Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
Hallo mensen.
Morgen een proefrit op de agenda met bovengenoemde auto.
Zijn er eigenaardigheden (do’s and don’ts) m.b.t. motor en bak?
Auto ziet er op de foto goed uit en de verkoper staat bij mij bekend als betrouwbaar.
Enig advies stel ik zeer op prijs.
B.v.d.
Motor: Moet “zacht” lopen en zonder hakkelen helemaal tot 6000 rpm optrekken, zowel als je langzaam optrekt als wanneer je sneller optrekt. ( moet je met de hand schakelen).
Versnellingsbak: Moet vooral zonder haperen schakelen, schokken etc. is niet goed.
Eerste series bobines gaan maar 25.000-30.000 mee ( sagem), latere van Delco gaan veel langer mee, is een warmte probleem.
Kijk eens met de lexia of er problemen zijn geweest met de catalysatoren, dat komt nogal eens voor na problemen met de bobines.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
Bedankt voor de snelle reactie.
Bak en bobines zal ik navragen en zelf checken.
De bedoeling is toch een dikke 100km te proefrijden om zo een duidelijk beeld te krijgen van deze auto.
Verkoper is n.m.m. ok, auto lijkt ook ok.
Morgen koppel ik terug.
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
Update.
De auto rijdt uitstekend en ziet er netjes (gebruikt maar geen deuken) uit. Geen vreemde zaken of kraken. Climate control, radio en hoogteverstelling werken. Motor loopt als een zonnetje en bak schakelt erg soepel (ook in manueel). Dik 100km gereden (snelweg,stad en klinkerweg) en het comfort is erg goed, zeg maar gerust zeer goed.
Twee kleine dingetjes vielen mij wel op.
1) Eén raam tikt een keer wanneer deze open gaat.
2) De cruise control krijg ik niet ingesteld.Waarschijnlijk doe ik zelf iets verkeerd.
Onderhoudsboekje met stempels aanwezig. D-riem 5 jaar geleden (35.000km terug) vervangen, ook afgestempeld bij erkende Citroën dealer.
Een zeer indrukwekkend rijdende auto. Mijn 406 is een prima auto qua comfort, de C5 is een klasse beter, wat een rust aan boord.
Morgen terug naar de verkoper, even kleine korting bedingen en kopen
Het is een Exclusive met (denk ik) alle opties.
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
Ik zag dat het display verschillende dingen toont bij starten.
Olie schijnt laag te zijn, morgen even bespreken.
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
Auto gekocht
CC is in orde (verkeerde bediening), olie bleek goed (moet het boekje nog eens rustig lezen) er schijnt een melding op de boardcomputer te verschijnen wanneer het niveau te laag is, en tikken raam is waarschijnlijk een klauw die iets speling heeft, mechanisme is het niet bij navraag monteur.
Een cruisemobile waarmee je plezier krijgt auto te rijden.
Van 406 naar C5 is een grote stap, maar ik kan over de Pug geen slecht woord zeggen.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Laten we hopen dat je dat over een tijdje over deze Citroen ook geen slecht woord hoeft te zeggen. Geniet van deze cruise-mobiel.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Reken wel op 1:9 en dan moet je je ook nog beheersen.
Daarom kosten oude 3 liters op benzine erg weinig. Veel meer dan € 1.000 zou ik er niet voor geven. Zeker niet als er nog nieuwe banden onder moeten en zo.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Hangt er een beetje van af, maar een ph1 V6 moet je nog wel iets beter kunnen scoren dan 1 op 9. Volgens mij haalde ik ermee 1 op 9,5. De ph2 V6 deed het bij mij slechter, door het hogere gewicht (ondanks de betere automaat).
Waar ie zuipt is in de stad. Korte ritjes sowieso niet doen, want je moet anderhalf keer zoveel olie en koelvloeistof verwarmen…
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
Bedankt voor de reacties.
Zoals het nu uitziet heb ik een volledig (electra inclusief) werkende C5.
D-riem die ik komende tijd niet hoef te vervangen, vier nieuwe banden, beurt (incl. nieuwe olie 5W40),leer in zeer goede conditie, motor en bak lopen geweldig (bak beter dan verwacht) voor €2650.
Gezien de onderhoudsintervallen van 30.000km hoef ik komende twee jaar niets te doen aan de auto (theoretisch). Hierin speelt ook een rol dat ik de auto van een Citroënspecialist heb kunnen kopen die ik tevens al kende van het onderhoud van mijn vorige auto’s, deze garage levert goed werk.
Je moet ook gewoon geluk hebben en zo’n oude motor niet afjakkeren maar lekker cruisen
Als je de D riem ook moet vervangen is de auto afgeschreven (duurder als de dagwaarde)
Ik hoop voor je dat je geen katproblemen tegenkomt. Dat wil nog wel eens met ph1 V6 - en is errug prijzig.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Prima keus, een zijdezachte motor met genoeg pit, en prima comfort.
Die KAT’s zijn alleen een probleem na problemen met de bobines, maar als ie altijd dealer onderhouden is zijn die allemaal al gewisseld door betere ( oude SAGEM’s konden niet tegen hitte, MTBF +/- 50.000 km of minder, nieuwe Delco bobines blijven heel, die V6’en zijn nog gebouwd tot +/- 2010.
D- riem van 35.000 km, dan kun je nog minstens 65.000 km door, de leeftijd is minder belangrijk.
Ik zou er zo naar kijken: Meteen afschrijven, en meteen genieten.
Veel plezier !
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
De auto is dealer onderhouden, 2 eigenaren en de verkoper heeft zelf de laatste beurt en APK uitgevoerd en tevens is het onderhoudsboekje tot ik meen 125k of 135k afgestempeld met 160k op de teller.
Bedankt voor de tips en dat jullie mij het zweven gunnen
Ik zal dit draadje blijven updaten.
Gelijk afschrijven inderdaad, en een D-riem zal waarschijnlijk niet meer lonen. Over een maand of drie tot zes weet ik of het goede auto is/blijft, in ieder geval een indicatie.
Komend weekend een eindje gaan cruisen door de Ardennen misschien (niet al te ver van Roermond).
Dat genieten tot nu toe lukt vrij goed Nu een kleine 200km gereden en bevalt prima.
Zijn er tips hoe een KAT te ontzien (benzine van een specifiek merk of type (98) te tanken?
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Ik heb een Xantia V6 automaat. Gemiddeld 1 op 10,5. Zou een C5, toch een modernere auto, het niet zuiniger moeten kunnen doen?
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nee, want zwaarder.
De motor loopt prima op 95 je zou een tikje meer vermogen moeten halen en een iets beter verbruik op 98, maar reken in minder dan een procent, de motor past zich automatisch aan aan het octaangetal, voor de Kat’s levert dat niets op.
Kat’s kun je niet echt ontzien, maar wat je wel kunt doen is als de motor niet mooi rond loopt meteen een lexia er aan hangen ( bij de dealer bijvoorbeeld), en niet mee rond blijven rijden.
To err is human, not to err is divine.