Mee eens, je kunt het oude expansie ventiel laten zitten, blijkbaar verlies je dan 10% koelvermogen of zo.
De droger hoef je alleen te vervangen als die “vol” zit, als je het systeem lange tijd open hebt laten staan of je systeem was lang lek, dan kun je beter een nieuwe plaatsen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Oke, ik ga straks nog even naar de garage en zeggen dat het echt niet de te doen is om dat expansieventiel er uit te halen en dat het toch niet nodig is. De droger ga ik sowieso vervangen want dat ding is heel erg roest en er komen geen luchtbelletjes meer naar boven als je door dat venstertje kijkt. De o-ringen waarbij ik makkelijk kan komen zal ik wel vervangen omdat dit toch simpel is en ben ik ineens zeker. De aircopomp zie ik nog wel, ik heb die toch liggen dus het kost mij in ieder geval niets om deze te vervangen en de olie gaat er sowieso allemaal uit en het systeem wordt sowieso goed gespoelt voor ik er een ander gas en nieuwe olie in laat doen.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 2124
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Expansieventiel is dus wel te doen. Leidingen eraf (2 moertjes) en 2 boutjes (buitentorx) en je kan hem eruit halen. Enige geklooi is dat het tussen je motorblok en je schutbors zit (achter een rubber manchet)
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Het doet er dan eigenlijk niet meer toe waar het exapensieventiel zit. Ik ben dan nog eens naar de garage geweest en we hebben afgesproken om deze origineel te laten. Ik vroeg mij af wat de juiste volgorde is, moet de airco eerst geleegd worden, dan gespoeld, dan alles vervangen en dan opnieuw gevuld worden?
Moeten er bepaalde onderdelen zoals de condensor ofz overbrugd worden tijdens het spoelen?
Verder staan de bumpers en grille ook al klaar om gespoten te worden:
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Zo, weeral wat verder gedaan en de spiegels en spoiler staan inmiddels ook klaar om gespoten te worden.
Ik ging de deuren ook eerst herspuiten, maar ik heb ze eens mooi afgewassen en het zal waarschijnlijk niet nodig zijn om ze te herspuiten. Er zitten enkel wat oppervlakkige krassen in die er waarschijnlijk vrij makkelijk uit gepolierd kunnen worden. Enkel onder de sierstrips zit er een witte aanslag, ik weet niet of dit op de lak is of dat het gewoon de lak die weg is en de grondlaag die je kan zien. Ik zal dat eerst nog eens proberen te polieren en dan wel zien wat ik ermee doe.
Foto’s:
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Hallo thomasc3vtr,
Gefeliciteerd met je aankoop! Ik heb zelf een identieke, zij het minder mooi. In verband met de olie het volgende: van dit type XM staan er in Nederland nog maar een paar op kenteken, omdat de meeste aan gort gereden zijn. Dit komt natuurlijk deels doordat het een echt scheurijzer is, maar ook doordat de meeste garages er 10W40 in gooiden, terwijl het 5W40 moet zijn!
Groeten Rougefurio
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ja, idd!
Er komt binnenkort nieuwe olie in. De olie is nog steeds mooi van kleur en ze wordt nooit echt belast, aangezien ze eigenlijk de baan niet op mag, maar er komt waarschijnlijk een van de komende weken nieuwe olie in net als nieuwe filters enz.
Ik heb verder nog een vraagje, in de koffer komt er een kabel toe die mij doet denken aan een kabel om een computerscherm op aan te sluiten. Volgens mij zaten er in 1991 nog geen schermen in de auto’s, dus daarmee dat ik mij afvroeg van wat deze kabel zou kunnen zijn. Zou er ooit een cd lader in gezeten hebben ofz?
Hier een foto:
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is een aansluiting voor een oude autotelefoon.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ah oke, dat verklaart dan ook waarschijnlijk ineens waarom er nog ee 2e antenne op zit.
Ik zal dan volgende week ook eens de olie en alle filters vervangen. Ik heb juist nog een vraagje over de olie, als ik kijk voor 5W40 of 0W40 kan ik enkel vol synthetische nemen op de plaats waar ik altijd om onderdelen ga. Nu heb ik altijd gehoord dat je nooit vol synthetische in oudere wagens mag doen omdat dit de rubbers en pakkingen zou kunnen aantasten. Is de XM dan al jong genoeg om er vol synthetische in te doen of moet ik op zoek gaan naar half synthetische of minerale olie? Ik heb vandaag ook nog eens in een supermarkt in Frankrijk gekeken en ook daar hadden ze enkel 5W40 vol synthetische. Verder vroeg ik mij af wat jullie het meest in doen, 5W40 of 0W40. Is ze met 0W40 nog voldoende gesmeerd bij koude start? Anders lijkt de laatste mij de beste, maar ze moet natuurlijk ook nog altijd dik genoeg zijn om voor voldoende smering te zorgen.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Voor wat dit “advies” waard is: ik gooi er al een aantal jaren Kroon Emperol 5W40 in, een synthetische olie. Echter, kijk je op de site van Kroon Oil, dan zie je dat dit type olie door de firma wordt aanbevolen voor de 3.0 V6.24 die tussen 1994 en 1997 is gemaakt, terwijl voor auto’s van 1989 tot 1994 10W40 wordt geadviseerd…
Het helpt je natuurlijk niet verder, maar het kan misschien geen kwaad dit te weten. Zelf houd ik het vooralsnog bij de synthetische 5W40.
Groeten Rougefurio
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Na 3 dagen volop aan de XM gesleuteld te hebben heeft de motivatie weer een dieptepunt bereikt…
Eerst heb ik de V-snaren vervangen:
Ik ging normaal gezien ook de airco pomp mee vervangen, maar ik zag toen dat de aansluitingen van de nieuwe pomp anders waren dan de oude. Ik zal dan waarschijnlijk op zoek gaan naar een airco specialist die de airco wel wil spoelen, nieuwe olie indoen en nieuw gas in doen zonder dat de pomp vervangen wordt. Het is ook dom om veel geld neer te leggen voor een andere pomp als het niet nodig is.
Verder dan nog deze retourleiding van de veerpoot vervangen:
En daarrna heb ik mij verder met de carrosserie bezig gehouden, de bumpers staan inmiddels in de eerste laag grondverf. Deze worden dan nog opnieuw bij geschuurd en dan komt er een 2e laag op. De zwarte lak en vernis gebeuren in een spuitcabine door een bevriende carrosserier.
Vandaag ging ik dan het simpelste werk doen. De olie verversen en de filter vervangen. Dat eerste ging vlot, de filter daarentegen… Na 4u trekken, sleuren, beitelen,... zit ze nog steeds muur en muur vast. Het lijkt wel of deze aan het blok gelast is. Ik heb er al met 3 verschillende soorten oliefilter sleutels op gezeten en heb er al 2 schroevendraaiers in geklopt, maar allemaal tevergeefs. Wie heeft de verlossende tip? Het enigste wat ik nog niet geprobeerd heb is met groot geweld op de ‘metalen ring’ aan de kant van het motorblok met een beitel te kloppen. Zou dit hulp kunnen bieden? Verwarmen lijkt mij nogal nutteloos aangezien het filter zo groot is en de warmte nooit voldoende de schroefdraad kan bereiken. Kruipolie heeft volgens mij ook geen zin aangezien er constant olie in de filter zit en de kruipolie toch niet door de rubber afdichting kan. Verder is de filter echt moeilijk bereikbaar, vooral het uitlaatspruitstuk zit in de weg. Is het doenbaar om deze te verwijderen of begin ik daar beter niet aan? Dat stuk plastiek aan de onderkant en de buis waar de olie pijlstok in loopt zijn al verwijderd.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Hij moet wel linksom los hè?
(sorry, flauw, maar ik kon het niet laten… )
Wel balen zeg! Volgens mij heb je het meeste al geprobeerd, de truc met de schroevendraaier én een tang misschien? (als het filter tenminste niet al te kapot is)
Je kan nou natuurlijk ook niet rijden met een kapot filter…
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ik dacht even dat je zei dat de filter linkse draad had
Wat is de truc met de tang? Deze ken ik nog niet.
Idd, ik kan ze ook niet even naar de garage brengen aangezien er geen olie in zit.
Ik denk dat ik morgen dan anders eens zal proberen ergens een grote waterpomptang zien te scoren en daarmee proberen en anders eventueel met een pneumatische beitel proberen los te beitelen.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Ik bedoelde niet de truc met de tang maar met de schroevendraaier.
Dus schroevendraaier er doorheen én een filtertang er op. Als dat kan tenminste.
Nog nooit aan een XM gesleuteld, dus ik spui maar wat…
Straks heeft dat filter toch nog linkse draad…
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Die truc heb ik al geprobeerd.
Ik aan de schroevendraaier trekken en een vriend met zijn voet tegen de oliefiltertang, maar ook tevergeefs. De schroevendraaier ging eerder door de filter dan dat ze meedraaide en de olie filter tang schoof door.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.