60.000 km met de C3 e-HDI. Buiten de beurten nog geen garage gezien, 1 op 21 gemiddeld en voor de afmetingen een zeer comfortabele auto.
Plotseling hoor ik echter berichten over vermeende onbetrouwbaarheid van het 1.6 HDI blok. Hangt samen met het dichtslibben van een oliefilter, waardoor de turbo onvoldoende wordt gesmeerd en stuk loopt. Zelfs een complete motorwissel zou tot de mogelijkheden behoren.
Preventief onderhoud zou op zijn plaats zijn door een zogeheten motorflush.
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen en adviseren?
in de begin jaren van de 1.6 hdi waren er idd problemen..
wat jij beschrijft gebeurde regelmatig.
citroen heeft toen actie ondernomen en de onderhoudsinterval verlaagt van 20000 km naar 15000km.
en men heeft de peilstok aangepast waardoor er ipv 3.7 liter olie in het blok nu 4.3 liter in zit.
inmiddels heeft men nu ook een specifieke olie voor dit blok..
en zijn de problemen achterhaald..
dus als je de wagen gewoon fatsoenlijk laat onderhouden..
dus maw gewoon op tijd zijn beurten geeft zullen er geen problemen komen…
@ Ronama
Hartelijk dank voor je heldere uitleg. Slaap ik weer wat beter…
Nog een aanvullende vraag. Mijn e-HDI komt uit 2011, dat is dus een vrij recente. Maar de onderhoudsbeurten zijn wel om de 20.000 en niet om de 15.000 km. Is dat nog reden tot ongerustheid?
Hangt ervanaf hoeveel rij je per jaar…
Rij je veel korte stukjes?