Lang tegen aan gehikt. Maar gisteren begonnen met het eruit halen van de motor en automaat bak van mijn XM.
Opzich wel te doen tot nu toe.
Alleen of ik het weer goed ga krijgen…....wat een berg snoertjes kabeltjes etc.
Automaat, airco en cruise zijn nu opeens een nadeel!
Loop alleen vast, AIRCO had ik leeg moeten halen toen ie nog reed. En ik had gisteren geen dop 35, alleen 36 voor aandrijfassen.
Vraag, moet het ABS blok eruit, of kan dat blijven zitten
Heb een gebruikte bak staan. Maar ben er nog niet 100% uit of ik de XM weer in elkaar zet.
Toch hoop zaken gevonden die net niet goed zijn. Airco pomp zweet wel heel veel. HD regelaar lekt.
Hoes aandrijfas weeeeer versleten, is 2 jaar oud. Veel roest aan subframe.
Carterpan zweet zoals bij veel td’s….....
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Tsja, altijd wat moed voor nodig.
Wat was nou de aanleiding voor de slooppartij?
ABS blok kan blijven zitten.
Al die kabeltjes hebben stekkers die maar op één plek passen, dat valt echt wel mee.
Wat is er moeilijker aan een automaat? Een kick-downkabeltje en een stekker in plaats van schakelstangen.
Een aandrijfashoes hoort echt langer mee te gaan dan 2 jr, dus verkeerd gemonteerd?
Als je toch bezig bent zeker ook de krukaskeerring vervangen.
Een tweedehands aircopomp kan de kop niet kosten. Er ligt er zeker één in het clubmagazijn (van mij afkomstig), evenals een goede automaat.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Automaat is niet goed meer.
Ja stekkertjes had ik gezien. En met tape op geschreven waar ze vandaan komen.
Maar heb er toch al een over die ik nu niet weet. Maar zou moeten lukken.
Door de automaat is het er wel druk onder kap, gewoon groot geval zn automaat bak
Hoes goed gemonteerd, kan ook bijna niet mis gaan. Droogte scheuren. Slechte hoes dus. Dacht valeo, maar weet ik niet zeker meer.
Maar bedankt voor het antwoord! Scheelt weer
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Als ik in jouw schoenen stond nu, had ik ook ff een schop onder m’n achterste nodig! : )Gewoon doorwerken, rustig aan allemaal en het komt goed.
Als mijn automaat het begeeft: please stuur me ook wat aanmoediging
Mijn aandrijfashoes ging precies 2 maanden mee! Ook al niet blij mee…....maar al lang weer vergeten en nu zit er een betere op.
Succes!
Hahaha ja bedankt! helpt! Volgend weekend weer ff verder. Van de week ff dop zoeken. En iets bedenken op airco.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als je dop 35 nodig hebt en je hebt alleen 36, dan kan dat prima hoor. Op zulke groottes maakt een millimeter echt niet uit.
Met een gewone ratel niet inderdaad.
Maar met een slag moersleutel werkt het niet. Dan is die spelling teveel.
Wel ff geprobeerd natuurlijk!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Of een zeskant, dan kan het wel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dop 35 besteld en gekregen, ging zo los de aandrijfassen.! Een fusee snel los. die andere zat weer eens muurvast. Maar gelukt.
Airco is ook leeg, de klusbuurman werkt in de koude techniek, das nog eens handig.
De zooi in de takel gehangen, maar in mn eendje durf ik dat niet. Maar ff met iemand erheen en dan eens kijken of het er uit wil.
Wel giga klus zeg! poeh
Oja ABS blok toch maar los gehaald, op een wartel na die niet wil…...maar kan de boel wel beetje naar beneden buigen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
In elk geval zo te zien een fijne kraan, met ‘voeten’ die lang genoeg zijn om de hele zooi niet voorover te laten kiepen. Ik heb dat hier recentelijk anders gezien bij demontage van mijn 2.1. TD. Dat geval stond écht bij elke manouvre op kantelen.
Corrosion sympa!
Wat gebeurt er met de motor? Ik ben op zoek naar een goede motor voor in m’n service break. bouwjaar 1998 met lucas pomp.
6x XM 2.1 TD, CX 2.5 GTI 1986
Eend kijken of ik de boel vandaag weer er in krijg.
Vraag: Zit de koppelomvormer gewoon op de bak geprikt??? Zit zo gammel vast??
Er zegt niet iets “KLIK” en klaar…..
Toe ik de bak eraf had, moets ik die omvormer wel echt los trekken.
Want ik heb het gevoel dat als ik vervolgens de bak weer tegen de motor aan schuif, de koppelomvormer scheef is gezakt.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Die koppelomvormer zit op een tandbaan/spiebaan op een as in de bak. ( eigenlijk een meervoudige as..) Dat is alleen om moment over te brengen, niet om ‘m op z’n plaats te houden, daar dient de bevestiging op de driehoek plaat voor die aan de krukas zit. Als ie strak zat toen je hem er af haalde zou hij nu net zo strak moeten zitten, maar er zou wat gekleefd kunnen zijn of de bak een vacuum hebben gehad, dan moet je hem er echt af trekken. Kijk maar eens op een tekening van de 4HP18. Dat ding is zwaar, dus beweegt altijd een beetje, en ja, is geen klik, bevestiging is op de krukas zoals gezegd.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De koppelomvormer moet je eerst aan het vliegwiel vastbouten. Eruit aan de vliegwielzijde een tap aan met een kunststof centreerbusje erom.
Die bouten hebben een fors aanhaalmoment. Met een 2e rang doppenset krijg je ze niet goed vast.
Als dat allemaal gelukt is schuif je de bak er tegenaan. De twee uitsparingen in de holle as moeten over nokken heen in de bak. Die drijven de oliepomp aan. Het wijst zich eigenllijk vanzelf.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop