de hoekpunten. Die blokken hebben de rijhoogte.
Auto hoog.
Blokken plaatsen.
Auto laag, zodra hij op de blokken rust staat hij dus op de juiste rijhoogte.
Motor uit, druk er af en de hoogteverstelling weer in de rij-stand.
Vervolgens kan je het stangenstelsel van de regelaars en de stabilisatorstangen mooi in rust afstellen, gerieflijk zittend op een krukje.
Bij een DS hoef je daarvoor niet onder de auto.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Vandaag het “nieuwe” kachelkraantje schoongemaakt en geplaatst.
Helaas was het niet gelijk vd eerste x dicht.
Met een beetje papierpakking er tussen was de klus geklaard.
Voor montage het kacheltje nog eens extra gespoeld.
Sluiting vh kraantje zo gesteld dat deze al afsluit voor de hendel aan zijn limiet zit.
Op deze manier is dicht ook echt dicht en dat merk je goed tijdens het rijden, komt geen warme lucht meer uit het dash met kraantje dicht.
Met het kraantje open wordt het binnen enkele minuten al snel te warm.
Ervoor merkte je amper dat de kachel open stond.
Gelijk ook het “nieuw” ontluchtnippeltje geplaatst en de hele handel ontlucht.
Wagen in hoogste stand>fietspomp op de rem >remmen v achter naar voor ontlucht.
Dan nog steeds in hoogste stand>ontlast schroef los(met ingedrukte rem)>wagen laten zakken tot laagste stand>ontlastschroef dicht
Resultaat remmen gaat nu nog strakker (voorkant duikt nu naar beneden) en drempels kunnen weer tegen 60 genomen worden.
Problem solved!! Waarschijnlijk komen er in de toekomst wel deelbare bollen op maar voor nu is het goed zo.
Volgende wordt het gangbaar maken vd hoogtebediening en de stand aanpassen.
We kunnen alvast weer verder
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Veert ie beter na het ontluchten?
Dat is wel bijzonder! Hoe zou je dat kunnen verklaren?
Lucht of troep in de hoogteregelaar?
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn weten zijn de enige ontluchtingsnippels op een ds die van de remmen. ???
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Over deze nippels heb ik het ook. Van de voorste remmen was de linker lek
Deze is nu vervangen en ik vermoed dat deze bij het opkomen vh pedaal lucht in het systeem zuigde
Na de revisie vd veercilinders had ik haar enkel ontlucht via ontlastschroef
Waarschijnlijk is ergens nog een luchtbel achtergebleven
Door in de hoogste stand de ontlastschroef open te draaien en haar dan te laten zakken moet alle lucht verdreven zijn.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ok.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
H@ns schreef:Wel vreemd dat ie aan één kant stroef veert…
Het bovenstaande verhaal viel mij gelijk op tijdens het lezen van dit topic.
Ik heb net precies hetzelfde euvel moeten oplossen want de dame wilde linksvoor een beetje blijven kleven of beter gezegd blijven hangen zo nu en dan.
Het probleem wat ik bij mij heb weten te vinden is het volgende en wellicht kun jij Salsachris je er je voordeel mee doen ?
Ik heb namelijk een jaar terug van een sloper ter plekke de complete aandrijving verwijdert om deze als reserve voor mijn eigen dame te houden. Deze was heel goed nog geen vreemde spelingen etc. dus hup er af die handel. Nu was het zo dat ik de rechterkant met trekkers wel goed los kreeg maar de linkerzijde niet. De bovenste conische bevestiging van de draagarm zat zo muurvast dat ik te hard met een kleine moker hamer wat harder heb moeten meppen dan normaal. Had geen brander bij mij op de sloop dus ik moest het even zo doen.
Hier kwam ik pas later achter toen ik vanwege de keuring de linkerzijde heb vervangen door dit pluk exemplaar en ik al lang weer kilometers aan het vreten was.
De hele handel weer uit elkaar gehaald want dat geluid op de klinkerwegen was gewoon niet goed. De en in zijn geheel binnen op het gemakkie uit elkaar gehaald en toen bleek de bovenste fusee slecht te zijn (afgesleten etc.) en de schaal bleek dwars door midden te zijn. Vermoedelijk omdat ik dus met grof geweld op de sloop de hele handel had los moeten maken)
Nieuwe fusee set gehaald inclusief verschillende mm aan afstelringen en weer gemonteerd.
Volgens het wph moest de nadat alles goed in het vet gezet was behoorlijk strak gemonteerd worden. Zo gezegd niet gedaan want toen bleek ze helemaal niet meer te willen veren aan die zijde.
En toen is het bij mij misgegaan want wat ik eigenlijk had moeten doen en ook dat staat in het wph beschreven is die stelringen gebruiken !
Nee wat heb ik nou gedaan ik heb de opsluitring ietsje losser gedraaid waardoor uiteraard de kogel zelf iets meer speling kreeg en de boel dus weer losser in de veren kwam te staan.
Om een lang verhaal kort te houden eigenlijk > koop de nieuwe moderne fusee’s, tap opnieuw je draad schoon in het huis en monteer alsjeblieft de moderne variant van o.a. Citrotech want ooh wat een ellende voor iets dat nu weliswaar nog niet helemaal lekker aan de linkerzijde veert als de andere zijde (nieuwigheid ?) maar je bent echt van die stelring ellende af en de fussee’s zitten zoals ze horen te zitten en nog beter zoals het ooit bedacht is.
C’est une voiture du ministre !
Ik heb nog niet zo heel veel met de auto gereden.
Maar bij mij “lijkt” het probleem opgelost te zijn.
De lekke nippel zat namelijk aan dezelfde kant als waar ze harder veerde.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Onlangs lag ik onder de auto en merkte ik op dat de flensen aan de achterste wielen nogal nat zijn.
Een tijd geleden heb ik de trommels open gehad en toen was de binnen kant helemaal droog.
Nu is mijn vraag:
- Zijn het de remcilinders die lek zijn?
- Of zijn enkel de rubbers van de hydroliekleiding vergaan?
- Is het nodig om ook de remschoenen te vervangen?
Enig advies/foto’s zijn altijd welkom.
Laatste foto is van een tijdje geleden
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Op de foto lijkt het een lekke aansluiting van de leiding te zijn. Zitten de wartels wel goed vast?
Kijk bij de wrc even onder het stofkapje, daar mag geen olie zitten. Moet wel de trommel er af.
zolang de schoenen droog zijn en nog 2mm voering op dunste punt hoef je ze niet te vervangen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Eerste rubbertje vervangen, zijn goedkoop en wordt vaak vergeten, de oude rubber kan je nog wel een keer “aandraaien”, maar niet eeuwig. De wartels moeten niet te vast, te vast is een teken van versleten rubbertjes. Het WPH handboek zegt overigens rubbers altijd vervangen bij loshalen. Been there, done that… learned my lessons.
To err is human, not to err is divine.
Ik heb de wartels zelf nog niet losgehad.
Wel al een een poging gedaan om ze vaster te draaien.
Maar vaster dan vast zal niet gaan, toch niet zonder nog meer brokken te maken
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Tijd voor een nieuwe update.
Ondertussen weer veel kunnen doen.
Zo zijn de rubbertjes van de wartels aan de achterste remmen vervangen.
En de hele derrière is aangepakt.
Enkele voor en na foto’s
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Vervolg
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand