Goed bezig! Wat preventief onderhoud is helemaal niet verkeerd
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-01-2013
- BX 19 TZI
- Xantia 1.8I 16V
Ondertussen is het alweer ruim een maand geleden dat de BX de buitenlucht heeft gezien. Het is zelfs al net zo lang geleden dat ik de BX heb gezien. Gelukkig heb ik een aantal foto’s waar ik af en toe even naar kan kijken.
Ik ga denk ik wel mee met de najaarsrit van de BXclub op 25 oktober, dat is voor mij echt naast de deur. Voor de BX niet overigens want die staat gestald in Groningen.
BX rij je bijna voor niks!
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-01-2013
- BX 19 TZI
- Xantia 1.8I 16V
Onderdeeltjes voor de BX blijven binnen komen!
Het Total stickertje voor op de achterruit, iemand een foto waar die ongeveer hoort te zitten?
En witte mistlampen, mis alleen nog een mistlampschakelaar.
BX rij je bijna voor niks!
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Leuk man! Ga jij ook naar de najaarsrit eind oktober? Wil je BX wel eens in het echt zien
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-01-2013
- BX 19 TZI
- Xantia 1.8I 16V
Staat wel in de planning, de rit is echt bij mij naast de deur namelijk.
Kunnen misschien enkele BX specialisten eens kijken waarom mijn motorblok zo schokt bij het stationair lopen.
O ja, heb ook een nieuwe einddemper met krom pijpje en spatlappen voor de voorkant
BX rij je bijna voor niks!
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik vind die rechte einddemper van je eigenlijk wel wat hebben haha. En leuk van die spatlappen. Spatlappen zijn hip ;p
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-01-2013
- BX 19 TZI
- Xantia 1.8I 16V
Voor iedereen die de najaarsrit van de BX Club nog een keer wil rijden of er niet bij was, hier is de gehele rit te zien!
Mijn BX heeft zich de hele dag prima gedragen tot het moment dat ze de garage in moest. Ik draai de sleutel om en hoor alleen maar een klik, het startmotorrelais. Paar keer geprobeerd maar er gebeurde niets. Koplampen aangezet en daarna begon de startmotor ook weer te draaien, maar ze sloeg niet aan. Nu stond de BX op een oplopende oprit en de kont was ingezakt, neus ook laten zakken maar nog steeds geen brandstof. Van de oprit afgeduwd zodat ze echt recht stond en toen kwam ze weer tot leven. Het blijft toch altijd schrikken als een auto niet wil starten.
BX rij je bijna voor niks!
Tank bijna leeg?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-01-2013
- BX 19 TZI
- Xantia 1.8I 16V
Metertje stond tussen kwart en leeg, niet zo veel meer dus.
BX rij je bijna voor niks!
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Maar ja, tankmeters van BXen…
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Jouw BX geeft hiermee gewoon aan dat ie niet terug wil naar de garage
Maar wat heeft het aanzetten van het licht te maken met een haperende startmotor?
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-01-2013
- BX 19 TZI
- Xantia 1.8I 16V
Tja BXen zijn soms ondoorgrondelijk
Moet wel zeggen dat mijn accuklemmen ook niet zo best meer zijn. Ze zijn enigszins vervormd waardoor ik ze niet meer aan kan draaien, ze liggen dus los op de accupolen. Ze staan in ieder geval op het lijstje om vervangen te worden.
BX rij je bijna voor niks!
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-01-2013
- BX 19 TZI
- Xantia 1.8I 16V
Aankomend jaar is het streven om de motor schokvrij te krijgen.
Leuke opties, zoals de mistlampen, installeren is even op de lange baan geschoven.
Ik wil eerst een motor hebben waarmee ik kan optrekken en afremmen zonder het gevoel te hebben dat hij elk moment uit z’n ophanging kan schieten.
Hij bokt nogal tijdens versnellen en vertragen, dit is op te vangen met de koppeling maar dat is natuurlijk niet zoals het hoort.
De motor start altijd gelijk en heeft ook niet de neiging om uit te vallen, wel schommelt het stationair toerental een heel klein beetje.
Ik gooi standaard de accu los als de BX weer de garage in gaat, de ECU is dus altijd ‘gereset’.
Wat ik dit jaar wil doen:
- Motorsteunen controleren op scheuren
- ECU uitlezen (kan een garage/specialist dit doen bij een DDZ?)
- CO meeting
- Compressie meten
- Nieuwe accuklemmen monteren en massa nakijken
- Brandstoffilter vervangen
- MAP-sensor en vacuumslang(en) vervangen
- Stationairklep schoonmaken
- Lambda sensor testen/vervangen
- Gaskleppositie sensor vervangen
- Koelvloeistof verversen en thermostaat vervangen
- Werking koelfan en sensor controleren
- LHM verversen
De Bougies, Bougiekabels en rotor + verdeelkap zijn afgelopen jaar vervangen
Het meeste wil ik zelf doen, ik ben niet van plan om duizenden euro’s naar de garage te brengen.
Tips en evt. hulp zijn altijd welkom!
Solex Fenix 1B PDF-je
http://web.archive.org/web/20060113110339/http://81.68.229.29/downloads/Techniek/Technische_Mededeling-BX1.pdf
Stukje uit de Haynes met injectie informatie
http://media.axclub.nl/magneti/1559-04B.pdf
BX rij je bijna voor niks!
Jij pakt het goed aan, top!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-01-2013
- BX 19 TZI
- Xantia 1.8I 16V
Na 1,5 jaar zoeken heb ik ze dan eindelijk, een setje nieuwe voorste spatlappen.
Geen drek meer op de deuren voor mij dus.
WP_20150212_001 by Rolf92, on Flickr
BX rij je bijna voor niks!