Het stationair toerental van mijn BX (Biarritz, TGI, 1989) neemt toe als ze is warmgelopen.
Als ik haar (koud) heb gestart loopt ze prima , maar na ongeveer een 15 á 20 minuten rijden neemt het stationaire toerental toe.
Ik heb de gasklep al gecontroleerd en gesmeerd met WD40 maar dat maakt geen verschil. Ook heb ik de stelschroef iets teruggedraaid ... helaas zonder resultaat. Daarnaast heb ik in de carburateur gekeken en daar lijkt alles goed te functioneren.
Heeft iemand nog een suggestie waar het aan zou kunnen liggen?
Tips zijn welkom.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Een TGI met carburateur? Lijkt mij niet te kloppen.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Het is een monopoint injectie, daar is niets aan af te stellen, ik denk dat er ergens een luchtlekje zit in een slang of de stationaire stappenmotor is vervuild.
Kunnen twee systemen op zitten, een externe stappenmotor en een in het injectiehuis.
Succes.
Thanks voor de input. Ik ga deze dingen checken.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Is er dan een andere motor ingebouwd? De biarritz had oorspronkelijk een carburateur.
Eveneens ben ik tevens ook.
Nee, er is geen andere motor ingebouwd. De Biarritz heeft inderdaad een caburateur. Ik heb er tenminste zelf naar gekeken afgelopen weekend.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Dan is het geen TGI motor, want de I staat daarin voor injectie.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Dan is het geen TGi, maar een TGS
Edit: Wat marvin zegt
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Heerlijk, deze discussie.
In principe maakt het mij niet zoveel uit wat voor type ik nu precies heb. Deze Biarritz bevalt me namelijk prima.
Maar het maakt me natuurlijk wél wat uit m.b.t. eventuele stappen die ik kan ondernemen om het hoger stationair lopen zodra ze warm is te verhelpen.
De toevoeging TGI staat op de achterkant (links) en onder de motorkap heb ik naar een unit zitten kijken waarvan ik denk dat het een carburateur is (rechts). Die zwarte plastic kap heb ik eraf gehaald en kon toen niets vreemds zien.
Als jullie het met me eens zijn dat de unit rechts in beeld een carburateur is, dan kunnen we dat als vertrekpunt nemen bij het vinden van oplossingen voor het hoger stationair lopen van deze verder heerlijke auto.
En sowieso alvast een episch weekend.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik ben het met je eens dat je een carburateur op de foto hebt vastgelegd. Die achterklep (of in ieder geval het typeplaatje) klopt niet, want een Biarritz is dus zoals gezegd een 16RS of 16RE.
Eveneens ben ik tevens ook.
Wat knäckor dus zegt, dat is een Weber carburateur.
Waarschijnlijk een met een automatische choke, en die kunnen nogal voor problemen zorgen, omdat het was-element wat de choke moet bedienen na 25-30 jaar niet optimaal meer werkt.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Thanks voor de reacties.
Deze auto heeft géén automatische maar een handmatige choke. Deze moet ik zelf uittrekken bij het starten en na een paar minuten druk ik hem weer in. De kabel van de choke heb ik ook gecontroleerd en die lijkt lekker soepel te lopen. De klep gaat goed open (of dicht) als ik hem aantrek (of weer dicht duw).
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Dat is in ieder geval goed nieuws, die automatische chokes zijn vaak de reden voor problemen als stationair en een groot benzineverbruik.
Misschien zou je de carb eens goed schoon kunnen maken en een revisie setje erin kunnen doen? En daarna goed af (laten) stellen.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Ik zag vanochtend dat er wat gaten / scheuren zitten in de twee grote slangen die over de motor lopen. En daarmee bedoel ik de ‘luchtslang’ naar de caburateur en de ‘aluminium slang’ (diegene die als een soort harmonica in elkaar kunt duwen / trekken). Beiden zal ik vervangen.
Is het probleem daarmee nog niet verholpen, dan zal ik de carb eens uit elkaar (laten) trekken en het e.e.a. (laten) afstellen.
Dank voor het meedenken en puzzelen. Relaxt.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Dat zal waarschijnlijk weinig verschil maken. Die scheuren zorgen er alleen voor dat je ongefilterde lucht je carburateur intrekt. Mocht de rubberen slang helemaal doorgescheurd zijn in ieder geval.
Het zou er wel op kunnen wijzen dat er vuil in je carburateur gekomen is.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Goed punt ....... het probleem begon zich namelijk voor te doen tijdens een terugrit van het (stoffige en zanderige) Corsica…..
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic