Na 35 jaar bijna continue (minstens) een eend te hebben gehad is het tijdperk afgelopen week afgesloten.
Al meer dan een jaar merkte ik dat ik het rijden in een 2cv alleen nog leuk vond als het mocht, niet meer als het moest.
Ooit lang lang geleden ergens begin jaren 70 hadden veel van mijn ouders vrienden een 2cv of ander a-type. Zo ook onze buren de familie de V. Het was tijdens ritjes in hun 18pk uit 1965 dat ik verslingerd raakte aan het geluid en de geur van een oud type eend. Ooit als dit autootje eruit zou gaan dan zou ik m krijgen om in te spelen bij ons vakantiehuisje. Helaas overleed de dynamo toen het zover was en de auto is naar de schroothandel gegegaan.Maar een foto is er nog ,uiteraard met mij er bij.
Een paar jaar later (1976) was ik in zuid Frankrijk bij andere vrienden van mijn ouders op vakantie. Deze mensen hadden een heuse 12pk als vervoermiddel. Erg leuk om in te spelen en ik was erg dol op dit blauwe ribbelkapje uit 1957. Als ik 18 zou worden mocht ik m komen ophalen werd er gezegd.
In 1977 overleed de motor van een Dyane 6 van vrienden, en dit keer kreeg ik wel m’n speeltje in de tuin.
Maar die 18 pk moest er ook nog komen, dus die heb ik zelf in 1979 van mijn gespaarde zakgeld maar gekocht uit iemands tuin. Al snel was het apparaat weer aan het lopen en zonder rijbewijs werden er heel veel rondjes op het weiland gereden.En gesleuteld uiteraard.
Op het weiland volgden nog een 12 pk, een Azu-B. twee 2cv4 tjes en een vroege 2cv Special.
Kort daarna lid geworden van de net opgerichte EEEC, ik was het eerste jeugdlid. Het eerste kampeerweekend was op ons weiland in Uffelte.
Toen ik 17 werd helaas het vakantiehuis verkocht. Eenden gedemonteerd en meegenomen naar Amsterdam in heel veel kratjes. Kort daarna werd ik gebeld dat ik 18 zou worden en ik dus toch echt in Ste Maxime de 12 pk moest komen ophalen (die me tien jaar ervoor was beloofd).
Dus in de zomer dat ik 18 werd was ik de trotse bezitter van een 12pk waar ik niet in kon rijden omdat ik nog geen rijbewijs had.
Eenmaal een rijbewijs volgden er behoorlijke aantallen 12 en 18 pk’s, Ami 6 en 8 breaks en berlines en Mehari’s. Hier een willkeurige greep uit het fotoalbum van 1986-2014
Ami8 Service, lekker rot dak maar heerlijke auto. De zijpanelen bestaan nog.
De tweede Mehari, 20 jaar gehad.
Ami 8 break, mooi schuifdak maar te rot om mee te rijden
Grilletjes op de sloop halen in Frankrijk
Uitgegraven en rijdend mee naar Nederland genomen. Azu 1962
Origineel nederlandse Ami 6 break.
Even snel Amietje ophalen in de Ardeche.
Azu 1960. Is nog steeds ergens in NL.
Ami 6 1962 bij de RDW, is nu bekende low rider.
Baladurette, nu in Duitsland en weer donkergrijs.
De Mehari en de Cx, allebei verkocht het afgelopen jaar
Ami 6 Service op de sloop, bagageschot is gered en meegenomen
Trouwe 2cv az 1969, hier in een gorge ergens in zuid Frankrijk
Tot afgelopen zaterdag had ik nog onderstaande 1964 Az met Ami 6 motor. Hier bij aanschaf in 1994
En vanaf nu ga ik alleen nog aan 2cv’s sleutelen en rij ik in een modern (lekker warm) blikje voor het dagelijkse verkeer. Hoef ik niet meer na te denken bij het invoegen op de snelweg enz enz.
Ja Waterman, goed voorbeeld doet volgen. (maar ik koop geen Tatra, ik heb al een Trax)
edit : foto’s doen t!
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zo te zien werken de hyperlinks niet. De [img]-tags zijn goed!
Edit: Helemaal super!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
engbokho schreef:
Ja Waterman, goed voorbeeld doet volgen. (maar ik koop geen Tatra, ik heb al een Trax)
Ik moet die Tatra nog wel zien te vinden. De Mercedes 280Se is dus plan B geworden.
Veel plezier met je moderne hok, je zal je eend niet gaan missen hoor!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Echt wel.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Damn wat een hoeveelheid auto’s EngBo!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nietes
bogaard77 schreef:Damn wat een hoeveelheid auto’s EngBo!
En dit was nog maar 1/3
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Jemig Eng Bo, je hebt jezelf ontzielt…
Einde 2cv tijdperk, dat zal best effe wennen worden.
Maar wat gaaf zeg al die oude foto’s. Daar mag je er wat mij betreft nog meer van posten!
En als je nog eens heimwee krijgt kom je maar langs en pak je er hier maar één voor een blokkie
engbokho schreef:
Op het weiland volgden nog een 12 pk, een Azu-B. twee 2cv4 tjes en een vroege 2cv Special.
Prachtig beeldverhaal Engbokho!
Je had zo mijn naam er boven kunnen zetten.
Zo reed ik ook met een ontmantelde ami door een weiland.
En DS, GS en Dyanes.
Ik heb zelfs nog met een 2cv op het dichtgevroren Ijsselmeer gereden…
En op de sloop weer prachtige onderdelen scoren…. wat een tijd!
Mooi verhaal idd, wel zonde. Heb zelf 2cv ervaring sinds 1963, toen mijn vader zijn eerste eend kocht. Zelf heb ik er 5 gehad, de laatste 2 jaar geleden verkocht. Ik mis hem nog steeds.
@ waterman, deze misschien? Je moet er wel even voor naar Duitsland.
http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s-anzeige/andere-tatra-603/257035597-216-131?ref=search
Groet, Nico
Speciaal voor Martijn nog wat plaatjes in willekeurige volgorde
Ami 6 break 1965, in 1986 gekocht in Dax bij de Citroen dealer. Hier in een wat afgetakelde toestand…
Ami 6 berline 1969 in Paille brulee, de miskoop van de maand. Koets was helemaal scheef.
Kentekenverlichtingsarmatuurtjes scoren op de sloop bij La Palud.
Ok een niet Citroen dan, hier een 1971 404 Commerciale diesel naast een 1969 Dyane Luxe.
Eerste Mehari, cadeau gekregen en 40.000 km in een jaar mee gereden. Toen total loss, niet mijn schuld. Heb er een whiplash aan overgehouden.
Eerste en laatste 2cv6 uit 1973. Net een maand m’n rijbewijs en volbepakt met z’n vieren naar zuid Frankrijk.
Ami 8 break uit mei 1979. Een van de allerlaatste. Kwam ook iemand hard in binnenrijden, exit Ami.
Grappig de eerste fotos, we hadden met groep vrienden in 1993 ook zon 64 eend gekocht, perpignan.
Wel jammer dat we toen niet zijn gegaan voor die sahara eend van 1750 gulden. Was betere koop geweest.
Zonder eend blijf je wat missen
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Bedankt Engbo!, echt gaaf die oude foto’s!
Zat er nou zo ‘n grote knik in de zijkant van die EDF AZU?
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ook grappig dat jouw rode mehari de AN-46-79 was. Ik heb de AN-46-77 gehad.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
mooie fotos, heb ook zon geschiedenis.
Ik heb het ook geprobeerd een paar jaar zonder eend. Ben blij dat ik er weer 1 heb al zou ik er geen dagelijks vervoer meer mee willen doen. Maar voor de lol ja.
Ik zeg altijd maar zo : als je in modern blik van A naar B rijd en je doet er een uur over dan dat kost je dat een uur , in een eend heb je een uur plezier.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007
- Ami 8 berline business edition
Mooi verhaal en gave foto’s
Groeten,
Maurice
La vache qui rit.
Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v