











































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mischien heb je de ontlast schroef los gehad en nu wel goed dicht gedraaid?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
nope, heb ik niet aangeraakt. heul vreemd!
ik heb er niet mee gereden, misschien heeft bezinksel een van de interne lekken tijdelijk gedicht, misschien als ik aan het stuur draai dat hij dan weer terug is op zijn korte interval. We zullen het binnenkort zien.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Vrijdag Pierre weer eens gestart omdat ik een carport laat bouwen voor hem. Pierre moest dus even weg. Nu heft hij al een maand of 4 op dezelfde plek gestaan met het struur eruit.
Stuur er even ingeschoven, weer gestart. Hij ging heel snel omhoog, maar kreeg hem niet in de versnelling; alleen maar gekraak. Weer uitgezet, in versnelling gezet en weer geprobeerd te starten, een flinke ruk en de koppeling schoot los. Toen werkte alles weer. Ik kon sturen en rijden en remmen (alhoewel rem erg happerig was na 4 maanden stilstaan) Ook met sturen bleef de interval zeer goed (ook gewoon langer dan een minuut)
Wat ik me kan bedenken is dat de huidige pomp een geode opbrengst heeft (volume en druk) waardoor de drukregelaar later afsluit (meer tegendruk) en dus pas afsluit bij bijvoorbeeld 170 bar en met de oude pomp (testen op de bank gaf aan dat 3 van de 7 cylinders niks deden) de opbrengst erg lag was waardoor de drukregelaar makelijker kan afslaan en dus al afslaat bij bijvoorbeeld 140 bar. Jammer, ik had het even moeten testen.
Overigens, na doorspoelen met petroleum (hoop drab kwam er uit!) doet de oude pomp het weer op 7 cylinders. Ik ga toch proberen wat deze nu doet in de DS






















Totaal aantal Berichten: 3443
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De druk niveau’s (bovenste en onderste) worden uitsluitend bepaald door de HD regelaar. Daar heeft de pomp niets mee te maken.
Bij een haperende pomp kan het gebeuren dat die het benodigde drukniveau niet haalt.
Een DS die lang heeft stilgestaan kan last hebben van roest op de schijfremmen, maar ook op de koppelingsplaat. Die wil dan niet los.
Starten in de hoogste versnelling met koppeling ingetrapt wil dan wel eens helpen.
Zolang die roest er niet af is krijg je de verschijnselen die jij beschrijft.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
JanSr schreef:De druk niveau’s (bovenste en onderste) worden uitsluitend bepaald door de HD regelaar. Daar heeft de pomp niets mee te maken.
Bij een haperende pomp kan het gebeuren dat die het benodigde drukniveau niet haalt.
Dat weet ik en ook ik heb andere forummers die vertelde dat de hydrauliek interval beter werd na nieuwe pomp in mijn hoofd verweten dat ze niks van het hydraulisch system van de DS begrijpen, maar nu is toch echt het interval veranderd van 4 seconden naar een dikke minuut na het vervangen van de pomp.
Als de oude pomp het drukniveau niet haalt, zal de drukregelaar nooit overslaan naar direct naar tank en zal er dus helemaal geen interval zijn.
Het gekke is dat er dus wel interval was, de druk was dus toch genoeg voor de regelaar om om te slaan.
Ik heb een diploma als vliegtuigonderhoudstechnicus (onder andere hydraulische installaties), ik werk al jaren als directeur voor een bedrijf dat diesel-hydraulische voertuigen (met DS vering!!) ontwerpt en bouwt, en begrijp dus echt wel het een en ander van hydrauliek, maar bij deze sta ik toch echt wel even achter mijn oren te krabben. Ik ben het met je eens; een andere pomp kan geen invloed hebben op de interval, maar toch doet hij het, en niet zo’n beetje ook!
Mijn theorie;
1
Statisch gezien kan er geen verandering zijn in interval tussen slechte pomp met net voldoende druk en een geode pomp met veel meer volume en druk opbrengst, maar waarschijnlijk heft de extra flow of extra drukreserve dynamisch toch een sterke invloed op de interval.
2
Er zat in de drukregelaar een dingetje niet lekker dat resulteerde in interne lekkage. Door de nu veel grotere boost van flow en druk is dit nu beter gaan zetten, of weggespoeld












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
2 kan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Vanochtend weer 2 uur lang tevergeefs lopen zoeken in de bedrading. Ik heb niet hetjuiste scgema en dat breekt mij nu op. Ik heb het mooi ingekleurde schema van de usa versie, en natuurlijk die ene die in de boeken staat waarbij je niet kunt uitvogelen hoe de bedrading in de afzonderlijke bomen loopt vanwege de onlogische (franse) kleuring en numbering.
Heeft iemand een mooi duidelijk schema voor een 2 liter 5 bak uit 1975?, stuur aan de geode kant?














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Vandaag eindelijk weer eens gewerkt aan Pierre, hij draait weer, maar hij liep maar op 2 cylinders. Al snel zag ik dat bougieschacht 1 en 4 helemaal vol met olie zaten. Dat is al eens eerder gebeurd met Pierre, en nu dus weer. Wat kan de oorzaak daarvan zijn? Kleppendeksel is nog gewoon droog.





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het kan zijn dat de ringen die om de schachten heen zitten iets te laag zitten waardoor de rubber ringen niet meer goed afsluiten. Probeer anders een paar ringen onder die rubbers te plaatsen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Maar de schachten zijn hoger dan het kleppendeksel. Er zou theoretisch geen olie vanuit die opening omhoog kunnen stromen over het randje van de Schacht? Maar ik zal het proberen.












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De hoogte van de schacht rand, waar de ring op ligt, moet 56,5 -0,5mm zijn. Gemeten tot het vlak ernaast. Is ie lager, dan gaat het lekken.
Regel ringen van bijv een halve mm op op te vullen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Kijk; daar is het forum voor gemaakt!
Dank!














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Heb tijdelijk 2 O-ringen op elkaar over de schacht gedaan, samen 1 mm hoger dan de officiele ring. Vanochtend eerste langere rit (12 km) gemaakt sinds ik hem heb en het lijkt goed te gaan.
Voorremmen moet ik nog wel even goed schoonmaken, gisteren al wel ontlucht maar ze werken niet goed.
Als dat klaar is is hij gereed voor de afrikaanse apk!














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gisteren O ringen van 6 mm gekocht voor onder de bougieschachten, kijken of dat een permanente oplossing geeft.
Even wat anders. Wanneer ik rij knippert het laadstroomlampje in de maat van het wegdek Heb stekkertjes aan BOB draadje al vernieuwd en al tijdens het rijden geschud aan de draadboom achter het dashboard, maar dat maakt niets uit. Wanneer hij stil staat is er niets aan de hand; hoogst irritant!
Zal ik de spanningsregelaar maar eens openmaken en schoonmaken? Kunnen het de contactpunten in de spanningsregelaar zijn?
Wanneer ik stilsta met de kap open is het euvel niet te reproduceren. grrr.
Ook nog een probleem met een schuddende linkerachterrem, dit moet nog even worden opgelost voordat Pierre keurrijp is.