Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Hallo,
Waar moet rekening mee gehouden worden bij eventuele aanschaf van Xantia uit 2001? (op de gebruikelijke checks na)
Dit vraag ik omdat ‘t de laatste modellen betreft. Kinderziektes zijn er natuurlijk wel uit bij die modellen.
Klopt, de kinderziektes zijn er uit.
De Xantia is gewoon een oerdegelijke wagen. Misschien wel de beste Citroën ooit gebouwd.
Bovendien biedt de Xantia heel fijne rijeigenschappen.
Specifieke zwakke plekken zijn er eigenlijk niet.
Maar ze zijn inmiddels wel allemaal 13 jaar, of ouder.
Dus alles valt of staat met hoe goed de wagen is onderhouden.
Wat zoek je, een diesel, benzine, een model met prestaties en activa?
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Kachelradiateur, zou ik toch wel even willen noemen.
Als je het zelf kunt is het nog te doen, als je hem moet laten vervangen is de auto total loss.
Let ook op roest, zo langzamerhand komen op een leeftijd dat ze wel willen roesten. Ook de berlines, ik heb er zelf een voor de deur staan. Niet rampzalig ofzo, maar wel iets om in de gaten te houden.
Verder inderdaad belangrijk om te weten of het groot onderhoud bij is zoals distributie, eventueel koppeling etc.
Inderdaad, de kachelradiator wil na 10 tot 15 jaar wel eens gaan lekken.
Ze kosten slechts een paar tientjes, maar voor het vervangen moet het hele dashboard er uit.
groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Hier nog wat tips van Xantiaclub.net:
De Testrit.
Adri
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
En bij een type 2 Xantia wil de stuurbekrachtigingsleiding wel eens doorroesten.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Wat zien ik? je wilt toch geen BX? Staan er toch nog wel wat te koop
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Ik zou graag een 1.8 benzine motor willen in de Xantia. (Eigenlijk een V6 haha. Niet te betalen natuurlijk!)
Volgens mij is dat een vrij pittige motor. Ik heb al eens met een Xantia Break gereden met die motor en ik was aangenaam verrast.
Hey Nik, ja een Xantia vind ik op dit moment een goed alternatief voor een BX.
Al zou ik zo weer eentje kopen, maar zie op het moment niets wat ik ECHT leuk vind.
En daarbij, ik heb natuurlijk nog mijn prachtige 16 TRS.
Wat ik erg mis is de hydraulische vering.
Die heeft mijn Xsara niet.Vandaar dat ik nu wel eens een Xantia wil proberen
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
En iedereen! Bedankt voor de tips!!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Misschien wat mosterd na de maaltijd maar controleer ook de silent blocks van de veerpoten op zichtbare roest tussen plaatijzer en rubber. Op mijn Xantia van 2001 waren ze niet meer te redden. Deze had echter, voordat ik hem voor een habbekrats kocht, 2 jaar niet of nauwelijks gereden en dan krijg je roest en andere corrosie op plaatsen waar het bij normaal regelmatig gebruik niet ontstaat.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Op de brug en goed kijken.
Bedenk dat 4 nieuwe banden en een uitlaat al meer kosten dan een redelijke Xantia.
Overtuig jezelf er van dat de motor hydraulische klepstoters heeft. Ik meen dat de 1.8 16V die wel heeft. Die dingen blijven heel als regelmatig olie wordt ververst. Als je ze hoort is dat niet zo, dan dus laten staan.
Bij kilometrages boven de 250.000 kan je last krijgen met krukaskeerringen en van de krukaspoelie kan het dempingsrubber vergaan zijn.
De hydrauliekleidingen naar de achterbrug rotten soms door. Als je een beetje handig bent repareer je dat in anderhalf uur voor een paar tientjes, maar een “verkeerde” garage kan er erg veel voor rekenen.
De Xantia wordt wel de Franse Toyota genoemd. Als hij steeds tijdig zijn beurten heeft gehad is er weinig kans op ellende.
Als je een leuke vindt is een bollenbeurt bij een specialist als Chyparse erg aan te bevelen. Kost niet veel, het systeem is dan geheel op orde en je leert er veel van. Anders gezegd: een slecht verende Xantia die er verder heel goed uitziet kon wel eens erg interessant zijn.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Wat vinden jullie hier van?
Mooie Xantia met garantie
Volgens mij de duurste Xantia op t net. Wel met garantie en zo te zien nieuwe banden.
Tja, daar kan je ook een heel rijtje voor kopen!
In belgie staat er nog veel tekoop. Ook wel met bizar lage KM standen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Mooie auto, maar ruim 117k km’s: bij 120k km is de distributie aan de beurt. Ook qua leeftijd zou de distributie - na 6 jaar - aan de beurt komen. Als je het niet zelf doet, dure ingreep.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
true!
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Volgens mij wel een vertrouwd adres. Kan me niet voorstellen dat ze de auto op 117K met de originele distributie verkopen.
Domme vragen bestaan niet.