Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Inderdaad Hans.
Afgelopen week een kleine 3000 kilometer gemaakt, op vakantie naar en in Denemarken.
Zeker de eerste dag kon je nog goed merken dat deze auto eigenlijk alleen als boodschappenauto gebruikt wordt. Maar naarmate de kilometers opliepen kwam de motor weer lekker in z’n hum. Op de heenreis nog een verbruik van net boven de 1 op 12, maar naar gelang de week vorderde werd ook dat steeds beter. Uiteindelijk heb ik een verbruik van 1 op 13,8 gehaald, hetgeen erg netjes is als je op de Autobahn niet heel rustig kachelt maar gewoon stevig meedoet.
En verder natuurlijk geen enkel probleem. Het is en blijft een wereldauto.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Grmpf.
Het raam wilde niet meer omhoog.
Niet zo erg, maar het was best donker gisteren voor ik aan de reparatie toekwam.
Het euvel was duidelijk: het raam was uit de geleider gelopen, of hoe dat witte stukkie plastic onderaan ook heten mag.
Toen ik het oude mechanisme verving was er al nergens een borg te bekennen, zonder borg ging het een jaar goed.
Garage De Parkeerplaats (ik dus) heeft het nu maar herverherbouwd met, jawel, een McGyver tool . Wie weet wat voor een borgje erop hoort? Want die paperclip werkt wel, maar zo hoort het niet natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 446
Geregistreerd: 08-08-2006
- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
ik heb nog 2 voordeuren staan , wel handbediende ramen , maar weet niet of het zelfde plastic ‘‘ding’’ erin zit ?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
een ring en een goede kit doen wonderen. mijn raam aldus gefixed en zit alweer bijna een jaar.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Er hoort onderin het glas, waar een gat zit, dit ding te zitten:
Een rubber ring met een veer waar het plastic knobbeltje in geklemd wordt.
Misschien ligt het nog onderin de deur.
Gewoon nieuw te bestellen bij de Citroen dealer.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ah,dankjewel. Inmiddels ben ik nu in Frankrijk om er nog een Xantia bij te halen. Het gaat om een rode type II van 1998. Ziet er goed uit, die gaatme wel een paar winters verder helpen .
Morgen meer en ook foto’s.
Helemaal in Frankrijk?
Hier staat er ook wel eens één te koop hoor!
Moet dan wel een hele mooie zijn. Ik ben benieuwd naar de foto’s!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het ging niet om het mooi, Hans. Wel om de aanbieding en de uitdaging: Haal “even” een auto op.
Hier dan het verhaal.
Afgelopen vrijdag was de dag om naar Frankrijk af te reizen om daar een Xantia 1.8i 16V op te gaan halen. Deze auto mocht zo meegenomen worden, je moest ‘m alleen efkes komen ophalen .
Zo gezegd, zo gedaan. Naar Frankrijk, Bordeaux om precies te zijn. Hm, vliegen kost net niks, dus laten we dat maar doen dan.
Ticket geboekt voor easyJet, de TGV en een pendelbus tussen die twee in. Totale kosten van de heenreis: nog geen 80 Euro…
En daar ging ie dus.
Dat zal ‘m zijn.
Aankomst op Bordeaux Aeroport, niet de meest inspirerende plek:
Het station St. Jean. Vandaar nog een uurtje boemelen met de TGV
En dus uiteindelijk bij de auto in kwestie:
In ook weer een mooie omgeving:
En een allerhartelijkste ontvangst. Er was een kamer in gereedheid gebracht zodat ik kon overnachten en alles was verder verzorgd. Helemaal geweldig!
Na de kennismaking en even bijkomen maar eens om de auto heen geweest.
Tja, wat moet je ervan zeggen. Een 16 jaar oude Xantia met bijna 220.000 op de teller. Wat gebruikssporen, geen grove deuken en de bijna standaard verkrijtte plek, allemaal aanwezig. Net als roest bij de dorpel linksachterin, maar verder een nette auto. Op nieuwe winterbanden, met schone olie en een stilstand van 6 maanden.
Starten ging best, en een klein stukje rijden ook. Alleen wilde het rode monster niet stationair blijven lopen met warme motor, kwam ik in het dorp achter. Niet zo’n punt, er was een beetje gereedschap aanwezig en binnen een kwartier had ik het gasklephuis gedemonteerd. Dat grondige gereinigd (er zat een stevige roetkoek op de stappenmotor) en alles weer teruggezet, ecu reset. Starten, doet het goed, maar na een paar minuten weer uitvallen. Hm, dat heb ik liever niet, ik moet nogal een eind.
Verder kijken: met een heel klein beetje gas geven bleef de auto wel prima lopen. Ah. Dus de gaskabel strakker gezet, zodat de gasklep een miniem stukje open blijft staan. En dat was genoeg: de auto bleef nu prima lopen op een toerental rond de 900 t/min en er ging ook geen motor management lampje branden. Mooi zo, dat geeft de burger moed.
Na een nachtje slapen weer vroeg op: de terugreis moest ondernomen worden.
Negenhonderveertig kilometer, volgens mijn navigatie systeem, en dat zou in een uur of acht-en-een-half moeten kunnen.
Nou ja, lang verhaal kort: een voorbeeldige reis met een prima rijdende auto. Natuurlijk een paar stops onderweg, zoals je begrijpt, maar niets wat niet gepland was. En passant blijkt de auto nog erg zuinig te opereren ook: een verbruik van beter dan 1 op 14. Had waarschijnlijk ook veel te maken met het feit dat ik voortdurend de wind in de rug had, maar toch.
Uiteindelijk om 19.45 uur thuis. Moe, maar voldaan en een hele leuke ervaring rijker.
Leuk tochtje hoor!
Veel plezier ermee!
Maar heeft ie een Frans kenteken?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
O, dan is het helemaal een koopie!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het koopje is nog beter geworden: glansrijk door de APK
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het koopje is nu iets minder geworden: uitlaat lek. Volgens mij net ná de kat, maar helemaal zeker weten doe ik niet. Morgen maar even laten checken bij de garage. Als het de middenpijp is, dan die vervangen (als reparatiestuk verkrijgbaar, is al eens vervangen). Als het toch de kat is dan maar laten lassen. Dat is het nadeel van 6 maanden stilstand met alleen af en toe de motor laten draaien om de accu op te laden. Maar goed, als dat alles is…
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo, hij doet ‘t weer…
Katalysator had een gaatje dat er niet hoorde te zijn, dat is gedicht. En de garage heeft er een extra beugeltje aan gemaakt zodat niet het hele gewicht van de uitlaat alleen voor en achter afgehangen is. Klinkt aannemelijk; we zullen zien hoelang het houdt, zo. Het rijdt in ieder geval weer prima.