kachelaanjager en koelfans xantia 2.0 HDI 1999 met airco 300dKM
Siege
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 15-11-2014

Gepost: 16 november 2014 12:17 PM

Al enige weken werkt de kachelaanjager soms niet.Nu een paar dagen helemaal niet.Heb ondertussen transistoren vervangen maar mag niet baten.Kreeg nog een beetje verwarming via de luchtkanalen.Opeens was dit ook opgehouden en merkte dat de koelfans ook niet meer draaien en verlichting bedieningspaneel verwarming weggevallen is.Contactslot gereinigd,maar nog geen stroom bij blower.Ondertussen blower via schakelaar rechtstreeks aangesloten en werkt perfekt maar zonder warmte en geen airco.Alle zekeringen nagezien.
Iemand een idee waar ik verder moet zoeken ?

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 16 november 2014 12:35 PM
  [ # 1 ]

Ik zou eerst eens naar de kachelbedieningsmodule kijken.
Gedeeltelijk is de bediening met kabels maar ook met sleepcontacten.
Een howto om die uit te bouwen staat op de site van de Xantia club. Klik

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 16 november 2014 01:23 PM
  [ # 2 ]

Ik kon mijn koelfans checken door met draaiende motor de bruine sensorstekker uit de thermostaat te trekken, dan gaan ze eerst langzaam draaien en dan op volle snelheid. (of de airco aanzetten en dan moeten ze allebei op de langzame stand gaan draaien)

Maar het klinkt wel als een ernstig elektrisch probleem als er zo veel uitvalt. Zekeringenkast al gecontroleerd?

Profiel  
 
Siege
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 15-11-2014

Gepost: 16 november 2014 11:35 PM
  [ # 3 ]

Vandaag kachelbedieningsmodule gedemonteerd en contacten gereinigd.
Zekeringkast nogmaals gecontroleerd.Helaas nergens leven in te krijgen.
Wel gemerkt dat airco en achterruitverwarming ook niet werkt. help

Profiel  
 
Siege
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 15-11-2014

Gepost: 18 november 2014 07:22 PM
  [ # 4 ]

Gisteren tijdens het rijden begon opeens blower 2 seconden te draaien.Deze morgen tijdens het starten hetzelfde.Nog iemand een idee waar het eventueel nog zou kunnen aan liggen of waar het best te zoeken ?

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 18 november 2014 07:27 PM
  [ # 5 ]

Heb je ook de zekeringen in de motorruimte gecontroleerd?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Siege
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 15-11-2014

Gepost: 18 november 2014 08:00 PM
  [ # 6 ]

Heb ik inderdaad gedaan .Zekeringen eruit genomen,met multimeter gecheckt,terug erin en met spanningszoeker nagemeten.

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 18 november 2014 10:55 PM
  [ # 7 ]

Kontaktslot?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 19 november 2014 02:22 PM
  [ # 8 ]

Bij 300.000 km ben je zo’n beetje toe aan nieuwe koolborstels in de kachelblower. Verschijnsel klopt wel, soms wel, soms niet.
Een schop tegen het schutbord helpt soms om hem weer aan de praat te krijgen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 19 november 2014 10:45 PM
  [ # 9 ]

De achterruit verwarming en de aanjager draaien alleen als de motor draait. Daar zit dus ergens een relais die een stuurspanninkje moet krijgen. Misschien dat opzoeken?
De eerste serie schakelde de aanjager rechtstreeks door het contactslot. Dat was geen succes, boel fikt uit. Tweede serie heeft een apart relais. Schema kan wonderen doen denk ik.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 20 november 2014 10:54 AM
  [ # 10 ]

Lees dit eens:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1667465/

Iets wat weinig mensen weten en enorm veel kosten en moeite kan besparen.
Het zou zo maar kunnen dat het bij de Xantia II ook zo zit.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Siege
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 15-11-2014

Gepost: 20 november 2014 05:36 PM
  [ # 11 ]

Heb gisteren aan het meten geweest met multimeter aan stekkers van het contactslot.
Massa aan sleutelgat slot genomen.12 volt aan de 2 rode draden van zwarte en bruine stekker.
Wou dan meten met draaiende motor,starten en alles werkt perfect. Dit wel 10 getest over ganse avond.Alles bleef werken.
Deze morgend ook tot ik een 4tal kilometer gereden had.Ondertussen 4 keer auto gebruikt en geen beweging in de instaalatie.
Blower doet het wel (enkel ventilator zonder warmte en max. toerental)door een massa verbinding te maken aan de fiche van de blower.
Kan volgens mij dan wel uitsluiten dat blower kapot is .

Profiel  
 
Siege
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 15-11-2014

Gepost: 20 november 2014 10:21 PM
  [ # 12 ]

Heb zopas nog eens aan het meten geweest.Gisteren (aan bruine stekker van het contactslot) Zonder contact aan.1rode draad met 12 volt,andere niets.Gisteren met draaiende motor (werkende blower) beide rode draden 14 volt.Vandaag met en zonder draaiende motor,1 rode met 14 volt en 1 rode zonder spanning.
Is dit normaal of toch contactslot kapot ?

Profiel  
 
Siege
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 15-11-2014

Gepost: 11 december 2014 09:03 PM
  [ # 13 ]

Hey allemaal,
Ben nog altijd niet verder geraakt.Enkel ondervonden dat aan de 1 ste hoofdzekering onder de motorkap de stroom met draaiende motor continue wegvalt en steeds terug komt.

Iemand nog een idee waar ik verder moet zoeken of is toch het moment gekomen om mijn xantia op rust te laten gaan. cry

Profiel  
 
schorpioen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 14-06-2009

- Xantia 1.8 16v
Gepost: 12 december 2014 09:22 PM
  [ # 14 ]

Al naar de aansluitingen van de draden onder het dashboard gekeken?
Aan de passagierszijde onder het dashboard zit een mat die los kunt halen.
Daar zitten 4 draden in een stekkerblok. Misschien dat die slecht contact maken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook