Ik zit (al enige tijd) met het volgende ‘probleem’ wat nu in de koude dagen weer merkbaar is.
Op het moment dat ik de kachel aanzet tijdens het rijden wordt deze opzich wel warm, maar op het moment dat de motorbelasting afneemt (stilstaan voor een verkeerslicht bijvoorbeeld) is het gauw gedaan met de warme lucht.Ook heb ik het idee dat hij op de hoogste stand niet zo extreem heet wordt als eigenlijk zou moeten.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
thermostaat in je koelsysteem die niet sluit of de automatische klimaat regelaar is stuk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En hoe zit het met de motortemperatuur? Zakt die ook zo snel?
Je hebt hem al even dus weet je dat de verwarming hete lucht kan geven, niet gewoon warm.
Wat is het vloeistofpijl?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:En hoe zit het met de motortemperatuur? Zakt die ook zo snel?
Je hebt hem al even dus weet je dat de verwarming hete lucht kan geven, niet gewoon warm.
Wat is het vloeistofpijl?
De motortemperatuur blijft redelijk stabiel, loopt ook -voor zover ik weet- in een normaal tempo op bij een koude start.
Vloeistofpijl heb ik al even niet meer bekeken ops: dat zal ik straks even doen.
Wat ik nog even vergeten was te vermelden:
Het gaat om een berlingo 2001 1.9d met 250.000 op de teller.
Eerst vloeistofpijl nazien, kachel is de eerste die reageert op een laag peil.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb gisteren na het wisselen van olie/lucht/brandstoffilter en de motorolie er zo’n 0,1L koelvloeistof bijgedaan. Ik zal er later nog op terugkomen of het hiermee verholpen is.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Okki. Voor als ie nog niet werkt, heb je nou een automatiese temperatuurregeling of niet? Je hebt dan een ventilatorknop met stand auto,??? Heb je al eerder een laag vloeistof niveau gehad? Dan kan het ook zijn dat je de kachel, of wel koelsysteem moet ontluchten, spec procedure, motor koud, neus omhoog,( niet je eigen) dop eraf, op de kachelslang bij schutbord zit ontluchtingsklep ventiel, deze openen, ook opletten dat verwarming op heet staat, en opletten dat tankjevol blijft anders bij vullen, als het blijft stromen uit ventiel dan deze pas dichtdraaien, dan starten en motor laten warm draaien, met de neus omhoog, houd wel temperatuur in de gaten,
Het gaat om een model zonder airco, met gewoon een draaiknop voor de temperatuur.
Ik heb inderdaad ooit eerder koelvloeistof bijgevuld inderdaad, dit is volgens mijn ‘registratie’ ongeveer 0,5L geweest bij de 200.000km. Op dit moment schoot het lampje op het dashboard wel eens aan in de bocht. Dit was nog in het seizoen dat de kachel nog niet nodig was, dus geen idee of en hoe deze toen functioneerde. Daarna heb ik trouwens niet ontlucht.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Dus zit er geen electronica in je kachelsysteem, en hoeven we dus daar niet in te zoeken, ga hem dus eerst maar even ontluchten, vergeet niet de kachel op heet te zetten, en de ventilator aan, anders krijgt de kachel radiator het wel erg heet, en gaat lekken,
Nog even een kleine terukoppeling, het duurde even voordat ik hier aan toe was gekomen:
Het ontluchten ging niet helemaal zoals gehoopt, ontluchtingsnippel floepte er af in de motorruimte.. Maar er kwam eigenlijk al direct een goede stroom KVS door. Voor mijn gevoel is het er wel ietsjes beter op geworden. Of het vlugge afkoelen verdwenen is heb ik nog niet goed uit kunnen proberen helaas.
Je moet de auto vooraan omhoog zetten om goed te ontluchten, op babybruggen bvb. in de garage gebruiken ze een extra opzetstuk op de radiator, ontluchting van de binnenverwarming radiator zit namelijk hoger dan de radiator zelf. (op de 2 dunne waterdarmpjes tussen motor en schutbord)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017