Plots, toen ik weer met de auto wou vertrekken, ging het motordiagnose (geel) lampje op het dashboard branden. Ik heb het contact een aantal keer uit gezet en weer gestart, maar het blijft branden.
Zonder problemen nog 10km naar huis kunnen rijden, ik merk er niets verkeerd aan.
Ik heb ervaring mijn vorige auto’s (1.9D Xsara en C15) maar niet met benzine-motoren. Onder de kap lijkt alles vast te zitten.
Zijn er dingen die vaker voorkomen of die ik kan proberen? Is het te doen om zelf te achterhalen wat er fout zit, met zo’n OBD-apparaat?
En, belangrrijkste vraag: kan ik nog gewoon blijven rijden of is dat echt te riskant?
Het gaat hier om een Tentation 1.4i van 2004.
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
er kunnen wel minstens 30 dingen zijn, waar door het lampje gaat branden, dus uitlezen is het makelijkste. wat wel eens voor komt dat de lambda-sonde is vervuilt, en niet meer goede gegevens, aan ecu stuurt, dus storing, ook vaak merkbaar door idioot hoog benzine verbruik, 1op8 ipv 1op14. omdat de ecu af fabriek een noodloop regeling heeft. soms wil het wel eens helpen om hem met goed warmgereden (olie)motor hem even op toeren houden op de snelweg, dus bv bij 100km,p.uur in zijn 4 gaan rijden, en de vraag kan je er mee door rijden???
Bedank Bermans voor je snelle reactie.
Ik begrijp dat het niet verstandig is zo door te rijden, beetje domme vraag misschien.
Kan ik met een apparaatje als dit uitmaken wat er scheelt?
Ik heb in het verleden heel slechte ervaringen gehad met garages in de buurt. Ze maken de klant wijs wat ze willen en stellen foute diagnoses. Misschien kan ik het zelf oplossen? Misschien ook niet, maar als ik al een fout kan uitlezen, heb ik misschien al een idee en kunnen ze me geen ‘blaaskes wijsmaken’ zoals wij dat hier zeggen.
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Volgens mij moet je met dat apparaat inderdaad gewoon je foutcodes uit kunnen lezen, maar dan moet je Berlingo uiteraard wel bezitten over een EOBD/OBD II aansluiting (weet uit m’n hoofd niet of jouw Berlingo een OBD II stekker heeft). Succes!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Hij heeft een OBD2-stekker in het kastje bij de zekeringen. Een kennis heeft een toestel om uit te lezen, dat gaan we één van de dagen proberen. Ik ben benieuwd…
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
OBD uitgelezen. Foutocode P0351 - “Ignition Coil “A” Primary/Secondary Circuit”
Na reset, naar huis gereden en het lampje bleef uit. Ik verwacht dat het nog wel eens terug zou kunnen gaan branden.
Iemand ervaring met deze fout?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Reset de ECU eens.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hoe?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
20 minuten de accu losgooien.
Wel met de sleutel uit de buurt, want anders kun je andere artefacten krijgen.
Deze foutcode duidt op een bobineprobleem.
Dat is een stuk veroudering, dat zal waarschijnlijk verergeren in de loop van de tijd.
Als het blijft aanhouden, de bobine rail vervangen (+/- EUR 90).
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Accupolen los voor, ik geloof, 10 minuten of je haalt de stekker van de ECU af voor een even lange periode. Na het resetten de motor stationair warm laten draaien. De ECU stelt dan allerlei waardes in.
Edit: zie ook hier
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Beste lezers,
Toegegeven, ik ben van de oude stempel en autoelectronica beschouw ik niet als een van mijn specialiteiten. Ik rommel nogal veel aan mijn Berlingo 1.9D600 uit 2000. Regelmatig gooi ik de accu los tijdens werkzaamheden, of laatst toen ik een nieuwe koppelingskabel erin zette, heb ik even de hele accu plus houder eruit gehaald. Begrijp ik uit de verhalen hierboven dat de ECU dan reset en er eigenlijk een leercyclus moet gebeuren? Ik heb dit echt nog nooit gedaan, en heb ook nooit gemerkt dat dit nodig was. Geldt dit inleren ook voor diesels?
Ja dat geld ook voor diesels.
Accu losgooien doe ik niet snel meer tenzij werken aan starter of zo, if it ain’t broke don’t fix it
Verder zijn piekspanningen ook te vermijden ; vonkjes trekken of startkabels gebruiken, snelladers…..
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Maar bij een diesel uit 2000 (net als mijn Xsara), bestaat de kans dat het een 1.9D DW8 is. Heeft die wel een ECU?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
inderdaad niet bij motoren met een mechanische pomp.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Auto heeft een groot onderhoud en nieuwe riemen gekregen, lampje is niet meer aangeweest…
Afwachten dus. Alvast bedankt voor de adviezen hier.
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu