Goed. Wordt dat mijn eerste poging. Iemand nog zo’n ding liggen?
Groeten,
Daan
voor solex of weber carbu? of zit er geen verschil in???
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als deze toch kapot is, kun je het pennetje er ook afknippen.
Heb je alleen een kleine kans dat de motor, na uitzetten van het kontakt, even gaat nadieselen.
Als de motor nu wel goed stationair draait, heb je op zeker het euvel gevonden.
Het kapotte onderdeel WEL vervangen voor een nieuw.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Art schreef:voor solex of weber carbu? of zit er geen verschil in???
Zit wel degelijk verschil in.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Volgens mij is dit een Weber carb.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De afsluiter hoeft niet stuk te zijn. Doordat de sproeier ontbreekt centreert de pin niet goed en dan kan die blijven hangen tegen de zijkant van de spoel. Je kunt makkelijk testen door er even een vaste sproeier in te draaien (zoals dat sproeiertje dat aan de overkant in de carb. zit), dat scheelt weer het vernielen van een (mogelijk) nog werkende afsluiter.
Als je er andere bougies in hebt gezet: klopte de elektrode-afstand? Draakje vond het absoluut niet leuk als die te krap was ...
En deze carburateur komt trouwens van een 1220 blok. Dat blok heb ik nog in berlikum staan trouwens, inclusief een C-maticbak. De boel is ooit werkend gedemonteerd en zit niet vast. Moet alleen even worden gereviseerd. Belang bij misschien?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als het pennetje van de afsluiter alleen met wat hulp beweegt, kun je er bijna zeker van zijn dat dit onderdeel is overleden. Dit pennetje hoort zonder meer bij inschakelen van het contact, soepel en uit zichzelf te bewegen.
- Jep, tis een Weber
- Ben nog niet aan de bougies geweest, die afstand zal dus niet zijn veranderd.
- Blok is verder prima geloof ik, maar dat zal jij het beste weten Als jij zegt dat ik een ander blok nodig heb dan zal ik mij binnenkort eens zorgen gaan maken…
Ik denk dat ik eerst probeer zo’n andere afsluiter te scoren, je voelt hem wel schokken als je het contact aan zet met de sproeier erop, dus Wouter’s theorie lijkt me nog niet helemaal uitgesloten maar ik hoop dat dit gewoon het euvel is, dan hoef ik niet dat valseluchtcircus in (waar de auto nu staat wil je geen moer teveel los moeten draaien )
Ik hoef niet morgen met de auto weg, dus laat de boel nog eventjes heel.
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als de motor wel vlot start en ook met verhoogd toerental gewoon netjes loopt, kun je het bougie-verhaal vergeten.
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
DPCH schreef:- Jep, tis een Weber
- Ben nog niet aan de bougies geweest, die afstand zal dus niet zijn veranderd.
- Blok is verder prima geloof ik, maar dat zal jij het beste weten Als jij zegt dat ik een ander blok nodig heb dan zal ik mij binnenkort eens zorgen gaan maken…Ik denk dat ik eerst probeer zo’n andere afsluiter te scoren, je voelt hem wel schokken als je het contact aan zet met de sproeier erop, dus Wouter’s theorie lijkt me nog niet helemaal uitgesloten maar ik hoop dat dit gewoon het euvel is, dan hoef ik niet dat valseluchtcircus in (waar de auto nu staat wil je geen moer teveel los moeten draaien )
Ik hoef niet morgen met de auto weg, dus laat de boel nog eventjes heel.
Een motor wisselen is ook geen ramp hoor!
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als je valse lucht nog niet hebt uitgesloten dan is dat in dit geval nog steeds de meest waarschijnlijke oorzaak. Check de vier inlaten boven de cilinders.
Het is dus niet dat de pakkingen niet passen, het héle geval past eigenlijk niet. Het spruitstuk + carburateur hoort op een 1220 met kleine ronde inlaten, terwijl de 1129 grote ovale inlaten heeft. Als je de koppelingen zonder pakking op elkaar legt dan blijven er in de hoekjes kleine openingen zichtbaar. De pakking moet dat dus óók afdichten. Ik meen mij te herinneren dat ik er destijds zelf geknipte pakkingen van iets dikker materiaal onder heb gelegd met een beetje vloeibare pakking ertussen.
(Let op dat je dat spul laat drogen voordat je start, anders kan het in de verbrandingskamer worden gezogen!) Als de lekkage verholpen is werkt de combinatie weer probleemloos. Je weet alleen vantevoren dat het gesputter terug zal keren zodra de vloeibare pakking is opgelost door het bezinemengsel ...
Het blijft een ‘Draakstyle’ oplossing. Als je daar geen lol in hebt is een passend spruitstuk zoeken natuurlijk ook een optie.
Origineel zat er een (prima werkende) Solex op trouwens. Maar dat spruitstuk had lekke hotspotpijpen en omdat iedereen riep dat Weber beter was heb ik er de huidige combinatie op geknutseld. Met de nieuwe combi werd ze iets vinniger onderin de toeren en een fractie zuiniger maar ik vond het verschil niet dramatisch.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
aha! ik dacht steeds dat je doelde op de aansluiting tussen het blok onder de carburateur en de inlaten, daar heb ik geen akeligheden kunnen vinden, maar je bedoelt dus de aansluiting van spruitstuk op cilinder? Daar ben ik met mijn spuitbusje remmenreiniger nog niet geweest.
De inlaat moet er in elk geval aan de linkerkant binnenkort (winter?) uit omdat de startmotor er ook eens uit moet, als ik een goed spruitstuk kan vinden kan ik die dus het best gelijk vervangen..
Bij deze dus gezocht:
- Werkende afsluiter voor de stationairsproeier (toch ook proberen)
- Passend spruitstuk voor Weber carburateur op 1130 blok.
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
ik heb wel een spruitstuk voor 1300, weet niet of het past.
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Wie kan mij helpen met wat informatie over startmotoren?
Zoals in de openingspost te lezen: ik heb wat problemen met starten. De startmotor grijpt soms niet goed in de starterkrans, en dat klinkt niet best (als ik de krans met een schroevendraaier ronddraai zie ik geen schade).
Gisteren ben ik bij 2 startmotoren wezen kijken, de eigenaar zei dat hij hetzelfde probleem heeft gehad en dat hij dacht dat dat kwam omdat er verschillende modellen startmotor in omloop zijn, die niet allemaal even goed passen.
Als dat zo is dan lijkt het mij wel plausibel dat de gereviseerde startmotor die er 1,5 jaar terug in is gekomen niet het juiste model was, en dat hij daarom het soms niet doet.
Ik kan nu de volgende startmotoren kopen van een ander forumlid:
1: DUCELI 6217 B (slagletters), uit een GS.
2: PARIS RHONE (slagletters) met een stickertje erop van Valeo met streepjescode. Aan de andere kant zit nog een stickertje met de cijfers 433207.
Wie kan mij vertellen of een van deze startmotoren zonder problemen zou passen in mijn GSA (‘81, 1130)?
(en wat mag zoiets ongeveer kosten, particulier?)
Ohja, en zijn 1015 inlaatspruitstukken toevallig gelijk aan 1130 spruitstukken? Of in elk geval beter passend dan 1220 spruitstukken?
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
volgens mij is er geen verschil in starters. Vaak kan je wel de hefboom afstellen. Er zijn wel dikke en dunne starters. Dunne kunnen eruit zonder spruitstuk te demonteren. Dikke niet..
Paris rohne was altijd iets degelijker dan Ducellier maar ook dikker..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>