Hi iedereen,
De draad van een van m’n achterwielbouten is rot, en de draad in de naaf ziet er ook slecht uit.
Hoe ingewikkels is het om de naaf te vervangen? ik heb geen heavy gereedschap als een naaftrekker o.i.d, zoals in de vraagbaak staat.
gr,
Daan
p.s. houdt t ooit op, technische problemen met een bx? ik zit echt te denken het op te geven met dit ding!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Re: Wielnaaf vervangen, makkelijk?
DaanDus schreef:Hi iedereen,
De draad van een van m’n achterwielbouten is rot, en de draad in de naaf ziet er ook slecht uit.
Hoe ingewikkels is het om de naaf te vervangen? ik heb geen heavy gereedschap als een naaftrekker o.i.d, zoals in de vraagbaak staat.
gr,
Daanp.s. houdt t ooit op, technische problemen met een bx? ik zit echt te denken het op te geven met dit ding!
Een Echt Snelle oplossing: een andere veerpoot monteren. Zonder naaftrekker gaat het niet zo mooi.
Ich bin ein Breaker
Re: Wielnaaf vervangen, makkelijk?
karel schreef:
Een Echt Snelle oplossing: een andere veerpoot monteren. Zonder naaftrekker gaat het niet zo mooi.
Andere veerpoot? ik neem aan dat de achterdraagarm bedoelt. Dat doe ik nie, want ik heb vorig jaar nieuwe ADALS laten zetten
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Re: Wielnaaf vervangen, makkelijk?
DaanDus schreef:karel schreef:
Een Echt Snelle oplossing: een andere veerpoot monteren. Zonder naaftrekker gaat het niet zo mooi.
Andere veerpoot? ik neem aan dat de achterdraagarm bedoelt. Dat doe ik nie, want ik heb vorig jaar nieuwe ADALS laten zetten
Eh ja dat bedoelde ik, vergissing.
Ich bin ein Breaker
Heb vorig jaar zelf een setje trekkers gekocht. In 3 maten: Klein, iets groter, heel groot. Die laatste is geschikt voor BX achternaafen. Setje kostte nog geen €30. Zonde om een BX voor weg te doen denk ik?!
Test
ik heb op mijn werk de draad in de naaf schoongemaakt met een tappie, en een nieuwe bout gekocht.
Die erin gedraaid en hij zit nu op 60 nm vast, verder durf ik niet te gaan
Hij zal er heus niet onderuit rollen!
gr,
Daan
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
tja….de naaf kan je ook verhitten met een gasbrander en eraf tikken. tis te doen.
maar als je er een andere naaf opzet, zou ik ook nieuwe lagers er op zetten. want de oude lagers gaan er met 99% zekerheid niet helemaal intact af. zo denk ik er over
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Het achterwiellager wordt compleet met naaf geleverd dacht ik. Indien je van de oude naaf het schroefdraad repareert, denk er dan aan dat de wielbouten met 11 kgm. moeten worden vastgezet.
cms-je schreef:Het achterwiellager wordt compleet met naaf geleverd dacht ik. Indien je van de oude naaf het schroefdraad repareert, denk er dan aan dat de wielbouten met 11 kgm. moeten worden vastgezet.
Klopt, bij de BX is het achterwiellager en naaf één geheel en is niet los te koop.
owkee, en wat kost dat ongeveer, een nieuwe naaf inclusief lager?
Want het monteren is simpel, ofniet? Eentje op de sloop demonterne meot je weer een grote poelietrekker o.i.d. hebben ,en die heb ik nie!
t liefst zou ik hem vervangen natuurlijk!
een nieuwe, da’s toch gewoon voorzichtig erop tikken?
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:owkee, en wat kost dat ongeveer, een nieuwe naaf inclusief lager?
Want het monteren is simpel, ofniet? Eentje op de sloop demonterne meot je weer een grote poelietrekker o.i.d. hebben ,en die heb ik nie!t liefst zou ik hem vervangen natuurlijk!
een nieuwe, da’s toch gewoon voorzichtig erop tikken?
Bij demonteren neem je alleen de buitenste naafhelft mee.
Overigens heb ik wel eens een kromme naafhelft verwisseld door een 2e hands recht exemplaar, de as-helft bleef daarbij zitten. Dat heeft gewoon een ton gedraaid zonder gezeur of gerommel. Het is echt zulk ontzettend hard spul, die lagerschalen. Prima jopie-goedkopie oplossing.
Er waren toen luchtslangen en poelietrekkers voor handen, dat werkte wel makkelijk ja…
Ich bin ein Breaker
wat je ook kan doen is een helicoil monteren , je hebt hem al opgetapt dus neem ik aan dat je weet welke schroefdraad maat je moet hebben .
even informeren bij een lokale machine fabriek .
als ze de juiste tap en helicoil hebben ben je voor 25 a 30 euro klaar.
mvg; eric
ericbx schreef:wat je ook kan doen is een helicoil monteren , je hebt hem al opgetapt dus neem ik aan dat je weet welke schroefdraad maat je moet hebben .
even informeren bij een lokale machine fabriek .
als ze de juiste tap en helicoil hebben ben je voor 25 a 30 euro klaar.mvg; eric
Tja, maar goed… wat kost een nwe naaf?
Achteraf is die draad al sinds vorig jaar rot, en k heb er volgeladen mee door het oostblok gereden, veel offroad enzo….
Nu zit ie op 60nm vast, en hij moet volgens t boekkie op 80 of 90 ofzo.K vind het wel best hoor!
Kijk, als ik nou voor 20 euri een nieuw lager+naaf heb, dan wissel ik de boel wel. maar aan de andere kant: die bak kost al genoeg, en dit lijkt me vrij safe zo!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik vind het verbazingwekkend dat niemand het heeft over die rare Dop 40 die je nodig hebt voor de moer. Ik heb nog geen passende gevonden.
En wat is het merk van die trekkers? Wil ook wel zo’n ding.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY