Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Oh ja, en ook de tip van de relaisvoeten neem ik ter harte. Bij mij beide vorige XM’s is het dimlicht al uitgevallen op vervelende plekken.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Kleine update: na 4000 kilometer rijdt de wagen nog steeds fantastisch. De vering (computer) is hersteld en dat scheel véél.
Probleem wordt nu een nukkige motor. Er is een probleem dat zich soms voordoet met warm starten. Of beter gezegd aanslaan, want de (nog niet vervangen, gare) startmotor krijgt er steeds meer zin in als ze echt rondjes moet maken. Maar dat terzijde, dat moet ik eerst in het onderhoud zoeken. Bougies en bougiekabels zijn in bestelling.
Erger is dat de auto héél soms ineens afslaat bij gas loslaten. Dat heeft vast met hetzelfde onderhoud te maken, maar dan de vraag: is het normaal dat ik daarbij onmiddellijk alle stuurbekrachtiging verlies? Vanmiddag reed ik, gelukkig bij het indraaien op mijn eigen tuinpad, echt de heg in… Dat zou ik liever niet op een knooppunt meemaken op volle snelheid.
Corrosion sympa!
Ja dat klopt. Bij laatste type wordt de stuur bekrachting gevoed rechtstreeks uit de pomp. Zitten geen bollen tussen.
Als pomp stilvalt, gelijk zwaar sturen.
Bougieskabels? Zo uit mn hoofd, die zijn er niet. Of heb je bobine blokken besteld? Wel een verdacht bij uit vallen etc.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ja, hoe noem je zoiets… Het zijn wel degelijk bougiekabels, maar dan samengebouwd in een setje met een eindstuk waarmee, per drie stuks, de bougies gevoed worden… Er zijn dus twee sets nodig.
Overigens die stuurbekrachtiging: LEVENSgevaarlijke bezuiniging naar mijn smaak. Een motor kan eens afslaan, en dan gebeurt er iets waar de gemiddelde gebruiker (en ook ik dus…) niet op rekent.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Noem mij één hedendaagse auto waar de stuurbekrachtiging niet meteen wegvalt als de motor stilvalt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
En wees eerlijk. Bekrachtiging is vooral nodig bij lage snelheden. Vandaar dat er progressieve stuurbekrachtiging is waarbij het effect minder wordt met het toenemen van de snelheid.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Noem mij één hedendaagse auto waar de stuurbekrachtiging niet meteen wegvalt als de motor stilvalt.
De C1 en nog een paar auto’s met elektrische bekrachtiging….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Freek1971 schreef:Ja, hoe noem je zoiets… Het zijn wel degelijk bougiekabels, maar dan samengebouwd in een setje met een eindstuk waarmee, per drie stuks, de bougies gevoed worden… Er zijn dus twee sets nodig.
Jouw auto heeft 3 bobines die direct op de bougies zitten. Vanaf die drie bobines gaan 3 losse bougiekabels naar de achterste 3 cilinders.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
waterman schreef:JanSr schreef:Noem mij één hedendaagse auto waar de stuurbekrachtiging niet meteen wegvalt als de motor stilvalt.
De C1 en nog een paar auto’s met elektrische bekrachtiging….
Ook grote auto’s? Zo’n C1 krijg je met spierballen nog wel aan de kant. Bij een C6 is dat al een stuk hachelijker, zoals ik uit ervaring weet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ook grote auto’s, bijvoorbeeld de XE.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Vanmiddag wéér, op een parkeerterrein. Ik kon nét snel genoeg met twee armen aan het stuur gaan hangen. Natuurlijk zeg je: ‘rem dan’, maar het duurde toch een seconde voor ik die tegenwoordigheid van geest had. Apart hoor, in een tijd waarin veiligheidsdenken zo centraal staat.
Goed, afgezien daarvan: de kabels heb ik dan vermoedelijk verkeerd besteld, hoewel op kenteken. Maar eens even kijken. Het rijden blijft een genot waar ik me werkelijk iedere minuut bewust van ben. Wát een heerlijke auto.
Corrosion sympa!
Freek1971 schreef:Apart hoor, in een tijd waarin veiligheidsdenken zo centraal staat.
Ik kan je opmerking niet plaatsen. De XM is in de jaren tachtig van de vorige eeuw ontworpen; de gebruikte technologie is dus al bijna 30 jaar oud. Als de XM een moderne auto zou zijn dan zou er een ander soort stuubekrachting in zitten.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik vrees van niet, Wim. In de bijdragen van Waterman zie je dat hedendaagse auto’s ook niet te besturen zijn zodra de motor stil valt.
Zelf ervoer ik dat met een C6.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Waar het mij om gaat Jan, is dat Freek het hedendaagse denken gebruikt om niet hedendaagse techniek te toetsen. Dat geldt evenzeer voor de C6 waarvan het ontwerp al meer dan 10 jaar oud is.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Daarbij lijken jullie over het hoofd te zien dat er NU auto’s op de weg komen met stuurbekrachtigingen die uitvallen als de motor stopt.
Bij de oer XM (en de DS GS, SM, CX) had je daar een last van, alleen met de XM’s en Xantia’s met Peugeot stuurbekrachtiging, dus die met de tweeschijfs HD pomp. En helaas ook bij alle nieuwere types.
Voor mij een reden te meer om het reguliere onderhoud aan te houden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop