Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Oke, ik ben ze achteraan nog niet tegen gekomen, maar ik zal waarschijnlijk niet goed gekeken hebben. Deze zal wel ergens achter de uitlaatdemper ofz verstopt zitten.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Er is een verschil tussen hydractief 1 en hydractief 2 van de latere types. Verschil dus in veercomputer, hoeveelheid bollen en instellingen in de computer. Ik weet zo niet wanneer hydractief 2 is ingevoerd precies….
De Achter “middenbol” zit achter de plaat waarin het reservewiel hangt, wiel eruit, beugel naar beneden, dan zie je hem wel.
De voorste zit links voor staand op het subframe ( als ik me goed herinner, da’s al weer ruim 10 jaar geleden)
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Voor zit de hydractiefbol ook in het midden. Achter het blok en dat alleen bereikbaar van onder de auto. Links voor op het subframe zit de diravi bol. Bij de typen met anti zink heb je er links achter weer een bol bij. Dan heb je ook het nieuwe type pomp. Dit is echter nooit geleverd op het eerste type v6, evenals diravi nooit geleverd is op alle andere motoren.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ter info: Bij een V6.24 klepper zit de voorste diravi bol op een andere plaats dan bij een 12 klepper PRV V6.
Dat komt omdat een V6.24 twee langere spruitstukken met 2 katalysatoren heeft.
We praten hier dan over een V6.24 klepper van de serie PRV motoren ( ZPJ.4), niet over de latere ESJ9 motoren ( ook een V6 met 24 kleppen) in de series 2, waarbij geen diravi meer gemonteerd is.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Inderdaad, de hydractiefbol zit bij de noodremaccu bol en bij de voorraadbol. Ik ben er vrij zeker van dan deze hydractief 1 heeft, want ze is van 1991 en dan was hydractief 1 nog maar goed uitgevonden. Ik zal dan morgen voor de zekerheid eens controleren of er achteraan nog een extra bol zit.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Soms vraag ik mij af of ik aan een Rolls Royce bezig ben in plaats van een XM. Waterpomp, niet meer te krijgen, uitlaatspruitstukpakking, nergens nog te krijgen. Dan een simpel relais-tje voor de abs, van een sloopauto vragen ze 50 euro voor. Dan de levertijd voor de veerbollen… 1 a 2 weken. Ik heb volgend weekend een verlengd weekend en was van plan dan alles terug samen te steken met de nieuwe onderdelen, maar dat plan zal er dus niet inzitten.
Omdat ik zeker de juiste veerbollen wil bestellen, klopt het dat de veerbollen voor de hydractief 1 ( dus van voor 93) dezelfde zijn voor de V6 12V als voor de V6 24V?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
In de “gewone” V6 zijn in de eerste jaren 2 of 3 verschillende bollen geleverd, en daarna maar 1 type, en dat type zit ook in de V6.24, vandaar dat er nu nog maar 1 type bollen voor alle V6’en van de Y3 ( eerste generatie) geleverd wordt.
Omdat een V6 en een V6.24 vrijwel hetzelfde wegen werkt dat zo goed.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Oke, ideaal
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Hier is wat bollen info:
http://www.wien-vienna.at/images3/KATALOG_FEDERKUGELN_2005.pdf
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
furriegurrie schreef:Er is een verschil tussen hydractief 1 en hydractief 2 van de latere types. Verschil dus in veercomputer, hoeveelheid bollen en instellingen in de computer. Ik weet zo niet wanneer hydractief 2 is ingevoerd precies….
Gewoon even op service.citroen.com kijken.
Bollen en kleppen zijn vrijwel hetzelfde bij type I en II. De verschillen zitten in de veercomputer en de pilotklepjes. Het elektronische systeem is een stuk primitiever dan Type II, bij de geringste storing staat Hydractief I in de sportstand en dan is het hobbelen.
Hydractiefbollen zijn gewone accubollen, zoals op de hogedrukregelaar. Ze hebben (dus) geen dempers.
Kies voor de vuldruk 15% meer dan volgens het boekje, dat veert een stuk soepeler (als Hydractief het doet, hetgeen bij Type I nogal een gok is.).
En @ Tomas: Onderdelen voor XM’s worden snel schaarser. Citroen is nu eenmaal niet trots op zijn verleden, zoals bijvoorbeeld BMW en Mercedes. En het lijkt er op dat België nog een stuk lastiger is dan NL.
Ik zei het al eerde, een bollenbezoek aan een specialist zoals Chyparse kon wel eens zeer goed besteed zijn, hoe ver het ook is.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Hydractief 2 is ingevoerd in ongeveer maart 1993, maar je moet kijken naar het org. nummer. Dat is ongeveer gelijktijdig met de Hydractief op de Xantia.
Het verschil: Bij H1 is de sportstand “vast” in “sportief”, d.w.z. middenbollen uitgeschakeld.
Bij H2 wordt als je de sportstand aanzet het uitschakelen van de middenbollen geregeld door de H-computer met een andere “curve” dan bij “comfort”.
Als je bij een H1 dus een storing hebt op een opnemer denk de cpu dat het “sport” moet en gaat hij altijd op sportstand. Bij een H2 ziet de cpu een hoge waarde op een sensor, kijkt in een multi-dimensionaal lijstje en besluit dan of er “sport” geschakeld wordt. Dat is wel vaker, maar niet altijd, dus dat valt veel minder op.
Kleppen ( de klep waar de middenbollen op zitten) van een H1 en H2 zijn niet een op een uitwisselbaar. Bij een H1 zijn die “los”, bij een H2 geintegreerd in de middenbolhouder. Daarnaast is de electrische aansturing niet hetzelfde. Je kan ook in een H1 XM niet even een H2 computer inzetten, want dan moet je en de kabelboom en alle sensoren aanpassen.
Houdt het maar origineel, dan werkt het het beste en is foutzoeken nog te doen.
Fouten in een H1 en H2 computer: Diagnoselampje en dan tellen voor de foutcodes of een foutlezer.
Voordat je fouten gaat zoeken: Lees een Hydractief tutorial, want ander zie je de fouten wel maar begrijp je niet wat de gevolgen zijn, en dat kan best verwarrend zijn.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Oke, de vering gaat wel erg hard. Ik hoop dat het gewoon de bollen zijn want deze zien er echt heel oud uit dus zal eerste deze vervangen en anders mij dan eens verdiepen in het hydractief veersysteem. Ik heb alle werkplaats mappen van de XM liggen dus zal daar wss ook wel al een en ander over de vering vinden
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
De veerbollen zijn deze week toegekomen. Ik heb dus vandaag eindelijk kunnen verder doen. Die 3 bollend ie daar vooraan zitten zijn dus vervangen net als de ABS relais en de droger van de airco. Ik heb nog ook nog een nieuwe radiator liggen voor erin, maar ik vroeg me af waar de ontluchtingspunten zitten of wordt deze al automatisch ontlucht? Want ik zag bv op de radiator niet direct een ontuchtingsventiel.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 5461
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Het is een automatische ontluchting.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?