Nadat ik samen met mijn vader een ID19p heb gerestaureerd (zie topic bij het forum id/ds) zijn we een nieuw project begonnen. 2 weken geleden hebben we van een kennis een 2cv6 club uit ‘87 gekocht om te restaureren. Althans, er moet een nieuw chassis onder en er moeten een paar plekken worden aangepakt maar de auto is nog relatief goed. Op technisch vlak is de auto altijd goed onderhouden maar nadat ie bijna 30 jaar als dagelijkse auto heeft gediend verdient de eend een goede beurt/restauratie. Door de jaren heen is ze dus goed onderhouden en een nieuw dakje, banden, koppeling e.d. zitten zijn al vervangen. Wel heb ik een aantal vragen aangezien we nog niet zo thuis zijn in de a-types;
-de motor zou op euro 95 moeten kunnen lopen; ik heb het motornummer gecheckt en dit is het type wat dat kan. echter loopt ie stukken slechter op 95 dan op 98; 123 ignition erin zetten?
-een kraak aan de achterkant bij uitveren; een typisch zeehondengeluid maar ik vrees dat het een draagarmlager is, vraag me niet waarom.
-achteruitversnelling; de bak is prima en schakelt soepel maar ik heb gehoord dat achteruitrijden op een helling of met wat snelheid de bak kan slopen. Is er een manier (behalve heel voorzichtig rijden; mn moeder en zusje hebben toch wat minder gevoel voor techniek) om dit op de een of andere manier te voorkomen? bv versteviging oid?
-welke dingen raden jullie aan om toch meteen te vervangen als we bezig zijn. de koets komt van het chassis af.
-welk chassis raden jullie aan? ik heb een voorkeur voor gegalvaniseerd maar heb ook gehoord over verstevigde chassis; in de toekomst wil ik misschien wel aan zo’n raid mee doen en dan is een P.O. aan te raden… uiteraard moet het allemaal goedkoop gebeuren, het hoeft geen concoursstaat te worden maar wel deugdelijk en betrouwbaar voor in elk geval de komende 10 jaar.
verder kan ik zo even niets bedenken maar er komen vanzelf wel weer vastgerotte bouten en andere dingen die stuk gaan. Vanaf november gaat ie uitelkaar, ik ga proberen jullie op de hoogte te houden met fotos.
edit:ik had er een paar fotos bij geupload maar die zijn te groot. iemand enig idee hoe ik vanaf microsoft ondedrive fotos kan plaatsen?
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007
- Ami 8 berline business edition
Ik ben een liefhebber maar geen grote techneut, zeg maar een kleintje.
Ik zou geen 123 ignition erin zetten, da’s niet origineel en mijn monteur ( ruim 60 ) wil alleen puntjes
zeehonden kraak kan wijzen op de veerpotten ( moet speciale olie hebben )
Chassis weet ik niet, wat slim is.
Groeten,
Maurice
La vache qui rit.
Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
123 is prima.. Slecht rijden op euro 95 duidt op slechte ontsteking. Veerpotten inspuiten met motor olie..
Achteruit rijden moet je rustig doen. Niet harder dan loop snelheid. Is niks aan te doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
123 is prima voor een 2cv. Slecht lopen op 95 kan betekenen dat de huidige ontsteking niet zo fris meer is en van tijd is geraakt. 123 er in, kun je zelf, goed op tijd zetten, kleppen stellen, carburateur schoonmaken en afstellen en lekker gaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
123 is inderdaad makkelijk, maar zeker niet nodig. Met gewoon punten krijg je hem ook goed, maar ja die moet je wel elke 5 a 10.000 bijstellen of vervangen.
Bak kapot bij achteruit komt doordat dan een schakelmof (van ik dacht de 2e versnelling) uit zijn borging los loopt en los draait. Dat is preventief wel te voorkomen, maar daarvoor moet wel je bak ( deels) uit elkaar. Mof goed vast zetten en extra goed borgen.
Kreunen: veerpotten halve slag omdraaien en inderdaad 1/4 liter motor of bakolie er in gieten door de opening waar de trekstang doorheen komt.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Kraken is inderdaad van de veerpotten. Maar daar moet je geen gewone olie ingooien!
Dat is niet goed. Er moet wonderolie in/ ricinus olie. Zo tekoop op intenet of pharmacie.
100CC per kant erin. Eend aan een kant opkrikken tot beide wielen los zijn/ Dan de veerpot 180 graden draaien.
Komende jaren klaar.
Elke eend moet prima kunnen rijden op euro. Dus inderdaad eerst groot onderhoud plegen.
Beslist electronische onsteking erin, 123 of een ander merk.
Eend loopt dan veel beter. Puntjes blijf je werk aan houden, moet je om de 10k weer afstellen.
Chassis, persoonlijk, galvaniseerd vind ik niks. Helpt maar ten dele tegen roest in toekomst.
Ben voorstander van orginele chassis zoals in cassis verkocht worden.
Of als je dan hand kan leggen op een jaren 70 chassis, die roesten ook bijna niet.
Geen imitatie spul gebruiken, die gaan er echt snel weer aan.
Met eend altijd rustig achteruit rijden. En pas als je stil staat schakelen naar zn een en weer rijden
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
inderdaad nooit motorolie of bakolie in je veerpotten. Uitsluitend wonderolie!! Je helpt anders het frictiemateriaal op de veerschotels in de veerpot om zeep.
probleem van het loslopen van de ring in de bak die de mof van de 2 en 3e versnelling bedient bij achteruitrijden is makkelijk te verhelpen. ca een uur werk, heb je de bak er naast liggen is het maar een half uurtje werk.
Ik heb hier op het forum al eens een nauwkeurige beschrijving gegeven compleet met video. Zoek maar ff
op; versnellingsbakprobleem en oplossing
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Top, bedankt alvast voor alle reacties. Wat blijkt; de bougiedop zat er goed op maar de kabel die aan de bougiedop vastzit maakte slecht contact; nu loopt ie weer als een zonnetje.
Vanaf 2 oktober is ‘ie geschorst omdat ie de APK niet meer doorkwam; chassis is zo rot als een mispel (maar dat wisten we bij aankoop al). Morgen begint het feest; dan gaan we beginnen met demonteren. Aangezien er een nieuw chassis onder komt ga ik die technische puntjes allemaal aanpakken, dat stelt niet zo heel veel voor gelukkig.
Bij de RDW keuring (schouwen vanwege vervangen van het chassis) aan de praat geraakt met een man die Chateax deux chevaux runt en daar ook nog een keer langs geweest om op een brug te inventariseren. Het chassis is aan de voorzijde zó rot dat het blijkbaar gevaarlijk is om er mee te rijden. Verder zijn de achterdempers versleten en de vloerplaten niet fris meer. De koets heeft als enige minpunt een rotte paravan en een klein roestplekje in de kofferbak.
Ik heb inderdaad al gehoord dat ricinusolie the way to go is bij die veerpotten (ik ben gewend om alles wat kraakt; scharnieren etc. met motorolie te smeren of met lagervet als het dik moet zijn).
Sleutelwerk en alles wat met sleutels, schroevendraaiers etc los en vast kan doen we uiteraard zelf maar laswerk gaan we niet doen ( laten we doen). Verder ben ik maar voor een ding huiverig bij auto’s om aan te werken en dat zijn versnellingsbakken maar ik ga het proberen, niet dat ie kapot is maar dat wil ik ook zo houden.
Enfin, tussendoor maken we foto’s zodat we weten hoe en waar alles terughoort (dat hebben we niet gedaan met de restauratie van de DS en we hebben nog steeds 2 schroefjes en een paar ringetjes over) en die zal ik jullie ook niet onthouden.
Owja, de keuze is toch gevallen voor een origineel chassis (kataforese ipv gegalvaniseerd), vooral omdat de gegalvaniseerde chassis’ vaak krom zijn en slecht passen. De geschatte (hopelijke) datum waarop de eend weer klaar is ligt rond eind juni/begin juli.
edit; 3 foto’s let niet op de BMW, dat is weer een andere hobby.
https://plus.google.com/photos/106560575191184580543/albums/5929082560399622241
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
afgelopen weekend de eend uitelkaar gehaald. Alle bouten gingen makkelijk los. Wat nu opvalt is dat de eend héél slecht gerestaureerd is in het verleden. Op het chassis zitten een paar platen gebakken over rotte plekken heen en de achterkant van het chassis, dus de 2 balken onder de kofferbak, zijn krom en scheef aan elkaar gelast. maakt niet uit want dat wordt toch vervangen maar het geeft toch te denken over de kwaliteit van de rest van de eend. In de bodem van de koets horen links en rechts rubber doppen waaronder bouten zitten waarmee de koets aan het chassis is bevestigd. aan de passagierskant is op de plek van deze doppen simpelweg een plaat gelast zodat we met de slijptol 2 gaten moesten maken om bij die bouten te komen. Ook de achterschermen en achterkant van de kofferbak heeft een laag kit en verf zodat de vorige eigenaar het slechte restauratiewerk niet kon zien. De koets is dus wel iets slechter dan we hadden verwacht. De enige echte tegenslag die we hebben gehad is dat we de voorruit wilden verwijderen maar dat die er niet heel uit gekomen is en de achterruitjes hebben we maar laten zitten omdat we die niet ook wilden slopen. Enfin, de foto’s doen de rest van het verhaal. Volgend weekend gaat de koets naar de eerdergenoemde garage en halen we meteen een vers chassis op.
Wel hebben we nog een paar ‘losse’ vragen;
- hoe haal je een ruit er uit zonder hem te slopen? we weten wel hoe die er in moet.
- wat voor ‘vloerkleed’ raden jullie aan (rubber matten behouden of stoffen matten erin?)
- wat voor plakstrip tussen koets en chassis bij terugplaatsen?
Alvast bedankt!
en hier de link naar de foto’s. Ik weet niet hoe ik ze rechtstreeks op het forum kan plaatsen. https://plus.google.com/photos/106560575191184580543/albums/5929082560399622241
ps. de karwei is geen sponsor maar in de paar jaar dat ik daar een bijbaantje had heb ik wel een mooie set ‘oude kleren’ verzameld
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Stoffen matten erin! Elke eend lekt water naar binnen. En bij stof kan het weer verdampen. Gelijk paar gaatjes boren in de vloerplaat.
Je kunt bij elke 2cv leverancier zon chassis montage set halen. Mooiste vind ik die van Mehari club cassis.
Op je voorstoel gaan zitten en met voeten eruit duwen. Heel soms knappen ze inderdaad.
Ik zou gelijk een gelaagde voorruit terug plaatsen.
Kan het niet heel goed zien op de fotos, maar dat wordt aardig klus nog die koets?
Ben wel benieuwd welk chassis je nu exact gaat gebruiken.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Voordat ik de ramen verwijder ga ik eerst even met de vingers achter het raamrubber langs, aan de binnenkant om het rubber wat los te maken.
Daarna voorzichtig in een hoek (voorraam, en 3e zijruitjes bovenaan) gaan drukken en rustig aan het rubber over de rand van de koets werken. Bij laatstgenoemde eerst 1 kant op werken en als je naar beneden gaat aan beide kanten om en om het rubber loswrikken. Succes
top! ik denk wel dat we die achterste raampjes laten zitten voor nu. Ik weet dat er aan een kant een beetje roest onder zit maar dat raampje halen we er wel uit bij chateu deux chevaux.
Wat betreft die koets, dat wordt inderdaad nog een aardige klus. het is vanaf het begin de intentie geweest om hem op te knappen maar als het dweilen met de kraan open is dan komt er misschien een betere koets op. We hebben nog even nagedacht over een burton koets maar we vinden een eend sympathieker, praktischer (ik ben 1,95) en zon burton koets kost ook een lieve duit.
Bij chateax deux chevaux halen we ook het chassis op, weet niet waar die precies vandaan komt maar het is rdw goedgekeurd en de holle ruimtes worden behandeld dus dat zit wel snor.
Verder zijn we van plan om er ook in de winter mee te gaan rijden maar aangezien er geen stevige verwarming in zit ben ik aan het nadenken over hoe dit verbeterd kan worden. De meest simpele oplossing zou een elektrisch kacheltje op 12 volt van de action zijn. Wat me meer aanspreekt is een standkachel op benzine. ten eerste omdat ik geen idee heb in hoeverre de dynamo van een eend extra belasting behalve koplamp en ontsteking trekt en ten tweede omdat ik het gewoon gaaf vind om zon benzinegestookt ding er in te bouwen. Nadeel is natuurlijk wel een verbruik van ongeveer een liter per uur extra en de hoge aanschafprijs + gecompliceerde inbouw.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Goeie koetsen worden schaars, maar zijn er nog wel. Goed lassen is kostbaar.
Tja chassis, al veel over geschreven. Maar die imitatie dingen hoef ik zelf niet. Wel goedkoop, en het kan ook wel.
Maar owww wat kan dat roesten.
Standkachel, heb ik wel eens gehad orgineel van webasto. Was erg grappig. Die eend was echt midden in de winter snoei heet te krijgen.
Electrich, je kan wel wat extra belasten bij een eend. 100w kan er wel bij.
Electronische ontstekking is vermoedelijk gunstig, trekt minder ampere dan de puntjes.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Als de auto binnen slaapt en je rijd er lange afstanden mee, heb je echt geen extra verwarming nodig. Maar als het een buitenslaper is en je rijd korte afstanden dan zou het misschien wel lekker zijn, al was het alleen maar om de ramen wat helder te krijgen
bedankt voor de tips. Dat idee van de verwarming laat ik maar even voor wat het is voor nu; die dingen zijn hartstikke duur! Afgelopen weekend is de koets naar chateaux deux chevaux gebracht en hebben we daar een nieuw en behandeld chassis gekocht. Verder is de motor van het oude chassis afgehaald en hebben we de achteras er af kunnen halen. de veerpotten zitten zo ontzettend vastgerot in het oude chassis dat dit erg veel tijd in beslag nam. OOk de bouten in het chassis waaraan de schokbrekers komen zitten erg vast maar komen met wat overtuiging (een passende ringsleutel + een stuk pijp voor extra hefboom) wel los. Meteen de benzineleiding en remleiding over gezet in het nieuwe chassis. Over een paar weken (wanneer de tijd het toelaat) maken we de vooras los en ook meteen de veerpot aan de rechterzijde. Dan kan dat oude chassis in de tuin totdat de rdw het wil zien maar dan ligt het ons tenminste niet in de weg als we de losse onderdelen goed schoonmaken en een mooie laag hammerhite geven.
Op de fotos ligt het nieuwe chassis op de tijdelijke ‘werkbank’; gemaakt van oude pallets.
https://plus.google.com/photos/106560575191184580543/albums/5929082560399622241
en hier waarschijnlijk al wel bekend maar ik deel de link toch even: http://www.entmontage.de , veel tips en lekker veel fotos.
enfin, over een paar weken gaan we weer verder.
ps. om jullie bezig te houden natuurlijk nog wel een vraag; op het oude chassis zit er onder de motor een beschermplaat maar op het nieuwe niet. de plaat zit voor zover ik heb kunnen ontdekken vastgelast op het oude chassis, bij het nieuwe chassis zijn wel gaten voorzien voor montage van een plaat. Moet ik die losslijpen en overzetten? of hebben jullie hier een andere mening over?
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Je kunt de oude plaat losboren. En lassen op het nieuwe chassis. Je kunt het stuk ook los kopen.
Alternatief is dat je een motor beschermplaat gebruikt die je vast kan schroeven. Zoals die gebruikt werd onder de mehari.
Sommige eenden hadden ook zon losse plaat. Dat is wel het makkelijkst.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980