Awel, de vraag lijkt me duidelijk…...
Okee, een vraag over een niet Citroën op ut forum is een tikkie gewaagd, geef ik toe. Maar het hybride concept spreekt mij wel aan, het past verhipte goed bij de manier waarop ik mijn dagelijkse auto gebruik, en een DS hybride, dat duurt nog wel ff.
Goed, die Prius ziet er niet uit, maar zet ern een Citroën logo op en ik wil um wel proberen…...
Echter, al kijkend in een boekske met moderne modellen zie ik staan dat het niet toegestaan is om met een Prius een aanhanger te trekken…...
: : :
Iemand enig idee? Zelfs een alpenkruisertje mag niet eens…...
Afijn, dat wordt dus geen Prius dus…...
Maar ik ben wel benieuwd waarom deze hybride niks mag trekken, want dat lijkt me een vreemd verhaal.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Een goede vriend van mij werkt bij een Toyota dealer. Afgelopen dinsdag had hij een 2006 Prius mee. We waren allebei erg benieuwd naar het systeem om geautomatiseerd te fileparkeren. Na zeven keer met pijltjes rode en groene lijntjes over het touchscreen te hebben verschoven kwam er beweging in. De Prius ging parkeren en reed dus achteruit. Vervolgens kwam de mededeling dat de operatie vroegtijdig beeindigd was omdat er te snel achteruit gereden werd…... Leuk om mee te spelen, maar echt makkelijk in het gebruik is het dus niet.
Van de trekhaak heb ik begrepen dat deze nergens aan de onderkant bevestigd kan worden omdat hier bij het ontwerp van de auto geen rekening mee is gehouden en dat hier achteraf weinig meer aan te doen is in verband met de constructie van de bodem van de Prius. Daarnaast schijnt de overschakeling van de electromotor op de benzinemotor problematisch te zijn als er een zware kar achter hangt. Overmatige slijtage zou het gevolg zijn.
De trekhaak die je kan bestellen is speciaal voor de europeanen ontwikkeld om een fietsendrager zoals een twinny-ding op te monteren.
Groet,
L
Jongens, bedankt, ik weet genoeg…..
Ik wacht wel totdat Citroën met een degelijke hybride komt…..
met meedraaiende koplampen, natuurlijk hydrauliek, comfort en een trekhaak als nuttig te gebruiken hulpstuk.
Ben benieuwd hoe lang dat gaat duren, en of Citroën überhaupt wat ziet in het hybride idee…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
superpetur schreef:Jongens, bedankt, ik weet genoeg…..
Ik wacht wel totdat Citroën met een degelijke hybride komt…..
met meedraaiende koplampen, natuurlijk hydrauliek, comfort en een trekhaak als nuttig te gebruiken hulpstuk.
Ben benieuwd hoe lang dat gaat duren, en of Citroën überhaupt wat ziet in het hybride idee…..MVG, Peter
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=168303
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Zal dit ook zo zijn voor de C4 wanneer het hybride prototype (diesel/elektromotor) een seriemodel wordt ?
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Totaal aantal Berichten: 27930
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
wordt aan gewerkt
lekker dat een auto die niets kan trekken auto van het jaar kan worden
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
het Prius concept is een leuk idee, maar volgens mij kun je beter een C3 kopen of een C2, want die zijn zeker net zo zuinig, goedkoper en je kunt er wel een kar mee trekken.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor milieuverbetering, zeker in de vorm van auto’s, maar de Prius is echt niet meer dan een modeobject, iedereen moet zo’n ding.
Wat rijdt dat nou zo’n prius 1 op 17? 1 op 18? Dat doet onze Twingo ook als we rustig aan rijden en die is 10 jaar oud, kan meer trekken en heeft nog een open dak ook!
sterker nog…..mijn eend, met (wat ik niet heb) 123 onsteking kan 1 op 20, kan meer trekken en is 20x leuker!
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
FLYING DUCKMAN schreef:het Prius concept is een leuk idee, maar volgens mij kun je beter een C3 kopen of een C2, want die zijn zeker net zo zuinig, goedkoper en je kunt er wel een kar mee trekken.
...mijn eend, met (wat ik niet heb) 123 onsteking kan 1 op 20, kan meer trekken en is 20x leuker!
Waarvan akte!
Wat een onzin zeg, zo’n hybride auto.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
helemaal geen onzin. iemand moet toch een keer een poging wagen zo een ding op de markt te zetten, anders blijft het bij onbetaalbare prototypes, en geloof het of niet. alle pogingen om oplossingen te zoeken voor de olieschaarste zijn de moeite waard!!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Op zich ben ik het ook eens met het verhaal dat Toyota een goede stap heeft gedaan om eindelijk een eerste poging tot hybride te gaan bouwen.
Maar puur economisch gezien (en dat gaat eigenlijk toch hand in hand met zuinig): diesel: 1op18, 205 1op18 (op benzine, oke, superplus).
Dan ga ik niet in zo’n wanstaltig geval rijden!
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ik bedoel ook niet dat de techniek onzin is! Dat vind ik juist een vooruitgang, maar als ik kijk wat voor vooruitgang dan vind ik het maar magertjes.
Al een aantal keer heb ik er wel eens over gedacht om een elektro auto aan te schaffen voor woon werk verkeer. Ik werk aan de andere kant van de stad en carpool altijd met mijn vrouw die daar ook werkt en het kost toch klauwen met brandstof, ook al rijdt je een zuinige auto.
Wat ik trouwens wel een groot minpunt vind bij die prius, de elektromotor werkt tot 45 km/h en hoe hard rijdt je vaak in de stad….50 of iets harder als het enigsinds mogelijk is. Maw dan heb je nog niets aan die elektromotor…
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Waarom… mag een Prius geen trekhaak?
superpetur schreef:Goed, die Prius ziet er niet uit, maar zet ern een Citroën logo op en ik wil um wel proberen…...
Ik vind zowel het princippe (dat nog lang niet uitontwikkeld is) als het model wel te pruimen!
Maar wat ik niet echt begrijp is het feit dat men telkens uit gaat van benzien/diesel als hoofdbrandstof. Waarom geen LPG? Zolang er nog zoveel benzine-rijders zijn, is er meer dan voldoende LPG beschikbaar. Het is schoner en goedkoper en darnaast ook nog eens lucratiever. Ruimtegebrek hoeft geen probleem te zijn, de hele benzinetank kan immers weggelaten worden.
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Biodiesel is het antwoord denk ik.
Vervuiling is niets anders dan de introductie van nieuwe stoffen in het milieu. Aardolie wordt naar het oppervlak gehaald en daar verbrand.
Als we, daarentegen, plantaardige olie verbranden, gebruiken we stoffen die al aan het aardoppervlak zijn.
...planten groeien, worden verbrand, nemen de stoffen weer op… groeien, worden verbrand enz. enz… Een mooie kringloop lijkt me. Feitelijk werkt alles dan op zonne-energie.
Er zijn wel ontzettend veel planten nodig om in onze behoefte te voorzien, dat is zo. Maar het verbouwen er van kunnen we dan laten doen in de derde wereld landen.
Minerale olieën zullen we in de toekomst nodig hebben voor smeermiddelen denk ik.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@langevelsloo
Volledig mee eens, alleen is de wereld daar nog niet klaar voor om grootschalig te gebruiken. In de tussenligende periode is LPG een prima alternatief. Zo wordt het rendament van de opgeboorde olie nog eens omhoog gekrikt.
Maar we kunnen LPG natuurlijk ook duurder maken en vervolgens bij de raffinaderijen affakkelen…
FLYING DUCKMAN schreef:het Prius concept is een leuk idee, maar volgens mij kun je beter een C3 kopen of een C2, want die zijn zeker net zo zuinig, goedkoper en je kunt er wel een kar mee trekken.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor milieuverbetering, zeker in de vorm van auto’s, maar de Prius is echt niet meer dan een modeobject, iedereen moet zo’n ding.
Wat rijdt dat nou zo’n prius 1 op 17? 1 op 18? Dat doet onze Twingo ook als we rustig aan rijden en die is 10 jaar oud, kan meer trekken en heeft nog een open dak ook!sterker nog…..mijn eend, met (wat ik niet heb) 123 onsteking kan 1 op 20, kan meer trekken en is 20x leuker!
Een schaatsvriendin van me heeft zo’n ding. Ze rijden er gemiddeld beter dan 1 op 20 mee. Dan doen ze ook wel rustig aan (en nooit harder dan 120 op de cruisecontrol), maar toch.. Met een Twingo moet je ook goed je best doen om zeker in NL boven de 1 op 20 te komen. Een Prius is nog best een grote wagen, een Twingo niet bepaald.
Je vergelijking met de 2cv is leuk, maar als je daarmee 120 continu gaat rijden mag je blij zijn als je nog 1 op 15 haalt (en die Prius is dan VEEL comfortabeler).
Ik vind dat die Prius voor zijn grootte idd belachelijke zuinig is en als je er uit principe zuinig mee rijdt (zoals zou moeten met zo’n auto) is het echt een duidelijke verbetering. Je moet met zo’n Prius natuurlijk geen 150 gaan jakkeren op de snelweg, dan doe je het concept nogal geweld aan. Even ter info, met een Xsara mag je bijv. nog blij zijn als je de 1 op 15 haalt gemiddeld met een lichte benzineversie.
Jammer dat er geen aanhangwagen mee mag trekken. Niet dat ik dat vaak doe met mijn auto, maar vind het wel een uitkomst dat het soms wel kan. Toch wel een leuk concept, en ik vind het zonder meer gedurfd van Toyota dat ze het op de markt gezet hebben.
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ik ben zelf ook heel kritisch op wat voertuigen moeten kunnen.
Vergelijkbaar met een Prius zit je nog boven een C4 volgens mij kwa klasse, is dus een grote auto.
Wij doen met gemiddeld rijgebruik, dus snelweg, stad, buitenweg ongeveer 1 op 16 met de Twingo en dan rij ik best wel door.
En uiteraard kun je een 2CV of Twingo niet vergelijken met een Prius, maar ik probeerde aan te geven dat kwa verbruik ik de Prius totaal niet bijzonder vind.
Een renault 19 wat ik nog gehad heb, die reed zonder problemen 1 op 15, zelfs bij hogere snelheden. 140 km/h deed hij nog ruim 1 op 14, en dat was een auto uit 1995.
Ik vind ook dat als ik zo’n grotere auto zou bezitten, dat er een trekhaak onder moet. Ik rijd nooit met caravans, maar wel met aanhangers e.d. dus dat wil ik ook kunnen blijven doen. Een auto is voor mij multifunctioneel, het moet ruim zijn, comfortabel, flexibel en wat kunnen trekken.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)