Enige tijd geleden had mijn Xsara een vreemd probleem. Er zat een soort knik of plop halverwege het pedaal. Een soort weerstand. Bij het laten opkomen van het pedaal was er ook soort geratel te horen. Omdat dit probleem ineens weer over was heb ik er geen aandacht meer aangegeven. Tot vanmorgen mijn vrouw wederom problemen had. Het pedaal bleef steeds maar naar beneden en kwam niet van harte meer omhoog. Totdat hij helemaal beneden bleef hangen en geen kant meer op kon. Een ANWB medewerker heeft hem gesleept naar een garage waar die afwachting staat. Bij aankomst probeerde ik toch weer even te koppelen en bleek het ineens weer te werken. De eerstgenoemde knik was echter wel weer terug. Kan iemand mij vertellen of dit naar de koppelingskabel of koppeling zelf neigt? Weet ook iemand wat een kostenindicatie is voor reparatie van mijn klacht?
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
hallo maurice
bij mijn xsara gaf het koppelingspedaal na 440415 km in 2011 een rare knaks en het pedaal bleef onder in staan.
het bleek het zelf stellende mechaniek in de kabel te zijn die het begeven had.
ik heb toen bij citroen dealer een origine kabel gehaald ook weer met het zelf stellende systeem en zelf gemonteerd.
de kabel koste toen op 12-10-2011 53.93 euro incl Btw.
op 11-11-2013 knakte het pedaal weer nu bij km stand van 507987 en weer het pedaal op de vloer.
meteen maar weer bij citroen een kabel en zelf gemonteerd de kabel koste in 2013 70,17 euro incl btw
nu bij 540500 km hoor ik bij het intrappen van het pedaal de kabel af en toe een licht ratelend geluid, hij werkt echter nog goed.
mogelijk ga ik de volgende kabel bij de Brezan halen die hebben geen zelf stellend systeem maar een ouderwetse met een stel nippel.
ik heb nl de indruk dat een zelf stellend systeem altijd een lichte druk op het druklager van de koppeling houd
en een kabel met een stelnippel kun je zo afstellen dat het druklager altijd vrij is.
mogelijk heb je wat aan deze informatie
gr hennie
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
H van Zandvoort schreef:
nu bij 540500 km hoor ik bij het intrappen van het pedaal de kabel af en toe een licht ratelend geluid, hij werkt echter nog goed
da’s in 99% van de gevallen een gaar druklager ipv een kabel..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
sorry voor het niet duidelijk omschrijven van het ,,ratelend’’ geluid.
het geluid wat ik bedoel en hoor komt echt van en tijdens het in trappen van het pedaal
het is een beetje knerpend geluid komt onder en achter het pedaal weg.
gelijktijdig met het geluid voel ik dit ook in mijn voet
kan ook zijn dat het zelf stellend mechaniek of de kabel wat gesmeerd moet worden.
het komt af en toe voor en is niet verontrustend dus ik wacht nog even af
de koppeling heb ik bij 473303 vervangen zit er nu 67209 km in, de vorige koppeling heeft er 163703 km ingezeten
dus ik verwacht dat het lager nog even meegaat en hoop dat ik hiermee de 600000 haal.
Hier bleek het toch de drukgroep te zijn. de platen waren nog goed maar de drukgroep was nagenoeg doorgesleten.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
De zelfstellende kabels gaan ook vooral stuk wanneer de koppeling minder wordt. Door het dunner worden van de koppelingsplaat komt de diafragmaveer verder naar buiten toe, daardoor moet je meer kracht uitoefenen om de diafragmaveer over het dode punt te drukken. Het stelmechanisme in zo’n zelfstellende kabel is van kunstof, dus wanneer de kracht op de kabel te groot wordt kan deze wel eens door schieten. Als dat een paar keer gebeurt, beschadigd het mechanisme dermate dat de kabel stuk is.
Kortom, als de kabel stuk gaat is de koppeling zelf in de meeste gevallen de oorzaak…..