

Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Hallo,
Na koelwaterlekkage bij het inlaatspruitstuk, en de radiator, wil ik nu ook gelijk de pakking van de waterpomp vervangen en de slangaansluitingen schoonmaken.
Het lukt echter net niet om de waterpomp te verwijderen omdat de pulley eronder (die de pomp aandrijft) net in de weg zit.
Hoe verwijder ik de pulley (nr 12 in het plaatje) of is het gebruikelijk dat deze zit vastgeroest o.i.d.?
grt, Han
Pulley hoeft er niet af. Je kunt de bovenste tapeinden uit het pompbuis draaien. Daarna heb je genoeg ruimte om de waterpomp er af te halen. Is even pielen, maar het kan.


Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
De bovenste tapeinden heb ik er inderdaad zonder probleem uitgedraaid, maar de onderste (2 stuks) geven niet mee. Zijn deze vanuit het pomphuis geborgd?





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de bovenste 2 er uit zijn zou je met wat kantelen de pomp er uit moeten kunnen krijgen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De onderste heb ik laten zitten. Allen de bovenste er uit gedraaid. Zo heb ik na de recent uitgevoerde koprevisie de waterpomp op het huis kunnen schuiven. Wat er op deze manier op kan moet er ook zo af kunnen . Eerst van de korte tapeinden afschuiven, dan kun je hem een beetje schuin van de andere tapeinden afschuiven.


Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Okay, dan ga ik dat proberen. Dankje!


Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Wat is trouwens de manier om het systeem weer te vullen?
Ik monteer alle delen van het koelsysteem behalve de slang van de waterpomp naar de radiateur ( en het expansievat bij een systeem dat dat heeft ). Dan kun je vullen via de waterpomp totdat het water niet meer doorstroomt. Daarna kun je de slang monteren en vullen via de vulopening op de radiateur of het expansievat. Als dat gebeurt is starten en bijvullen met lopende motor totdat het peil niet meer zakt.
Wel opletten dat de kachel op warm staat en het is aan te raden om een klein gaatje in de rand van de thermostaat te boren om het water al iets te laten doorstromen voordat de thermostaat open gaat.


Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Thanks, de waterpomp is er nu inderdaad af!


Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Da’s nie goe.
Er komt duidelijk koelwater bij de olie. Maar waar? Compressie meten zou enig uitsluitsel kunnen geven. Maar ik heb zoiets ook een keer gezien bij de motor van een simca en daar lekte een “vriesplug” die in de kop zat. Het kan dus meevallen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Neah, als je dit bij een ds tegenkomt is in 99% van de gevallen gewoon de koppakking door. In die andere 1% gaat het om een dikke scheur of lekke voetpakking
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Okay, dan ga ik de koppakking vervangen.
Is prima te doen, hou wel rekening met het evt afbreken van de kopbouten. Je kan niet bij de draad van de kopbouten en moet gewoon door als ze te vast zitten. Een lasapparaat + overmaatse moeren zijn dan handig. (voor het loshalen van het restant)
Of zijn er toch nog andere methoden?
Succes!
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor je de kopbouten los wil draaien kun je er een klap met een flinke hamer op geven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En bij teveel weerstand met risico op afbreken beter: naar links, beetje naar rechts, naar links, beetje naar rechts.
Heen en weer dus.