Hallo mede BX-ers,
in de TZD Turbo valt het op dat de motor bij gelijke snelheid (140 km/h) veel meer toeren draait dan mijn oude TRD Turbo. Beide BX-en hadden een achteruitversnelling naar rechtsachter ipv ring omhoog in de 1. Toch vreemd, er zal een andere vertanding in de bak zitten? Weten jullie hoe dat zit?
Zie deze 2 foto’s
TRD Turbo (1989 Jeagerteller)
TZD Turbo (1992 Veglia)
Gr.
Jorik
Re: Toeren TRD/TZD Turbo?
Cooper schreef:Hallo mede BX-ers,
in de TZD Turbo valt het op dat de motor bij gelijke snelheid (140 km/h) veel meer toeren draait dan mijn oude TRD Turbo. Beide BX-en hadden een achteruitversnelling naar rechtsachter ipv ring omhoog in de 1. Toch vreemd, er zal een andere vertanding in de bak zitten? Weten jullie hoe dat zit?
Gr.
Jorik
Kan ook best een afwijking zijn in één van de toerentellers; het is geen echt precisie-instrument. Het is me al meermaals opgevallen bij APK’s (van diverse BX diesels) dat de toerentellers afwijken.
Bij welk toerental kom je de begrenzing tegen?
Ich bin ein Breaker
break en berline wellicht?
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:break en berline wellicht?
Dat hoort bij de BX D-turbo’s niet uit te maken, beide malen 41,7km/u per 1000 toeren in 5e. Reëel 140 moet ongeveer 3400 toeren zijn, dus geen van beide toerentellers klopt echt.
@Cooper: Hoor je ook een verschil in toeren / geluid?
rb schreef:stoterstangen90 schreef:break en berline wellicht?
Dat hoort bij de BX D-turbo’s niet uit te maken, beide malen 41,7km/u per 1000 toeren in 5e.
Reëel 140 moet ongeveer 3400 toeren zijn, dus geen van beide toerentellers klopt echt.@Cooper: Hoor je ook een verschil in toeren / geluid?
Dat klopt wel zo ongeveer ja.
Mijn ene TRD-turbo en meerdere TZD-turbo’s maakten bij 120 km p/u ongeveer 2850 rpm….en bij 140 km p/u zaten ze zo rond de 3300 a 3400 rpm.
Re: Toeren TRD/TZD Turbo?
karel schreef:
Kan ook best een afwijking zijn in één van de toerentellers; het is geen echt precisie-instrument. Het is me al meermaals opgevallen bij APK’s (van diverse BX diesels) dat de toerentellers afwijken.(...)
Inderdaad en vergeet vooral ook niet de afwijking van de snelheidsmeter. Die wijkt zomogelijk nog meer af van de werkelijkheid dan de toerneteller.
`verum ipsum factum’
Re: Toeren TRD/TZD Turbo?
jeroen_m schreef:Inderdaad en vergeet vooral ook niet de afwijking van de snelheidsmeter. Die wijkt zomogelijk nog meer af van de werkelijkheid dan de toerneteller.
Dat is iets wat bij de 4 BX’en in ons bezit dus niet het geval was, zo bleek een aantal malen bevestigd vanuit Leeuwarden.
Volgens mijn TomTom is de snelheidsmeter in mijn BX erg precies inderdaad…
Maar ook bij mij zit er wel een rare kronkel in de toerenteller.
120km/u is soms zo’n 2800 rpm, soms precies 3000rpm en soms meer dan 3000 (3100 ofzo). Ik let hier al een tijdje op, vind ‘t wel wat vreemd…
voge schreef:Volgens mijn TomTom is de snelheidsmeter in mijn BX erg precies inderdaad…
Maar ook bij mij zit er wel een rare kronkel in de toerenteller.
120km/u is soms zo’n 2800 rpm, soms precies 3000rpm en soms meer dan 3000 (3100 ofzo). Ik let hier al een tijdje op, vind ‘t wel wat vreemd…
Mijn toerenteller klopt vrij aardig met wat ik berekend heb dat ie zou moeten aangeven. Hooguit wijkt de snelheidsmeter tegen de 10 % af (volgens een GPS)
Het zijn beide berlines. Top top van de TZD ligt gewoon nog rond de 190 km/h en dan nog kom ik niet in het rood. Ik vond het zo’n raar verschil maar vermoedelijk zit het toch in de eindoverbrenging van de 5e versnelling….raar.
Gr.
Jorik
Cooper schreef:Het zijn beide berlines. Top top van de TZD ligt gewoon nog rond de 190 km/h en dan nog kom ik niet in het rood. Ik vond het zo’n raar verschil maar vermoedelijk zit het toch in de eindoverbrenging van de 5e versnelling….raar.
Gr.
Jorik
Dat lijkt me niet. Denk eerder dat je TZDT-toerenteller iets te veel aangeeft. Als je 190 op de klok haalt vóór het rood klopt dat ongeveer wel. 180 reëel is namelijk 4300 toeren, beetje snelheidsmeterafwijking meegerekend klopt dat dus.
Daarbij: De TRDT-toerenteller geeft duidelijk (veel) te weinig aan.
In het algemeen is het moeilijk (en dus duur) om een nauwkeurige meter van wat dan ook te maken. In het consumentenbereik zijn echt nauwkeurige meters zeldzaam of toeval.
Een snelheidsmeter wordt beinvloed door de staat van de banden (banden hebben nieuw een grotere omtrek dan versleten) en bij hogere snelheden (wel behoorlijk hoge) krjg je zelfs te maken met bandgroei: Door de middpuntvliedende kracht wordt de omtrek groter. Daarnaast staat een mechanische snelheidsmeter onder invloed van zijn eigen slijtage. Vaak geven oudere snelheidsmeters minder aan dan nieuwe, bij dezelfde werkelijke snelheid.
Een toerenteller krijgt een pulssignaal dat evenredig is met het motortoerental en hoeft dit alleen maar te vertalen naar een wijzerstand.
De BX heeft nog geen servowijzer maar een klassiek draaispoelelement. Daarom wordt het pulssignaal vertaald naar een spanning, evenredig met de pulsfrequentie. Die spanning wordt door het draaispoelelement in een wijzerstand vertaaldt. Er kunnen hier op twee plaatsen afwijkingen insluipen: Bij zowel de omzetting van pulsfrequentie naar spannig als bij omzetting van die spanning in verdraaiing van het draaispoelelent.
Servowijzers zijn zo nauwkeurig als de electronica die ze stuurt: De pulsfrequentie wordt rechtstreeks vertaald naar een wijzerstand. Servosnelheidsmeters werken net zo, maar krijgen hun pulssignaal uit de versnellingsbak of van de kilometerkabel.
`verum ipsum factum’
mpostma schreef:voge schreef:Volgens mijn TomTom is de snelheidsmeter in mijn BX erg precies inderdaad…
Maar ook bij mij zit er wel een rare kronkel in de toerenteller.
120km/u is soms zo’n 2800 rpm, soms precies 3000rpm en soms meer dan 3000 (3100 ofzo). Ik let hier al een tijdje op, vind ‘t wel wat vreemd…
Mijn toerenteller klopt vrij aardig met wat ik berekend heb dat ie zou moeten aangeven. Hooguit wijkt de snelheidsmeter tegen de 10 % af (volgens een GPS)
Snelheidsmeter is me tot nu toe met BX-en steeds akelig precies geweest. Het zwakke” punt bij de toerentellers is het naaldje wat niet echt geijkt vastzit, en bij diesels vooral de BDP-sensor die in stervensnood soms heel rare toerentalwaardes kan veroorzaken. Ik denk een kwestie van een te zwak signaal ofzo.
Maar, als je bij de 190 nog het rode gebied niet raakt lijkt me de kmaanwijzing niet ok, of de toerenteller-uitlezing te laag. Ik trapte dacht ik bij amper 185 het rode gebied bij de 4500 toerengrens in, en daarna beland je in de ballenbak. Reden genoeg om aan te nemen dat mijn kmteller wel goed stond (aantal keren schriftelijk bevestiging van gekregen); het toerental heb ik wel eens vergeleken met de APK-waarde en dat kwam goed overeen.
Ich bin ein Breaker