Misschien worden de uitlaatklepstelen ook te heet voor die seals?
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk niet dat dat een rol speelt. Voortbordurend op wat ik zei: bij wat oudere BMW’s zie je vaak een blauwe pluim als het gas losgelaten wordt, bij maximale onderdruk in de verbrandingsruimte dus. Nogmaals: de meeste motoren hebben seals op alleen maar de inlaatkleppen en dat zou voldoende moeten zijn. tenzij de uitlaatkleppen een dramatische speling in de geleiders hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Even een gedachten experiment:
Een uitlaatsysteem zuigt ook. Als je spruitstuk pakking lekt, dan stijgt de lambda waarde door het zuigen van valse lucht (ervarings feit bij DS met lambda sensor en bij een moderne auto)
In de uitlaat komen drukgolven, maar tijdens de dalen is er wel een stromende kolom gas, die door venturi werking kan gaan zuigen.
Dus als de uitlaat klep open staat en bijna al het uitlaatgas is al verdwenen krijg je tijdelijk ook even onderdruk in de uitlaat poort??
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat klopt volgens mij wel Maar dat is maar eventjes. Volgens mij was een ds standaard ook niet uitgevoerd met uitlaat klepseals, een sm trouwens ook niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dat klopt inderdaad, maar dat is alleen wanneer de uitlaatklep dicht is, er komt dan dus geen olie in de verbrandingskamer
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Lekkage langs uitlaat klepstelen wordt via carter-ventilatie systeem naar inlaat teruggevoerd, en dit is een uitlaatgasmengsel.
Langs de inlaat klepstelen wordt motorolie de verbrandingsruimte ingezogen en dit geeft vette bougies (oa).
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
beide lekkages verbranden (in)direct olie(walm) en geven dus blauwe rook uit de uitlaat.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Het blok is inmiddels weer in elkaar geschroefd en draait weer. Heb nog even tijd nodig gehad om alle randzaken weer op te bouwen, maar was afgelopen vrijdagavond zo ver dat ik een eerste voorzichtig ritje kon maken, nog zonder koeltunnel en met omlaag schijnende koplampen. Maar goed op een stil polderweggetje durfde ik dat wel aan. Dametje rijdt weer goed en de blauwer rookwolken zijn gelukkig weg. Nu maar hopen dat dat deze keer zo blijft.
In de verloren uurtjes de koeltunnel en de rest weer opgebouwd. Alleen het meedraaien van de verstralers functioneert nog niet. De schoefdraad in het verbindingstukje dat beide pennen tussen het heveltje en het hulpstuurhuis met elkaar verbindt is dolgedraaid. Achteraf gezien ging het ook al erg makkelijk uit elkaar. Even op jacht nog naar het missende puzzelstukje.
Vanmiddag even een wat langer ritje gemaakt. De kachel werd niet warm, maar dat bleek gelukkig te komen doordat de schuif dicht stond. Na het openen werd het heerlijk warm in de auto, ondanks dat dat volgens de temperatuurmeter niet kon. Die bleef lekker de laagst mogelijke temp aanwijzen. Gevalletje eigen schuld stekker van de temp sensor en de temp meter omgewisseld. Gevolg van sleutelen in het halfdonker en kleurmanchetten die na dik veertig jaar wat vervaagd zijn. Na het wisselen van de stekkers functioneerde het metertje weer en de waarschuwingslamp voor te hoge temp waarschijnlijk ook. Maar die laatste test je wat minder makkelijk
Als het weer a.s. zondag goed is zal ik eens een wat langer ritje en een stukje snelweg rijden met de dame. Kijken of dat net zo goed gaat als vanmiddag.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Afgelopen zondag geen tijd gehad om een langer ritje te maken. Daarom gisteren de auto opgehaald op weg naar het werk. Moest ‘s avonds nog door naar Amstelveen, mooie kans om een wat langere rit te maken. Voor de zekerheid wat gereedschap meegenomen aan boord, het was immers het eerste ritje van meer dan 10 kilometer na de koprevisie.
Gereedschap niet nodig gehad, alles ging goed. Zag ‘s avonds in het donker wel dat de linker koplamp niet goed vast zit. Bewoog te veel mee met de veerbewegingen van de auto. Kortom het volgende klusje is in zicht. Merk ook dat de uitlaat wat lekt tussen vlampijp en het flex stuk, mag dus ook even uit elkaar om gasdicht te maken.
Ga de komende weken nog wat kilometers maken. Hoop dat dat nu goed blijft gaan, dan kan ik me gaan concentreren op het plaatwerk.
De komende weken uit de vorige post hebben even op zich laten wachten. Dat zijn de afgelopen twee weken geweest. Inmiddels zo’n 700 kilometer gereden nadat de kop er voor de laatste keer opgeschroefd is. Gelukkig nog geen blauwe rookwolken. Alle klepseals zitten blijkbaar nog netjes op hun plaats.
Inmiddels wel wat punten ontdekt voor mijn to-do lijstje. Achterremmen maken nogal wat bijgeluiden en slaan snel vast. Deze zullen gesteld moeten worden. Daarnaast loopt de dame nog wat rommelig en loopt ze 1:6 op LPG merkte ik na een tankbeurt. Kortom ontsteking en de LPG afstelling even nalopen binnenkort. Gelukkig heeft het DS TT daar een mooi filmpje over geplaatst. Dat ga ik binnenkort maar eens toepassen op mijn dame. Bedankt nog voor het filmen en plaatsen heren!
Mede door de hulp van de DS TT filmpjes over het afstellen van de ontsteking en de LPG installatie loopt de dame momenteel prachtig mooi. Blok pakt lekker op en de klepseals zitten gelukkig ook nog steeds op hun plaats.
Enige minpuntje vandaag was een lege accu. Ik had de lichten aan laten staan vanochtend en het verklikkertje had even geen zin om dit te melden. Gelukkig was er iemand met een bestelwagentje in de buurt die me wat stroom wilde geven. Net even bekeken waarom de verklikker geen zin had. Bleek een klein euvel in de bedrading te zijn. Ook weer verholpen.
Morgen gaat de DS de stalling weer in. Er wordt veel regen verwacht vanaf zaterdag en ik ben er inmiddels achter dat de kitrand van het dak hard aan vervanging toe is.
Een aantal weken werd ik gebeld door Jo. Jo blijkt de man te zijn die mijn DS23 destijds uit Frankrijk naar Nederland heeft gehaald. Omdat ik op dat moment in het buitenland was hebben we toen even kort gesproken en de afspraak gemaakt dat we uitgebreider contact zouden bellen als ik weer terug in Nederland was.
Dat uitgebreidere contact heeft gisteravond plaatsgevonden. Jo heeft de auto in 1994 uit Zuid-Frankrijk gehaald alwaar de dame in opdracht van toenmalige eigenaar werd verkocht door dit bedrijf:
Zo stond zij er destijds bij:
Jo vertelde me dat hij min of meer toevallig tegen de DS aangelopen is tijdens een vakantie in St. Tropez. Er was een tweede auto nodig in het gezin en de DS bleek daar prima geschikt voor. In 1994 waren pinautomaten en overschrijvingen via internetbankieren nog geen gemeengoed. Om de auto mee te krijgen heeft er een aanbetaling plaatsgevonden die tot stand gekomen is door elke dag een postgiro cheque in te leveren op het postkantoor. Hiermee werd een bedrag bij elkaar gesprokkeld dat de verkoper hoog genoeg vond als aanbetaling. De auto is meegegaan naar Nederland zonder het kentekenbewijs, de ‘carte grise’. Na aankomst in Nederland is het restbedrag betaald en het kentekenbewijs opgestuurd.
De auto is zonder problemen straight vanuit Zuid Frankrijk naar Nederland gereden, gevolgd door de rest van het gezin in de auto waarin ze met z’n allen de heenreis hadden gedaan. Op zich niet vreemd dat de reis probleemloos verliep. De DS had tot op dat moment slects zo’n 80.000 kilometer gelopen. Het was daarvoor een tweede auto geweest van een Parijzenaar die hem uitsluitend op z’n vakantieverblijf in St. Tropez heeft gebruikt. Als de beste man terug in Parijs was stond de auto binnen.
Na aankomst in Nederland is de auto voorzien van een LPG installatie en op NL kenteken gezet:
De eerste jaren in Nederland is de auto dagelijks gebruikt. Daarna heeft zij bij Jo een wat rustiger leven gehad tot het moment dat zij in 20005 ingeruild werd voor een DS21 cabriolet bij DS Advies. De auto had op dat moment zo’n twee ton gelopen.
Tussen 2005 en 2007 heeft de auto een tijdje gereden als lease auto voordat zij als leasedame in beeld kwam bij mij in oktober 2007. Op dat moment was de afgelezen kilkometerstand 31.795 kilometer. Afgaande op het verhaal van Jo lijkt het aannemelijk dat dit in werkelijkheid 231.795 kilometers zijn geweest. Inmiddels is het klokje nogmaals rond geweest en staat de teller rond de 85.000 kilometers. Dat komt op een totaal naar 385.000 kilometers. Leuk om te weten.
Jo als je meeleest, bedankt voor het bellen en alle info. Ik vind het erg leuk om dit soort informatie te horen.
Jo als je meeleest, bedankt voor het bellen en alle info. Ik vind het erg leuk om dit soort informatie te horen.
En ik ook.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl