Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
U-Niek schreef:Wellicht vind een ieder dat onzin, maar ik ben wel gecharmeerd van de polyflex. Maar dan wel optimaal toegepast.
Polyflex is top!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn SM heeft een multiriem voor de AC en een v-snaar voor de dynamo. Ik heb daarvoor de poelie van een CX diesel verbouwd.
Ik vind de originele snaartjes idd niks. Ken erg veel mensen die er mee komen te staan.
http://www.mb107sl-club.nl/techn/Div. afb. en scans/R12artikel.pdf
Mooi stukje, van een CX rijder nog wel.
Als je het heeeel netjes doen wil
SuperNard schreef:Voor ik het vergeet. De filter/droger moet je altijd vervangen, een 40 jaar oude doet niks meer. Hiervoor zijn ook kant en klare te koop. Kies er dan een met een drukschakelaar die de fans aanstuurt. Het originele systeem slaat echt nergens op en fans die altijd laten draaien als de ac aan staat zoals bij een CX is slecht voor het rendement van de AC.Zonder een mooi drukverschil is er namelijk geen koeling.
Is allemaal vervangen voor nieuw.
Dan krijg je het straks lekker fris.
Brrrrrrrrr
Knopje in het dashboard onder de metertjes en dan kan ie uit
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
U-Niek schreef:SuperNard schreef:Voor ik het vergeet. De filter/droger moet je altijd vervangen, een 40 jaar oude doet niks meer. Hiervoor zijn ook kant en klare te koop. Kies er dan een met een drukschakelaar die de fans aanstuurt. Het originele systeem slaat echt nergens op en fans die altijd laten draaien als de ac aan staat zoals bij een CX is slecht voor het rendement van de AC.Zonder een mooi drukverschil is er namelijk geen koeling.
Is allemaal vervangen voor nieuw.
Heeft het ook zin om dit bij een cx aan te passen?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
SuperNard schreef:Kijk eens naar bovengenoemde film op youtube
http://www.youtube.com/watch?v=10NICoKtIYo&feature=player_embedded
Behalve erg mooie oplossing voor v-snaren probleem…
Injectie is ook gemoderniseerd. Geen verdeler of bougiekabels, dus coil on plug.
Ben benieuwd welk systeem ze gebruiken.
Ziet er goed uit, ben ik toch niet de enige gek…...
Ga ik ff uitzoeken
Zal je wat uitzoekwerk besparen. Onze oosterburen kunnen er ook wat van. heb het toendertijd gevolgd/gelezen en zowaar…..zie ook bericht 020 & 021.
p.s. Deze foto (mapping v/d moter) is nog voor de multiriem ombouw
Affijn lees het maar eens door;
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Jazeker. Bij een CX draaien de fans als de pomp draait, ook in de winter en dat vindt de auto motor niet fijn.
Simpel gezegd bepaald het verschil tussen de lage en hoge druk bij een airco hoe goed hij koelt.
Als je de condensor te veel laat afkoelen wordt het drukverschil dat de pomp opbouwd kleiner. Bij de CX gaan de fans meteen aan en zal de druk bij matig zomerweer de 10 bar niet eens halen.
Laat je de fans bij ongeveer 15 bar aanslaan en weer afslaan bij bv 10 bar is er constant een mooi drukverschil met de lage druk die ongeveer 2 bar is. Op de meeste moderne filter drogers is er een mogelijkheid om een sensor te monteren die de relais van de fans kan sturen. De stuurstroom van de pomp koppeling die nu de fans aansturen haal je los en monteer je aan deze druksensor.Beter voor de motor en hoger rendement van je AC.
Ook op de SM moet je het zo schakelen.Daar draaien de fans als de auto langzaam rijdt met airco altijd en gaan ze domweg uit als er rijwind is….Koppel de draad van de hydraulische stuurbekrachtigings schakelaar af en hang hem aan een drukschakelaar en klaar is kees.
Succes.
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Bedankt voor de heldere uitleg.
( zal het bij mij dus ook zo maken)
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
En hier de versie met 2 v-snaren
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/726699948.htm?ca=12_s
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ziet er goed uit.
Totaal aantal Berichten: 25586
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
niet duur voor 10 euro..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, die V-snaar zit wel slecht op de pouly van de dynamo bij dat franse setje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25586
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
die poulie van de dynamo is eigenlijk te klein voor een normale v snaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>