Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
en wel eens geprobeerd een lege HY of 16 inch band van de velg te trappen? Ik wel ,vaak genoeg, dat is haast onmogelijk, zo strak zit die om de velg met die stalen rand.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gisteren 2mm strippen gehaald.Was nog niet zo makkelijk te vinden maar na een paar bedrijven had ik geluk. Moest wel even gesneden worden van een plaat maar dat ging vlot. Kostte me de lieve som van 100 nok, das +/- 12 euro.
Gisterenavond maar eens op een velg gelast waarbij ik de strip iets van de opstaande rand af heb gehouden. Die hoek is nl te rond. Na wederom goed afmeten en vastlassen om de 4 cm en met behulp van een klemtang nu weer de omtrek gemeten en nu 128 cm. Precies goed.
Eerder genoemde afmetingen waren ter indicatie, ik had het niet precies in mn hoofd toen ik de volgende dag achter mn pc zat.
Een 16 inch velg, in ieder geval die landrover velgen die ik heb liggen zijn ook 128 cm omtrek. De velg waar ik de 3mm strip op heb gelast is 130 cm en dus 2 cm te groot. Een originele HY velg is 126 cm omtrek.
De opstaande rand is na het lassen nog 2cm ,gelijk aan de Landrovervelg.
Ik heb de strippen aan de zijkanten afgekit om roestvorming tegen te gaan en de boel daarna in de verf gezet.
Al met al een uur werk met 1 velg.
Vandaag naar de bandenboer om te kijken of de velg te balanceren is al verwacht ik daar geen problemen mee.
lassen
na afbramen/polijsten
na kitten
en na verven
opstaande rand nog 2 cm
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ben zeer benieuwd. En als het werkt, waarom bedenkt niemand anders dit?
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Vijdag banden gezoht ,gevonden en gekocht. Waren echter niet op voorraad en moeten besteld. Deze tijd van het jaar is er niemand die zomerbanden koopt en alle bandencentra zitten volop in de winterbanden.
5 maal 205x75x16 incl monteren en balanceren 550 euro.
nou maar hopen dat het balanseren goed gaat. Dinsdag maak ik nog weer een paar velgen klaar.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Leuk project om te zien!
Wat ik me afvraag als leek: Wat is het voordeel van 16inch banden? Mindere hoge wang denk ik zelf, maar dan ook minder comfort?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
550 voor vier banden. Van de week werden er hier vier 17X400 banden aangeboden voor 375 per stuk. Reken maar uit…
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
yep en das dus de reden voor mn velgenproject.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hallo Gert-Jan,
ik vind dat je nog altijd een vrij stevige prijs hebt betaald voor de banden. Ik neem aan dat het dan oook om een “A” merk gaat?
Wat is de reden voor de keuze van 205mm brede banden? Is de omtrek van deze maat soms gelijk aan de originele banden van de HY? Ter vergelijking op mijn C32 zitten 195/75R16C banden die èn iets smaller zijn èn een lager profiel (75%) hebben. Deze hebben me een paar jaar geleden 60 euro per stuk gekost… vandaar mijn vragen…
verder leuk draadje en tikkeltje “out of the box” oplossing!!!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zijn de nieuwe banden zonder binnenband gemonteerd?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Rinus, het blijft Noorwegen hier heh, alles is hier duurder. Ik heb wel A-merk banden.
ik heb voor 205 gekozen omdat ik een beetje breder wel mooi vindt en omdat 195 een flink stuk duurder was. Die 15mm breder dan de 19x400 moet kunnen.
Bovendien wil ik dezelfde diameter als de 19 band, dus zo rond de 70 cm diameter.
Een 205 x 70% = 14.3 cm hoog , dit x 2 = 28.6cm + 40.6cm van een 16 inch velg is totaal 69.2 cm
70% x 195 = 13.6 cm x 2 + velg kom je op 67.8 cm diameter en zit je dus meer bij de 17x400 maat.
Driver D, ze worden met binnenband gemonteerd. ik heb altijd geleerd dat een velg bepaald of je tubeless kunt rijden en niet de band. Correct me if Im wrong.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Met binnenband is de enige goede keuze wat mij betreft. De velgen hebben namelijk geen hump (meer).
Hopelijk heb je alle puntlassen goed weggeslepen, zodat je binnenbanden heel blijven.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD heeft gelijk, die “hump” heb je nodig. Als je die niet hebt is het echt zeer sterk aan te bevelen een binnenband te gebruiken. Of je maakt een “hump”. Je bent nu toch bezig
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
die hump heb je nodig als je tubeless wil ja. ik heb geeb hump ook nooit gehad en die erin maken is me teveel werk.
komen dus gewoon binnenbanden in.)
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Bandenboer belde net. Bestelde banden kunnen niet geleverd worden
Het worden Bridgestones 195x75x16
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
gisteren plotseling een ontsteking in mn rechterarm, op mn biceps. Arm totaal onbruikbaar, typ nu met links. Tot overmaats van ramp moeet ik morgen aan mn rechterknie geopereerd worden… lekkere timing
vrees dat het project even een week of 2 in de koelkast moet.
wordt vervolgd.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive