3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Klein ideetje, denk ik…
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 10 februari 2006 03:50 PM
  [ # 31 ]

Is een Maserati V6 geen optie? Historisch best verantwoord, is hooguit wat lastig aan te komen. En als een DS blok in een SM past, zou het omgekeerde toch ook mogelijk kunnen zijn? Een V6 is in ieder geval niet zo breed als een boxer, en vaak ook korter dan een 4 in lijn blok.  Idea

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 februari 2006 03:56 PM
  [ # 32 ]

Winnetou.. Hier is al een draadje van….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 10 februari 2006 06:51 PM
  [ # 33 ]

Oh? Sorry… Surprisedops:  ... Heb geprobeerd wat te vinden via Zoekfunctie, maar kan dat draadje niet vinden (zal wel verkeerde steekwoorden gebruiken).
Confused

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 12 februari 2006 07:07 PM
  [ # 34 ]

Nee nee nee nee.
Het meest geniale idee wat Citroën ooit voor de DS had bedacht is een 6 cilinder boxermotor.
En niet een Wankelmotor (wel voor een CX, heb ik gehoord) of V8 oid.

Leuk ideetje, maar hebben jullie er ooit bij stilgestaan dat er bij de Ds prototype met boxer een heel ander chassis is gebruikt?

Dat is te concluderen dat er een gat in het schutbord is gemaakt voor de 4-in-lijn TA motor die achter de vooras is geplaatst.
Dus moet ie voor de vooras, maar kom ik dan niet in problemen met de versnellingsbak?

bovenlangsconstructie

Maar past dat wel onder de motorkap?

De boxer 6-pitter is volgen mij ook eind jaren 60 weer uit de kast gehaald om een soort top-model van de DS te maken. Het ding had iets van 130 pk, benzine-injectie en luchtkoeling. Er is in Duitsland mee gereden over de Autobahn omdat Bosch er iets mee te maken had.

Waarom zou de motor later weer gebruikt zijn…?

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 12 februari 2006 08:42 PM
  [ # 35 ]

Er worden hier wat verhalen door elkaar gehaald:

Arrow #1 DS experimenten:

De enige serieuze motor-experimenten zijn een 16klepper en turbo’s voor de politie geweest. De TAP-DS haalt uit de “standaard” 2.3L 200pk, alleen voor rallye toepassingen geschikt.

Verdere hogesnelheids-experimenten op basis van de DS zijn met een V6 snel verworden tot de Sm, het idee was er nog voor een Sm 4-in-lijn.

Er zijn mensen die zelf iets anders in de DS hebben geplaatst
[list]een CX turbo motor (kan je andersom laten draaien)
een 6-in-lijn (de laaste twee bougies moet je vervangen vanuit het interieur)
een Sm V6[/list:u]

Arrow #2 V6 en V8 experimenten.

Al ten tijde van de TA is er met een V8 ge-experiementeerd (De 22cv) Geen van Citroens eigen ontwikkelingen leverden het verwachte vermogen. De Maserati V6 (afgeleid van een V8 ) leverde wel genoeg vermogen, deze is ingezet voor project-S. De 24-klepper V6 kwam tot 380pk.

Arrow #3 Boxer experimenten.

Voordat de DS klaar was men al bezig met een 6-cilinder boxer, deze leverde (net als de V6/V8 ) niet genoeg, in de uiteindelijk DS constructie past dit bovendien niet.

De 4-cilinder GS is een noodoplossing (uit twee panhard 2-cilinder boxers) nadat de wankel ongeschikt was gevonden. Voor project-L (CX) was er een boxer-6 noodoplossing. Deze boxers hadden dus niks te maken met de eerdere boxer-6 (pre-panhard)

Arrow #4 Wankel experimenten.

Voor de GS en de CX heeft men uitgebreid in wankel motoren geinvesteerd (Comotor samen met NSU). De een-schijfs M35 (effectief 1L) de twee-schijfs GZ (GS birotor, effectief 2L ~110pk) en een drie-schijfs voor de CX (3L ~170pk). Deze motor was zo zwaar dat de standaard constructie van de GS niet voldeed, de GZ heeft een subframe als de CX, waaraan de wankel dwars geplaatst is (net als de CX 4-in-lijn). Verbruik en emissies hebben de wankel de nek omgedraaid, maar ook tegenvallende pk/kg.

Wil je harder met een DS dan is de CX Turbo of Sm oplossing het meest logisch.

Een boxer-6 of 3-schijfs-wankel en een DS gaan volgens mij erg slecht samen.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 12 februari 2006 09:12 PM
  [ # 36 ]

beste

erg interresant onderwerp.

Volgens mij is hier in friesland een man die zijn eigen motoren giet en maakt. Zo heeft hij ook eigen lichtgewicht blok gegoten en werkt ook nog Smile

Wie weet ziet hij ook wel heil in het 6 cilinder boxer project.

3 oude 2cv blokjes uit elkaar halen en je hebt de basis.

binnenste even laten gieten hmms….en 6 cilinder boxer is born.

Als jullie ermee starten kom ik kijken Smile ben benieuwd

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 12 februari 2006 10:04 PM
  [ # 37 ]
Bull Frog Bleu schreef:

beste

erg interresant onderwerp.

Volgens mij is hier in friesland een man die zijn eigen motoren giet en maakt. Zo heeft hij ook eigen lichtgewicht blok gegoten en werkt ook nog Smile

Wie weet ziet hij ook wel heil in het 6 cilinder boxer project.

3 oude 2cv blokjes uit elkaar halen en je hebt de basis.

binnenste even laten gieten hmms….en 6 cilinder boxer is born.

Als jullie ermee starten kom ik kijken Smile ben benieuwd

Maak er dan een VR6 blok van, past altijd!

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 12 februari 2006 11:41 PM
  [ # 38 ]
Ds23man schreef:

Maak er dan een VR6 blok van, past altijd!
GRG

Voor zover ik heb begrepen gaat het niet zomaar om een extra pittig blok in een DS te lepelen, maar vooral om een blok met een specifieke cilinderopstelling: boxer en dan bij voorkeur om een 6 pitter. Het liefst luchtgekoeld en anders maar vloeistofgekoeld.

Ik vind het een interessant project en moest gelijk denken vliegtuig- en helicoptermotoren. Daar zitten veel boxers bij van 4 tot 8 cilinders. Uitermate betrouwbaar, compact, lichtgewicht en met een zeer gunstige vermogen/gewichtsverhouding, alleen niet bepaald goedkoop…
Dit is bijvoorbeeld de Jabiru 3300cc, 6 cil. boxer, 120Bhp @ 3,300rpm:

  Technische tekening
Dit is wellicht te duur en niet bepaald “purpose fit”.
Verder dacht ik aan de 6piiter van de Honda Goldwingfiets. Misschien wel compleet met versnellingsbak te gebruiken, want kardanaandrijving (nog wel een differentieel eraan zien te knopen…) en, als 1 van de weinige fietsen, met 1 gang achteruit.
Zelf een blok samenstellen is natuurlijk ook een geweldige uitdaging. Met 6 cilinders van een eend/visa/ami-boxerblok en een passende krukas moet het te doen zijn. Daar is dan trouwens meer vermogen uit te halen dan 3 x het vermogen een 2-pitter. Zo eenvoudig reken je dat niet uit.
Al blijft het een idee waarover alleen gepraat wordt, het is een mooi idee. Het wordt alleen mooier als het verwezelijkt wordt. Als mislukt het half: het blijft een mooi idee!

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 12 februari 2006 11:56 PM
  [ # 39 ]

ergens zie ik dit idee stranden.
Als Citroën er nou al geen brood in zag.
naast het verhaal dat de 3 schijfswankel en de boxer 6 pitter beide niet het beoogde milieu en pk/kg verhouding haalden,hoe wil je dan met een benepen budget en een 2e hands DS even dunnetjes dat milioenen verhaal verbeteren?

gaarne uitleg in deze.
oke je kan veel,met de huidige tecnhieken kan je zelfs een semi standaard Bosch injectie op de gewone 4 pitter carb driven DS 2300 plakken.
daarnaast kan je er dan nog een turbo aan hangen, en even zonder veel moeite 300 PK + uitjanken…

maar of dat de bedoeling is?

leuk plan maar ik neig ernaar dat ik er niks of weinig van op Citro mobiel van ga zien.
Wink

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 13 februari 2006 12:34 PM
  [ # 40 ]
jeroen_m schreef:

...Verder dacht ik aan de 6piiter van de Honda Goldwingfiets. Misschien wel compleet met versnellingsbak te gebruiken, want kardanaandrijving (nog wel een differentieel eraan zien te knopen…) en, als 1 van de weinige fietsen, met 1 gang achteruit.

Dat Honda blok is een heel goed idee, maar is wel vloeistofgekoeld, en levert op zich ook niet zoveel vermogen omdat het blok vooral op koppel is afgesteld. Daar valt natuurlijk best wat mee te doen, maar waarom zou je een 23-blok waar genoeg reserves in zit willen vervangen door een 1,8 liter boxer-blok uit een motorfiets? Overigens vind ik het wel een sympathiek idee, ik ben zelf gek op 6-cylindermotoren sinds ik mijn automobiele carriere begon met een Ford Capri (een V6 dus Cool ). Maar of het reeel is…. ?

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 13 februari 2006 01:24 PM
  [ # 41 ]

Quote

winnetou schreef:

Dat Honda blok is een heel goed idee, maar is wel vloeistofgekoeld, en levert op zich ook niet zoveel vermogen omdat het blok vooral op koppel is afgesteld.

Onkdanks dat het voor een motorfiets redelijk veel koppel levert is het nog steeds te weinig voor een DS. BTW de boxer-6 van Project-L en uiteraard de wankels waren ook watergekoeld.

Mijn moeder heeft een VR6 gehad, die motor is ook niet echt geschikt voor de DS. Standaard probleem met 6-in-lijn (waar ook de VR6 last van heeft) is een (relatief) gebrek aan koppel. De CX 2.5L 4-in lijn is te preferen boven VW’s VR5, de nieuwste VR6en bieden wel wat extra.

De boxers en wankels hebben dit probleem enorm sterk, het koppel loopt vrijwel vlak op tot het torental waarbij het maximum vermogen vrijkomt. Vandaar ook dat de GZ een halfautomatische 3bak had, met koppelomvormer.

Ga je uit van de normale DS lay-out en kijk je naar het karakter van de auto dan kom je al snel uit op een grote 4-in-lijn, eventueel met turbo, of een V6. Maar de extreem korte Maserati V6 past maar nauwelijk dus dan is een moderne standaard V6 geen makkelijke oplossing.

Een turbo 4-in-lin is gewoon beschikbaar (CX) wil je niet zagen voor de intercooler etc. dan kun je misschien het reservewiel thuislaten. Een andere oplossing is een nog grotere 4-in-lijn. De enige nog grotere 4-in-lijn is de motor uit de Prosche 968. (3 L, 240 pk, met balansassen)

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 13 februari 2006 08:14 PM
  [ # 42 ]

Mar om het dan helemaal goed en d’epoque te doen moet je ook nog aan een pré-serie DS zien te komen, bij voorkeur bouwjaar 1954 ofzo!

Very Happy :photo Laughing  Cool  Shocked ...    Rolling Eyes

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 13 februari 2006 10:44 PM
  [ # 43 ]

Juist Kees-Jan Smit.

Maareuhm jeroen_m begreep et al een beetje: het gaat niet echt om een snelheidsduivel, maar afmaken waar Citroën mee begon.
Das dus die Boxer erin proppen.

VR6 is duits: komt dus niet in de DS.
Wankel: is leuk, maar daar laat ik sans-pareil wel mee aan het goochelen (  ) en gaat er dus ook niet in.

Ben dus verrekte nieuwsgierig of er informatie is te vinden over dat boxerblok die er toen voor is gebruikt.

Kunnen we later het idee van Bull Frog Bleu wel es gebruiken.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 februari 2006 11:04 AM
  [ # 44 ]

Drie voorbeelden van die motor stonden live op retromobile vorig jaar… Wie weet staan ze er dit jaar wer!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 14 februari 2006 12:44 PM
  [ # 45 ]

@CX power:

Walter Becchia was the man responsible for the 2 CV’s flat twin and it was he who was given the task of developing a new engine. He designed a water cooled flat six of 1 806cc capacity producing 63,8 bhp @ 4 500 rpm. In 1948 following successful trials of the 2 CV’s engine, the flat six was converted to air cooling although all else remained unchanged including power output which was adjudged to be too low. The project was abandoned in 1954 due to lack of power, excessive thirst and great weight despite the widespread use of aluminium. The flat six would have been mounted ahead of the front axle as in the 2 CV.

Georges Sainturat, the man responsible for designing the Traction’s engine was given the task of redesigning that engine so it could be used in the new car. He reworked the cylinder head of the 1 911cc engine (the Traction six cylinder was too long) and with various modifications managed to extract 75 bhp from it. The “new” engine was too tall to fit in front of the gearbox so the Traction layout was employed even though this meant that the engine protruded into the passenger compartment.

bron:
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/ds/ds-01.html


De DS zoals die er nu is kan je niet voorzien van een boxer6 op de plaats van de 4-in-lijn.

De enige mogelijkheiden tot boxer voor de vooras die ik zie zijn:
[list] Arrow de gehele voortrein van een Subaru Legacy R3.0 monteren.
Arrow de achtertrein van een 911 (boxer6, bak, dif, subframe) en de besturing/ophanging van een DS combineren.
Arrow een GS voortrein +bak versterken en de GS motor verdubbelen (zelfs dan heb je nog onvoldoende vermogen, 2x GSA X3 = 2,6L met ~130pk Sad )[/list:u]

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook