8 van de 31
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
DUBBUS
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 07 november 2014 05:00 PM
  [ # 106 ]

” de stalen strip draagt bij aan de zitting”  daarmee bevestig je dus het belang van de strippen en ontkracht je je eerdere opmerkingen. zelfs jouw opmerking dat de strippen de band bij een noodstop niet helpen op hun plek houden bij een volle band is indien correct niet relevant bij lage spanning of een lekke band. Dan is waar ik de strippen heb gelast het enige wat de band tegen doordraaien beschermd.

op mijn velgen kunnen nu veilig en verantwoord 16 inch banden en daar ging het om.
We zijn het dus eens dat dat niet verantwoord is op een 400 velg. Ik begrijp dus je tegengesputter niet ,
ook al vind jij dat de strippen slecht bijdragen aan een goede zitting nuttig zijn ze in jouw ogen dus ook.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 07 november 2014 05:16 PM
  [ # 107 ]

Mijn voorkeur, los van de kosten, is als volgt:

1a. 400mm band op 400mm velg
1b. 16” band op HY-team velg
2. jouw oplossing
3. 16” band op 400mm velg

Het laatste raad ik, net als jij, iedereen af.

Optie 1 is zoals het hoort, daar hebben slimme koppen op zitten rekenen, en heeft dus mijn voorkeur.

Jouw optie zit er tussenin. Je hebt namelijk minder effectief oppervlak tussen de band en de velg. Niemand weet precies wat het effect hiervan is, maar voor mijn gevoel zal het wel loslopen. Daarom vind ik het, zoals eerder gezegd, wel prima.

Het blijft echter zo dat deze optie niet mijn voorkeur heeft.
- Verboden door de TUV
- Risco bij verzekeringskwesties
- grotere kans op lekke banden
- en je hebt één velg met 185gr lood

Maar goed, het is een stuk goedkoper dan optie 1 en daarom snap ik jouw keuze. Ik ga echter voor optie 1.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 november 2014 05:17 PM
  [ # 108 ]

Als je de 16 inch op een gewone 400 velg legt kan de band gaan hobbelen. krijgt hoogte slag. Hij moet wel degelijk strak op die strippen liggen.
Er zit in de rand van de band erg veel staal om te voorkomen dat de diameter van de rand groter wordt door opblazen.

Gert-jan is dus goed bezig.

Het wiel met veel lood kan je nog proberen te verbeteren door de band 180 graden te draaien tov de velg. Werkte bij een XVS bij mn DS ook.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 07 november 2014 05:33 PM
  [ # 109 ]
bogaard77 schreef:

Als je de 16 inch op een gewone 400 velg legt kan de band gaan hobbelen. krijgt hoogte slag.

Er rijden zeker 100 bussen rond met 16” banden om 400mm velgen. Geen een heeft last van hoogteslag, dat kan met de max snelheid te maken hebben. Gert-Jan heeft wel een goed argument dat deze band wat beter op zijn plaats zal blijven wanneer deze lek gaat.

bogaard77 schreef:

Er zit in de rand van de band erg veel staal om te voorkomen dat de diameter van de rand groter wordt door opblazen.

Dus jij denkt dat een significant deel van de frictie ontstaat tussen de band en de strip? Ik denk nog geen procent. Het merendeel van de weerstand zit tussen de rand van de velg en de band. Dit oppervlak is rondom ruim drie millimeter kleiner geworden. Hopelijk valt dit binnen de productie- en veiligheidsmarges.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 07 november 2014 05:37 PM
  [ # 110 ]

TUV verbiedt niets , ze keuren alleen zaken goed. en de wet kan eisen dat iets TUV goedgekeurd is.
het lijkt mij sterk dat de TUV het lassen van deze strippen op een velg onderzocht heeft. Zouden ze dat gedaan hebben kunnen ze het eigenlijk niet anders dan goedkeuren. Ik kan geen reden bedenken waarom niet.
Dat de TUV het lassen aan velgen bijvoorbeeld het verbreden niet goedkeurd is begrijpbaar.

Verzekeringkwestie is irrelevant , dan moet een verzekering wel aantonen dat het gevaarlijk is cq schade daaruit ontstaan is. iedere strip zit met 32 lassen vast , die gaan nooit meer los. overgebleven randhoogte is identiek aan andere 16-inch velgen. (bijv de landrover velgen die ik heb liggen)

Grotere kans op lekke banden, ik zou niet weten waarom. Niet zomaar wat gaan roepen.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 07 november 2014 09:31 PM
  [ # 111 ]

Overigens is de HY team velg als ik het goed begrepen heb een samengestelde 15 inch velg waarbij een HY hart in een velg gelast wordt. Een veel grotere ingreep waarbij veel meer warmte aan een beperkt deel wordt toevoegd, tegenover de 64 puntlassen die ik gelijkmatig over de velg verdeel. Toegevoegde warmte is risico op vervormen. Ben benieuw wat de TUv van de HY velg vindt. Maar ieder zijn meug en ik waardeer wat het HY team doet. En niet iedereen kan lassen natuurlijk.
Maar ik ben van mening dat mijn oplossing minder ingrijpend is en niet zichtbaar dus het oogt origineel.

en dan durf ik ook nog te beweren dat als je voor dure 400 bamden gaat je daar waarschijnlijk veel te lang op blijft rijden, terwijl je bij de veel goedkopere16 inchbanden eerder wisselt. In alle eerderlijkheid, been there done that.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 november 2014 08:53 PM
  [ # 112 ]

Nee die frictie heeft daar niks mee te maken. Wel is 2 millimeter ruimte in die velg mogelijk een probleem. En nee. In een HY merk je dat denk ik niet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 10 november 2014 12:29 PM
  [ # 113 ]

Ik heb de velg met veel lood teruggebracht en de band 180 graden laten draaien. Hielp wel maar er moest toch nog 2 x 70 gram lood op, binnenkant en buitenkant.
Duidelijk bleek dat er onbalans in de velg zelf zit , zichtbaar met het blote oog op hat balanceerapparaat. Niet in mijn laswerk dus. Afijn dit wiel monteer ik wel achterof desnoods al rezervewiel.
Is er iemand die nog een velg met vierkante lucht-gaten heeft liggen? (jaren 50) ik heb er maar 4 en zou er graag een vijfde van hebben.

Als het weer zo zacht blijft en we dus geen pekel hebben ga ik volgende week een proefritje maken. Maar eerst nu de velgen van een verse laag verf voorzien voordat ik ze monteer.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 november 2014 12:35 PM
  [ # 114 ]
Gert-Jan Brink schreef:

Overigens is de HY team velg als ik het goed begrepen heb een samengestelde 15 inch velg waarbij een HY hart in een velg gelast wordt. Een veel grotere ingreep waarbij veel meer warmte aan een beperkt deel wordt toevoegd

Nou, er zijn ik weet niet hoeveel fabrikanten die op die manier een velg maken: een los hart in een velg plaatsen en op een paar plekken vastlassen. Dus, het is een algemeen bekende werkwijze die geen gevaar met zich mee zal brengen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 10 november 2014 12:46 PM
  [ # 115 ]

helemaal mee eens mits het professioneel gebeurd.
Ga je dit zelf doen is de kans groot op onbalans en krom trekken. Daarom heb ik besloten niet voor die optie te gaan al was ik dat in eerste instantie wel van plan.

Als het HY-team dit klaart heb ik daar respect voor en alle waardering. Ik vind het zelf echter een te dure oplossing en heb daarom voor deze oplossing met strippen gekozen. Een denk ik net zo arbeidsintesieve maar goedkopere oplossing waar uit het punt van veiligheid naar mijns inziens niets op aan te merken is.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 11 november 2014 04:08 PM
  [ # 116 ]

velgen voorzien van een vers laagje verf:

gewoon met de hand geverfd, wel in onze gemeenschappelijk verwarmde ruimte, waar het + 25 C is en de verf en velgen ook eerst daar op temperatuur laten komen.

Ik ben tevreden.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 11 november 2014 04:50 PM
  [ # 117 ]

Ziet er netjes uit. Maar was het niet makkelijker geweest om ze te schilderen voor dat de band en het ventiel er op zit? Of is dan het risico van beschadiging te groot?

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 11 november 2014 11:49 PM
  [ # 118 ]

Doe het zo omdat geverfde velgen altijd beschadigen bij banden omleggen banlanceren en transport.
Ventielen heb ik afgeplakt.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 12 november 2014 02:26 PM
  [ # 119 ]

gisterenavond begonne wat oud laswerk van 20 jaar geleden wat netter te maken. 20 jaar geleden deed ik alles alleen met slijp en afbraamschijf, tegenwoordig gebruik ik ook lammelenschijf en dremel om laswerk netjes af te werken. Zal het nu ook netjes afplamuren voordat er nieuwe verf opgaat.

dit was ook zon vervelend plekje waar ik al een tijdje een roestbobbeltje had zitten.


ga ik volgende week een nieuw stuk in bakken.

Ook de wielen gemonteerd en vandaag vanwege het mooie weer in mn pauze even 30 km proefgereden. Ik heb nog nooit zo trillingsvrij gereden !!!
Tunnel naar Ellingsoy gepakt, naar beneden even naar de 100km op de teller gegaan, zel wel 90 km zijn , de wielen zijn iets kleiner dan 19x400 en de teller ga altijd al iets teveel aan. Geen gebibber , niets.
Op het eiland even een fotootje gemaakt met Aalesund op de achtergrond.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 12 november 2014 03:14 PM
  [ # 120 ]

very good

Profiel  
 
 
8 van de 31
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook