Vorige week stil komen te staan met ‘t autootje. Tijdens het rijden bij donker viel in ongeveer een minuut tijd langzaam alle verlichting weg. Ook de motor hield er mee op. Direct weer starten deed ‘ie niet. We stonden best gevaarlijk dus na een minuut of tien, al wachtend op de ANWB, toch nog even starten geprobeerd. En jawel; in 1 x met volle verlichting alsof er niets aan de hand was. Dat hield echter helaas niet langer dan zo’n vijftien seconden: toen zakte weer alle verlichting als een nachtkaarsje uit. En zo ook de motor. Vreemd detail: ook de centrale deurvergrendeling sloeg rondom dicht.
De meneer van de ANWB was heel rap met de diagnose: dynamo stuk en waarschijnlijk niet zo’n beste accu. Hij gaf een klap op de dynamo en startte toen op zijn eigen accu. Hierna zonder problemen naar huis gereden. Met van de ANWB het advies een nieuwe of gereviseerde dynamo te kopen en ook een nieuwe accu.
Thuis bleef het echter knagen: als het ligt aan de dynamo die niet bijlaadt, dan kan het toch niet zo zijn dat je na tien minuten stilstaan wèl weer zo kunt starten? Dat en die rare deurvergrendeling die opeens dicht slaat, geeft mij het vermoeden dat er iets anders aan de hand is. Toch? En ik heb weinig zin in een nieuwe dynamo laten inbouwen en dan volgende week toch weer hetzelfde euvel omdat het wel iets anders was. Wie denkt met mij mee?
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Accu pool los?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als je een accu even rust geeft herstelt ie zich wel weer een beetje.
Slechte dynamo klinkt heel plausibel. Kennelijk bleef er een koolborstel hangen, hetzelfde effect als een startmotor die het ineens weer kan doen na een klap…
Dat van die deurvergrendeling is misschien een eigenschap van het systeem.
Als alles uitvalt, dan heb je je accu toch echt wel leeg gereden? Kan hij dan van even stilstaan weer zo opknappen dat er nog genoeg lading is om te starten? En dan ook met alle lichten volop brandend?
Ik zou aanraden om de laadstroom te meten. -> voltmeter op de accu met een lopende motor. De waarde zal zo rond de 13-13,5 volt zijn bij een goed werkende dynamo. Geeft het een lagere waarde aan, dan zijn de koolborstels versleten. Nieuwe dynamo of een revisie. Accu kan natuurlijk ook niet meer goed zijn. Hier is speciale apparatuur voor om door te meten. Kan een goede garage wel doen.
Succes!
Oké, klinkt als een goed idee. Laat ik van de week even doen. Dank!
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Laadspanning hoort 14,2 tot 14,4 V te zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nog hoger zelfs Ik zit zo rond de 13,5V
Careltje schreef:Als alles uitvalt, dan heb je je accu toch echt wel leeg gereden? Kan hij dan van even stilstaan weer zo opknappen dat er nog genoeg lading is om te starten? En dan ook met alle lichten volop brandend?
Les 1: alles kan!
Maar het is echt zo. Capaciteit is alleen erg gering, dus als ie niet meteen aanslaat houdt het snel op…
En echt helemaal leeg is ie niet, de elektronica houdt het voor gezien bij zo’n 7V (?).
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
13,5 bij 2000 rpm is te laag.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nou, als je accu flink leeg is zou dat misschien toch wel kunnen?
Normaal gesproken staan de spanningsregelaars geloof ik op 14V, tenminste dat is zo bij mijn BX en Picasso
Maar met 13,5V laadt ie in ieder geval wel…
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. Klopt. Bij een fris systeem is rond de 14 goed. Oudere13,8 nieuwere 14,4 . Alles boven de 12,6 laadt de accu.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Laadvermogen van de dynamo blijkt laag: 13,1. En kennelijk neemt de accu het vervolgens ook al niet optimaal op. Tijd voor een nieuwe dynamo en een nieuwe accu dus. Wel even dokken maar nu ben ik er wel gerust op dat het hiermee is opgelost. Bedankt voor het meedenken mensen!
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Meten is weten! Goed bezig!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Zo duur is het niet, zie bv http://www.mister-auto.nl/fl/dynamo/citroen-ax-za-11-60pk_v2157_g4.html
En een accu van dat formaat is ook wel te doen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Voor goedkope accu’s even kijken op http://www.accumegastore.nl
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986